Utrygg framtid med diesel

Hvilken vei kjører bobilprodusentene inn i en fossilfri framtid? Foto: Knut Randem.

Hvilken vei kjører bobilprodusentene inn i en fossilfri framtid? Foto: Knut Randem.

Regjeringspartiene Høyre og Fremskrittspartiet har sammen med støttepartiene Venstre og Kristelig forlkeparti blitt enige om at alt salg av biler drevet med fossilt drivstoff skal stanses om noen år. Samtidig ser vi de første innstrammingene for dieselbiler i praksis.

Dagens Næringsliv kunne i forrige uke melde at de fire borgelige partiene hadde blitt enige om å stanse salget av nye bensin- og dieselbiler fra 2025.
I en pressemelding fra Høyres stortingsgruppe blir det fredag skrevet at oppslaget er misvisende.
– Det er ikke snakk om å forby salg av diesel- og bensinbiler i 2025, slik man kan få inntrykk av i Dagens Næringsliv, sier Tina Bru i pressemeldingen. Hun er nestleder i energi- og miljøkomiteen på Stortinget.
– Høyre, Frp, Venstre og Krf er enige om at regjeringen må sette måltall for hvor mange lav- og nullutslippsbiler vi trenger på norske veier i 2025 for å nå klimamålene når Nasjonal transportplan for 2018-2029 legges fram neste år, sier Bru.

Om det ikke blir forbud mot salg av biler på fossilt drivstoff, vil konsekvensene uansett bli den samme. Økonomisk tvang kan bli et resultat av enigheten.

NAF – Norsk Automobilforbund ber politikerne legge til rette for at forbrukerne kan få gode alternativer. De tar til orde for at avgiftspolitikken brukes for å gi fordeler til null- og lavutslippsbilene.

Bobiler og varebiler i samme størrelse (eller større) blir sjelden nevnt spesielt i denne sammenheng. De vil rammes av alle avgiftsendringer ettersom den teknologiske utviklingen har kommet kortest for disse bilene.

Storbyene går foran
Bergen innførte i vinter kjøreforbud annenhver dag i perioder med høy luftforurensning. Også Oslo har senere bestemt å innføre dieselforbud på dager med høy luftforurensning. Også Trondheim kan få restriksjoner på kjøring på utsatte dager.

Oslo og Akershus ble i går enige om en ny Oslo-pakke 3. Det vil si finansieringen av vei- og kollektivtransport i området. Der skilles dieselbilene ut som de største synderne.
I dag er bomavgiften kr 32 i Oslo. Fra neste år heves den til kr 58 for dieselbiler i rushtiden, kr 48 ellers i døgnet. Prisen for bensinbiler blir fem kroner lavere. I tillegg kommer bomstasjoner på grensene mot Bærum, Romerike og Follo.

I praksis må du betale enten du skal til Oslo eller ikke. Oslo mangler gode omkjøringsveier. Riks- og europaveiene gjennom byen er derfor eneste praktiske alternativ for mange. Samferdselsdepartementet har så langt vegret seg mot å innføre kjøreforbud på statens veier ved høy luftforurensning, men bompengene må betales.

1. september i år er det slutt på bompengene i Oslofjord-tunnelen mellom Hurum og Drøbak. Tunnelen er nå nedbetalt og det blir i det minste én grei vei utenom Oslo. For de som kan velge dette alternativet.
De som kommer nordfra og skal på østsiden av Oslofjorden kan alternativt kjøre over Lillestrøm, Fetsund og Enebak til Mysen på riksvei 22 eller over Flateby på fylkesvei 120 til Ski.
Trafikk nordfra til vestsiden av Oslofjorden kan velge E16 fra Roa over Jevnaker og Hønefoss til Sandvika.

Spørsmålet er nå hva produsentene av bobilunderstell, først og fremst Fiat og Ford, kommer til å gjøre for at bobilene skal kunne fungere i en mer eller mindre fossilfri framtid. Det skal Bobilverden prøve å følge med på under høstens messer.

Oslo er først ute med prisdifferensiering for dieselbiler.

Del dette med andre:

  5 comments for “Utrygg framtid med diesel

  1. Alle bobileiere, og andre brukere av ordinære biler, må ta et standpunkt ved å finne det politiske partiet som taler vår sak, NAF har også kasta seg på amme linje som enkelte politiske føringer, så her er det bare å begynne å lese partiprogram for å finne venner av bobilfolket og andre:-)

    Ha en strålende sommer alle sammen, vi hilses på veien!

    AJ74018 Dethleffs Magic Edition

  2. 15 av verdens største containerskip slipper ut like mye NOX og SOX som alle biler i verden til sammen. Det er jo da noe underlig med disse micro tiltakene som koster flesk og monner omtrent ikke noe i global sammenheng. Men i nisselue landet går allting an. Kanskje noen burde se litt mer på de store bidragsyterne til slike utslipp etter kost nytte prinsippet. Slik det er nå virker det som ordet miljø foran alle sammenhenger er en kjempesmart forretnings ide for å prise tjenester og produkter hinsdes enhver fornuft i miljøets navn.

    • Dette var en god kommentar, som jeg er hjertens enig i. Det har blitt et moteord dette med miljø, men klart vi skal ta ansvar, men det er bare det at lille norge KAN ikke redde verden med å pålegge avgifter i øst og vest. Dette bærer så galt i vei med økte kostnader som krever høyere lønn. Og de varene vi skal produsere blir da så dyre at ingen utenfor landets grenser vil kjøpe dem. Det ER ikke bare å pøse på med avgifter slik stat og regjering tror.

      Med store bilkostnader takket være staten så kjører mange med gamle biler som forurenser mer en de nye diesel og bensinbilene.

  3. Det blir vel å gå tilbake til campingvogn da. Hengt på en dolly med en hest som «trekker».

    • Beklageligvis er utslipp fra hest ganske sikkert det neste miljørabulistene vil ha slutt på…..
      Vi må nok tilbake til oldtiden med stråhytte og «apostlenes hester» om disse nymotens protestorganisasjonene skal få ture på som de vil. :-/
      Lurer på hva de vil gjøre med Moder Jord’s egne utslipp? Kommer mye til overflaten fra det indre via ymse åpninger, noe som forurenser mer enn noe annet om vi skal tro diverse vitenskapelige utsagn. Naturen har hatt sine luner med både temperaturvariasjoner og mer, og det helt uten hjelp fra dieselbiler og andre moderne utslipp.
      Mon tro om disse (hadde nær sagt «Grønnskollingene», og nå sa jeg det visst også), hadde vært like aktive «forståsegpåere» om de kom seg opp om morgenen og ut i vettugt arbeid?
      Beklager, men blir litt frustrert av denne miljøgalskapen som etter hvert tar alldeles overhånd………….. her er jammen mye annet som burde vært mye kraftigere prioritert enn hysteriet om at alt skal være så «grønt» i dette lille landet som alle med nisselue tror er verdens navle.
      Btw,
      I min barndom var grønne vesener noe vi trodde bodde på Mars. 😉

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *