Tyngre bil med samme førerkort

Samferdselsminister Jon Georg Dale har bedt Vegdirektoratet legge fram et forslag om heving av totalvekta for å kjøre med førerkort i klasse B. Forslaget gjelder når kjøretøyet er et nullutslippskjøretøy.

Ny førerkortregel kan gjøre det enklere å produsere utslippsfrie bobiler. Her Dethleffs prosjektstudie som ble vist i 2017. Foto: Knut Randem.

Dermed er Dale på linje med et vedtak tidligere gjort av EU. Forslaget er myntet på elektriske varebiler og skal kompensere for batterivekten. Det skal derfor være mulig å kjøre en slik bil med totalvekt 4250 kg på et førerkort i klasse B dersom føreren har to års kjøreerfaring.

Forslaget er også interessant for bobiler. Når EU gjennomfører dette bredt blir det trolig også mer interessant for bobilprodusentene å produsere utslippsfrie bobiler uten at batterivekta gjør det umulig.
Bobiler bygges som kjent på de samme bilmodellene som benyttes i varebiltransporten.

Andre biler som veier over 3500 kg vil fortsatt kreve førerkort kl C1, opplyser samferdselsministeren i en pressemelding i dag.

Vegdirektoratet er pålagt å utarbeide og sende på høring et forslag med sikte på at endringene skal være på plass våren 2019. Så får bobilfolket vente på at bobiler blir produsert på slike varebilchassis, og at de får en rekkevidde som egner seg til bobilbruk.

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

Les også: 4250 kg og førerkort klasse B

Del dette med andre:

  6 comments for “Tyngre bil med samme førerkort

  1. 26. november 2018 at 20:50

    Oppriktig talt, tror Bobilverdenen at det i overskuelig fremtid blir utviklet bobiler under 4.250 kg med elektrisk motor basert på oppladbare batterier ?
    Har problemer med min egen bybobil å holde den under 3.500kg !
    Det må jo evt være snakk om svært små bobiler og svært liten kjørelengde. I tillegg må man kjøre på veier hvor det faktisk er mulig å få ladet batteriene. Ville vært svært interessant å se på noen faktiske og praktiske eksemplarer av ladbar elektrisk bobil som finnes i dag. Hva finnes f.eks av større elektriske varebiler ? En stor varebil (eks Ducato 6 meter) veier ca 2.000 kg tom, så tilkommer ca 1.000 kg innredning. Når bilen fylles med div. vann, drivstoff, reservehjul, markise, sykkelstativ, ekstra bodelsbatteri, solceller, passasjer og personlig pikkpakk , er det min erfaring at vekten fort overskrider 3.500 kg.
    Skulle ønske at førerkort klasse B kunne godtas for ALLE bobiler opp til 4250 kg, Et alternativ kunne være en vektgrense på f.eks 3.800 kg fordi da ville tillatte aksellaster og dekkvaliteter fortsatt være innenfor dagens standarder.

  2. Aage Pedersen
    26. november 2018 at 21:52

    Flere bil produsenter har heller ikke sluttet og utvikle dieselmotoren , slik at den kanskje blir tilnærmet 0 utslipp på den og hva da? Må vel gjelde dem og da og ikke forskjellsbehandle🤔👍

  3. 27. november 2018 at 10:27

    Selvfølgelig må man være politiker for å kunne finne på noe sånnt. Hva er forskjellen på å kjøre en 0-utslippsbil på 4250kg, eller en annen med samme vekt, som er en ikke 0-utslippsbil??????

  4. Kjell Haugen
    27. november 2018 at 16:03

    Det er vel ikke lettere å kjøre en elbil over 3,5 tonn eller en annen bil. Med andre ord total feilkopling. Er helt meningsløst trafikkmessig sett og det må vel være det grunnleggende.

  5. Emil B.
    28. november 2018 at 13:55

    Tror ikke noen som kjører bobil i størrelse over bybobil har vondt av den kompetansehevende effekten førerkort kl. C1/D1 vil gi.

  6. Gunnar J
    2. desember 2018 at 11:31

    Rett og slett en molboregel dersom den blir innført.
    En fornuftig regelendring ville være 4500 kg øvre grense på klasse B uansett drivstoff. Det vil ta årevis før diesel og bensin er ute av bildet. Kanskje skjer det ikke i løpet av den tiden mange av oss bobilister av i dag har igjen bak rattet.

    Vedr. bobiler, så er det jo bare å ta en titt på modellutvalgene. Ingen forskjell i lengde og bredde på svært mange i serien rundt 3500 – 4500 kg. Den store forskjellen er lastekapasitet, dvs. vann må tømmes og den som innehar passasjersetet må ut å gå om man havner på vekta. Da er jo ‘vektproblematikken’ akkurat samme argument som om man har fast last pga. batteripakker.

    I ‘gamle dager’ kunne vi kjøre opp til 7500 kg før man måtte oppradere til kl 2.
    For min / vår egen del ville 4500 kg være perfekt vedr. dagens modellutvalg. Ikke minst, for å slippe fornyelse av klasser det ikke lenger er behov for å beholde.
    Kriteriene / krav ved fornyelse av førerkort er jo de samme enten man skal manøvrere 7.5 m og 3.501 kg eller 24 m og 60 tonn. (19.5/50)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *