Tyskerne strammer regelverket

Tyskland har innført strengere regler for bruk av elektronikk i bil. Foto: Knut Randem.

Bøtene stiger dramatisk og du kan få kjøreforbud om du bryter Tysklands innstramminger for bruk av elektronisk utstyr i bil.

Bøtene for bruk av elektronikk heves vesentlig. Men dersom du involveres i en ulykke eller i en farlig situasjon kan du risikere enda saftigere bøter om du har svart på mobilen eller byttet kanal på radioen. Som utenlandsk bilist kan du også få kjøreforbud i Tyskland.

Det er FDM som forteller dette på sine hjemmesider. FDM er den danske parallellen til NAF (Norges Automobilforbund). Bøtene er nå minimum 100 euro og kan være opp til 200 euro, men et kjøreforbud vil trolig svi enda hardere.

Disse reglene gjelder enten du har håndholdt eller fastmontert mobiltelefon. Du må gjerne kaste et kort blikk på den eller på gps-en, men betjener du den kan du være ille ute.

FDM forteller at de nye reglene gjelder for blant annet følgende elektronisk utstyr: alle typer mobiltelefoner, pad, berøringsskjerm, navigasjonsutstyr, medier for avspilling av lyd, pc, dvd, smartklokke og diktafon. Skal du bruke det må du stanse bilen, men det er ikke nok. Du må slå av motoren dersom du skal følge de nye strengere reglene.

Bruker du elektronisk utstyr mens du kjører er boten 100 euro. Dersom du gjør det og kommer i en farlig situasjon blir boten 50 prosent høyere. Dersom du bruker utstyret og er skyld i materielle skader blir boten 200 euro. I de to siste tilfellene kan du få en måneds kjøreforbud.

Legg også merke til at Tyskland har tidoblet bøtene dersom du ikke sørger for at redningskjøretøy kan passere på motorvei og andre veier utenfor tettbygde strøk. Da blir boten 200 euro. Dersom du ignorerer blålys kan boten bli på hele 320 euro.

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

  13 comments for “Tyskerne strammer regelverket

  1. Det er helt i orden at det en streng ordning på dette området. Ser stadig vekk folk som sitter og leker seg på mobilen. Det skaper farlige situasjoner både for seg selv men mest for andre.

  2. Helt ok synes eg at regelverket strammes inn, men det er ting som eg synes blir for overdrevet i innstrammingene. Å få bot fordi motoren er igang når du har stoppet bilen og den står i ro for å betjene noen av dubbedittene.

  3. Det må vel være ok så lenge det er kartleser/navigatør/sentralborddame (også kallt kjerringen) som betjener alle duppedingsene ? I tillegg til å skjenke kaffe, justere temperatur og resirkulering for å nevne noe.

  4. Har bodd mange år i europa og kjører regelmessig på tyske autobanen.. der kjøres det med hastigheter opptil 250 km/t ..og da er det livsfarlig å være bilist når man har disse Bobilene som puttrer rundt på ferie i 100-110 km/t , og som skal foreta forbikjøreinger .. de legger seg ut ,men tenker ikke at bilene som kommer bakfra i venstrefeltet gjør 250km/t …og de får de tredd igjennom Bobilene …dette skjer ofte på Tyske Autobanen ,desverre .. og ved de fleste tilfeller er et uoppmerksomhet i form av at Bobilfolket leser kart ,gps ,telefon osv.. bobilfolket må skjønne at det skjer fortere enn ett øyeblunk at man lever farlig . Disse regler og oppfordringer Tyskland kommer med ang.Bobiler har allerede lenge ( mange år ) vært gjeldende for lastebiler / trailere/busser.. men ettersom bobilene nå skaper de største dødsulykker må man gjøre noe , og det er meget bra 😉

    • Bobilister de fleste dødsulykker – det var nytt – hvor har du det fra?
      Forsikringspremin tyder på noe annet! Hade vi vært skyld i mange ulykker vlle den vært betydelig høyere!

      • Enig , kjører mye i Europa med bobil og synes vi oppfører oss bra!
        Kjørt i 30 år og bank i bordet,ikke sett en ulykke med bobil,og jeg kjører overalt.
        Værre med de som prøver å rane deg,prøvde seg 2 ganger på oss ifjor!
        Men de kom ikke inn i bilen,selv om det 6 stykk som prøvde på dørene.

        • Hvor ble dere forsøkt ranet? Hva gjorde at de ikke kom seg inn? Høres ekstremt skremmende ut.. Tror ikke jeg hadde fått samboeren med på flere overnattinger om 6 stykk hadde prøvd å ta seg inn…

  5. Hva skjer om passasjeren bruker mobilen?
    Har du stoppa bilen så står den jo stille?Bedre med motoren igang om noe skulle skje så du slipper å starte,eller?
    .

  6. Mein eg har lest at anbefalt max hastighet på autoban e 130 kmt, Da synes eg 250 e lek med livet– andres liv. Kanskje man må fintenke litt for å skjønne kæm som e trafikkfarlige.
    Nei kjør vakkert og nyt livet —– lenge.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *