Trøbbel med vekta? Ikke så dyrt å ta førerkort C1

Per Olav Berg (64) hadde latt sitt gamle førerkort gå ut før han ble bobilist. Han måtte derfor ta klasse C1 på nytt for noen år siden. Det har han ikke angret. Foto: privat.

Per Olav Berg (64) hadde latt sitt gamle førerkort gå ut før han ble bobilist. Han måtte derfor ta klasse C1 på nytt for noen år siden. Det har han ikke angret. Foto: privat.

Det blir stadig færre med førerkort for liten lastebil. Samtidig sliter mange bobilister med vektgrensa og har behov for en større bobil. Er det nå så dyrt å ta førerkort i klasse C1?

De som har levd noen år og tok førerkort i ungdommen fikk med seg rett til å kjøre bil opp til 7500 kg. Senere ble reglene endret og de som har tatt vanlig førerkort de senere årene får kun førerkort i klasse B for bil opp til 3500 kg. De som hadde det ”gamle” førerkortet har fått lov til å beholde sitt førerkort i klasse C1 eller C1E (med henger og ekvipasjevekt opp til 12000 kg). Vilkåret var at de tok seg bryet med å fornye førerkortet regelmessig etter regelendringen. Det er det mange som ikke har gjort. Samlet betyr dette at antallet (bo)bilister med førerkort for lett lastebil minker år for år.

Ikke dyrt å ta C1
Bobilverden har spurt Asbjørn Krogstad, fagkonsulent for tungbil i Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund (ATL) om hva som skal til for å ta førerkort klasse C1 og dermed få rett til å kjøre en bobil og andre biler med totalvekt opp til 7500 kg.
– Skal du kun bruke førerkortet til privat bruk er det ikke så ille å ta C1, men om du skal benytte det som yrkessjåfør blir opplæringen noe mer omfattende, forteller Krogstad.
Vi ser her kun på privat bruk av lett lastebil – klasse C1.

Prisene for opplæringen vil variere med ulike skoler, men pensumet er det samme for alle. Krogstad har satt opp denne prislisten basert på de erfaringer han har fra bransjen:

Disse prisene kan variere mellom ulike trafikkskoler. Noen skoler har også pakketilbud. (Klikk for større bilde)

Disse prisene kan variere mellom ulike trafikkskoler. Noen skoler har også pakketilbud. (Klikk for større bilde)

– Hvor mange kjøretimer den enkelte trenger varierer med tidligere kjøreerfaring, sier Krogstad. Bobilister med erfaringer opp mot 3500 kg stiller trolig noe sterkere enn andre.
Krogstad forteller at flere skoler tilbyr pakker for opplæringen. Prisene kan variere, men er også ulike om du kun har kl B fra tidligere eller om du har kl D1 (minibuss) fra tidligere. Dette er to eksempler på slike pakker:

Pakke dersom du kun har kl. B fra tidligere:
– 2 kjøretimer á 45 min
– Grunnkurs for tunge kjøretøy
– Sikring av last
– Ulykkesberedskap
– 2 veiledningstimer á 45 min
– Sikkerhetskurs på vei
– Førerprøve
– Lærebok m/oppgaver
Pris: kr 20.165

Pakke dersom du har kl D1 fra tidligere:
– 2 kjøretimer á 45 min
– 2 veiledningstime á 45 min
– Sikring av last
– Førerprøve
– Lærebok m/oppgaver
– 3 måneder abonnement for teoriprøve (teoriprøver på nett er mulig hos enkelte skoler)
Pris: kr 11.610

Vegtrafikkloven gir rom for privat kjøretrening i alle førerkortklasser. Kravet er at ledsager er minst 25 år og har hatt førerkort for vedkommende klasse i minst fem år, sier Krogstad.

Per Olav Berg (64) er en av de som lot sitt gamle førerkort gå ut uten å fornye det. Han måtte derfor gå opp til ny prøve for kl C1 for noen år siden. Nå kjører han en Carthago på 5000 kg og har ikke angret en dag på at han tok prøven for C1.
– Det har gjort meg til en bedre bilist. Dessuten har jeg fått større forståelse for tungtrafikkens utfordringer i trafikken.
– Nå passer jeg på å fornye førerkortet hvert femte år. Da må jeg også ha legeattest, men det er ikke noe problem.

I forhold til prisen på en bobil over 3500 kg er det små kostnader forbundet med førerkortet i kl C1. For eldre bobilister vil selvfølgelig kravet om legeattest og hyppigere fornying spille inn. Etter fylte 70 år må du fornye førerkortet for tungbil hvert år.
Spørsmålet om å ta steget opp over 3500 kg berører også andre regler og priser som for eksempel maksimal fartsgrense, årlig periodisk kontroll og høyere bomavgifter mv. (Endret i 2016)

Førerkortopplæringen er bygget opp i moduler for å sikre at du ikke trenger å ta samme modul flere ganger. Illustrasjonen viser opplæringsmodulene for klasse C1 og C1E.

Førerkortopplæringen er bygget opp i moduler for å sikre at du ikke behøver å ta samme modul flere ganger. Illustrasjonen viser opplæringsmodulene for klasse C1 og C1E.

Les også: Slik får du lav bomtakst med stor bobil

Del dette med andre:

  14 comments for “Trøbbel med vekta? Ikke så dyrt å ta førerkort C1

  1. Det mangler mye viktig info her.
    De som har hatt c1 og latt det gå ut trenger bare kjøretimer for å bli god nok + førerprøve
    For å få dette tilbake. Altså ingen obligatorisk opplæring.
    Jeg er lærer på tungbil og kjører mye bobil.

    • Hvor i artikkelen står det at du må ha obligatorisk opplæring hvis ditt førerkort ikke er fornyet innen et år etter dato? Det er jo faktisk et eksempel på en som lot det gå ut og måtte ta ny førerprøve.
      Hvis det mangler mye viktig info, burde du ikke som trafikklærer gi bobil verden den info?

    • Visst du ikke fornyet det gamle «rosa» (eller grønne) førerkortet med tunge klasser i år 2000, må du ha all obligatorisk opplæring. Visst du fornyet det da, er det som du skriver kun krav om oppkjøring. En må og huske at en pr i dag har et respittår. Dvs en har opp til et år på og fornye det etter førerretten har gått ut på førerkortet. Dette kan jo være økonomisk om en ikke kjører hele året.

  2. Hei.C1 serfikatet mitt gikk ut for ca 6 år siden. Jeg måtte ha legeatest og 3 timer på førerskole.Og oppkjøring med bilsakkyndig,1.5 time. Ca kr 7500.-

  3. Bomavgiften er også som for personbil for bobiler over 3500kg, men du må gi beskjed til Fjellinjen om at bobilen din er » kjøretøygruppe M1″ for å bli registrert riktig.

  4. Merkelig at en ikke kan kjøre C1 selv om mann har busslappen.Kjører selv doninger på 20 tonn,men har ikke lov til å kjøre C1 på 7.5 tonn.Hvor er logikken?

  5. Står ingenting her om når du har BE fra før, bare B! Hadde retten til C1 da eg tok lappen i `85, det gikk ut i 92-93 tror eg,Har siden måtte ta BE, grunnet jobb! Noen mener eg kan kjøre lett lastebil med BE!

  6. Ein del av oss «eldre» fekk C1 på kjøpet då me tok lappen i si tid, men har altså måtta passe på å fornye det ved visse intervaller. Har det gått ut, slepp du unna med ny oppkjøring. Oppkjøring skjer med lastebil, som skal vere lasta til mellom 6 og 7,5 tonn, så du kan ikkje køyre opp med bobilen.

    Då må ein sjølv vurdere om ein vil ha køyretimar, og så må ein gjerne leige bil til oppkøyring. Eg har køyrt lastebil éin gong i ungdommen, så eg bestilte to doble køyretimar, der me parallelt gjekk igjennom aktuelle tekniske prøver, som å leggje på kjetting, køyreskive, lys og væsker, m.m.

    Med oppkøyring og alt fekk eg det for ca 10.000, for 6-7 år sidan…

    Det mest irriterande var jo at eg ikkje fekk eit pip frå Biltilsynet om at lappen var i ferd med å gå ut på dato. Då eg kjøpte den første bobilen (3850t) fann eg ut etterpå at eg ikkje lenger hadde C1. Kunne ha fornya over disk to månadar tidlegare.

    Spesielt irriterande var at alle som hadde utløp før 31.12 året før hadde fått varsel. Det var takken for å høyre på biltilsynet, den gong for 20 år sidan eller noko, første gong alle måtte fornye: Då gjekk dei ut i media og oppfordra folk til å vente, fordi det var kaos på vegstasjonane med folk som skulle fornye. Dei presiserte at ein kunne fornye inntil eitt år etter utløp. Difor stakk eg innom i februar ein gong…

    Det kosta meg altså dyrt seinare… 🙁

    • Hei, sikkert flere som er forvirret. Jeg hadde på c og d1 men mistet det pga kjøring i ruspåvirket tilstand😒har tatt igjen på be og lurer på og ta c1 og d1 til eget bruk uten kjøring mot betaling. Lurer litt på hva jeg må ta. PJAa.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *