Tyskland gjør det vanskeligere for dieselbiler i 2019

A40 er den første motorveien i Tyskland som rammes av de nye innstrammingene rettet mot dieselbiler. Neste år vil minimum fem byer få restriksjoner rettet mot dieselbiler med Euro 5-motor.

Det grønne miljømerket er fortsatt det strengeste gyldige oblatet i Tyskland. Nye restriksjoner får foreløpig ikke nytt merke. Foto: Green-zones.eu.

Det er A40 mellom Essen og Duisburg som får forbud mot de fleste dieselbiler. Fra 1. juli neste år blir det forbudt for dieselbiler med Euro 4 eller lavere å kjøre på denne veistrekningen og et antall soner i Essen. Det er trolig at disse befinner seg innen den nåværende grønne sonen, men det blir ikke endelig avklart før utpå våren. Det er snakk om 18 til 50 soner med dieselrestriksjoner. Fra 1. september 2019 vil dieselforbudet i disse områdene, inkludert motorveien, også omfatte biler med Euro 5-motor.

Dette kommer som et resultat av at myndighetene har blitt saksøkt for at de gjør for lite mot luftforurensningene i området. Det er distriktsdomstolen i Gelsenkirchen som gjort vedtaket over. Det omfattet også en enkelt vei i Gelsenkirchen, men den vil trolig også omfatte Euro 5 fra 1. september.

Hamburg innførte tidligere i år forbud mot alt annet enn Euro 6 i to gater. Senere har både Frankfurt, Berlin, Stuttgart, Mainz, Køln og Bonn fulgt etter.

I Stuttgart, Frankfurt og Køln er det i dag forbud mot Euro 4 eller lavere innenfor den grønne miljøsonen. Fra 1. september neste år vil også Euro 5 omfattes av dette forbudet slik at kun dieselbiler med Euro 6-motor vil kunne kjøre i disse sonene.

I Berlin vil det senest 1. juli 2019 bli forbud mot Euro 5 og lavere i 11 utvalgte gater. Disse befinner seg etter det vi forstår innenfor den nåværende grønne sonen.

I Bonn er det fortsatt usikkerhet om omfanget av tiltakene, men det kan se ut til at kun to gater blir berørt av dieselforbud for henholdsvis Euro 4 og 5. Iverksettelsen av forbudet kan her komme allerede i april 2019.

Flere av disse innstrammingene kommer som følge av rettsavgjørelser. Det er ventet at det blir innført begrensninger i bruken av dieselbiler også i Darmstadt, Wiesbaden, Padernborn og Bochum i løpet av 2019.
Også i Mainz vil det bli innført restriksjoner neste år, men det er ikke klart nå hvordan de uformes. Det skal imidlertid gis et varsel seks måneder før restriksjonene trer i kraft.

I flere av de omtalte tilfellene kan det være at rettens avgjørelse blir anket av lokale myndigheter. Det kan også bli gjort andre vurderinger underveis mot gjennomføringene. Det kan derfor være nyttig å laste ned den gratis app-en Green Zones GmbH har utgitt. Den vil fortløpende bli oppdatert med aktuell informasjon når den er endelig bekreftet. App-en heter ”Green-zones” og tar for seg alle de landene firmaet selger miljømerker fra. Det er ikke nødvendig å være deres kunde for å benytte app-en.

App-en fra Green Zones GmbH viser deg enkelt hva som gjelder i den aktuelle sonen nå. Illustrasjon: Green Zones GmbH.

Ingen blå sone
Det har lenge blitt foreslått å innføre et blått miljømerke i Tyskland. Det har også blitt foreslått å lage et lyseblått og et mørkeblått. Dette har ikke de tyske delstatene og regjeringen greid å bli enige om. Ganske nylig foreslo det tyske miljøpartiet De Grønne i Riksdagen at merket skal innføres. Regjeringen avviste forslaget med begrunnelsen at de ikke så noe behov for det.

Blått miljømerke for euro 6 var ventet å bli et krav i Tyskland. Slik har det ikke blitt så langt. Illustrasjon: Green-sones.eu.

I Tyskland diskuteres det nå friskt om hvordan politiet skal være i stand til å utføre kontrollene og bøtelegge de som kjører inn i en forbudssone.
Green-zones.eu antar derfor at denne problemstillingen vil komme opp igjen neste år.

Det er i alt 65 tyske byer som ikke oppfyller EUs krav til luftkvalitet. Det er varslet søksmål mot flere av disse fra miljøgrupperinger.

Det er også restriksjoner på bensinbiler i de fleste av de omtalte sonene, men ettersom bobiler stort sett går på diesel så har vi konsentrert oss om dem.

Bobilverden.no har benyttet en lang rekke kilder som underlag for det vi her har skrevet. Blant dem Deutche Welle, Auto, Motor und Sport, Auto Zeitung og Green-zones.eu.

I en artikkel publisert av Ampnet i dag hevdes det at utslippene av NOx i følge Norddeutsche Rundfunk, i de to gatene i Hamburg hvor det kun har vært tillatt med Euro 6 siden i juni 2018, har økt med 23 prosent. Det opplyses samtidig at troverdige tall ikke vil foreligge før etter et år med forbud mot Euro 5 og lavere klasser.

Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no

Les også: Har jeg rett miljømerke for denne byen?
Les også: De tyske miljøsonene (ekstern lenke)

Forsidefoto: A40 går tett på bykjernen i Essen. Foto: Peter Prengel, Stadt Essen.

Del dette med andre:

  1 comment for “Tyskland gjør det vanskeligere for dieselbiler i 2019

  1. 22. november 2018 at 18:03

    Blir ikke lett å kjøre bobil lenger til spania,må vell gå å bygge om bilene?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *