Unngå utlading av batteriene

Det er flere batteriteknologier på markedet. De krever forskjellig oppmerksomhet ved lading og oppbevaring. Faksimile fra Sønnaks batteribrosjyre.

Selvutladingen i moderne batterier er lav, men batterier i ”hvile” vil alltid sakte, men sikkert miste ladeeffekten, skriver Sønnak i sin vedlikeholdsveiledning for batterier.

Denne selvutladningen må kompenseres enten ved at batteriet lades opp med jevne mellomrom eller ved hjelp av kontinuerlig vedlikeholdslading. Da er det viktig å ha riktig lader. Det forutsetter vi at laderen i bilen har, men om du for eksempel tar ut batteriene i forbindelse med vinteropplag er dette et viktig poeng.

En moderne batterilader har blant annet temperaturkompensering. Det betyr at den tilpasser ladespenningen etter temperaturen. Ladeprofilen må være tilpasset batteriteknologien – AGM/GEL/flytende syre og laderen må være tilpasset batteristørrelsen.

På hvil
Et fulladet batteri har en hvilespenning på ca 12,7 V, et halvladet ligger på ca 12,2 V og et utladet batteri har en hvilespenning på ca 11,7 V. Hvilespenningen måles best etter et døgns hvile etter ladingen, påpeker Sønnak.
Batteriene bør ikke dyputlades. Skjer det for mange ganger vil levetiden på batteriet bli betydelig forkortet. For oss bobilister er det vel først og fremst bodelsbatteriet (GEL eller AGM for de fleste) som står i fare for å bli utladet når vi er på tur. Det kan altså bli dyrt å kjøre det for hardt.

Sønnak anbefaler at batterier er fastmontert, at du holder poler og kabelsko frie for belegg og at du holder batteriet rent og tørt fordi smuss kan lage krypstrømmer på lokket og øke selvutladingen. Batterier med syre trenger jevnlig kontroll og etterfylling av batterivann.

Ved lagring over lang tid anbefaler Sønnak at batteriene kobles fra det elektriske anlegget, fullades og lagres tørt og frostfritt. Et utladet batteri kan fryse og bli ødelagt ved normale vintertemperaturer.

Les også: Hva gjør du med batteriet om vinteren?

Del dette med andre:

  2 comments for “Unngå utlading av batteriene

  1. Siden jeg har dieseldrevet Truma sier ekspertene at den bør kjøres ca en time per måned om vinteren. Dette fordi vinter-diesel har andre egenskaper enn sommerdiesel. Da benytter jeg også anledningen til å lade batteriene et døgns tid. Burde dette holde i forhold til at batteriet skal få økt levetid?

    Uansett – hvor lenge kan en forvente at bodelsbatteriene fungerer før de må byttes?
    Mvh

    • Holdbarheten for batteriene avhenger av bruken. Sulfateringsprosessen starter ved halveis utlading av batteriet. Dersom det lades raskt opp, blir belegget borte under lading, men om det tar tid før du lader forsvinner det ikke like lett. Ulike batterier tåler forskjellig antall «cyklinger» (mer enn halveis utladet). Ved godt stell bør batteriene holde i 6-7 år. Les mer om dette her..: https://bobilverden.no/slik-velger-du-batteri/

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *