Tre nyheter fra Westfalia

Tidlig på 1950-tallet bygget Westfalia campingbiler basert på VW T 2 transportere. Dette utviklet seg gjennom årene, og de fleste utgaver av VW transporter har vært basis for campingbiler. Tradisjonen videreføres gjennom Club Joker og Sven Hedin serien.

Om noen skal kalles pioner blant bobilprodusentene må det være Westfalia. Visst har flere av de franske merkene vært tidlig ute, og kan vise til en lang historie, men da handler det først og fremst om campingvogner.

VW Bobla, eller ”Käfer” som tyskerne kaller den tidligere populære familiebilen, hadde ikke vært i produksjon lenge før skissene til en liten varebil tok form. VW’s praktiske nyttekjøretøy fikk betegnelsen T1 da den kom i 1948, og fra å bare være en varebil økte modellutvalget til raskt å også omfatte en pick-up og en minibuss. Med VW T1 kom drømmen om et mobilt hjem, og både Volkswagen og flere mindre tyske bedrifter bygde flere prototyper på kompakte og økonomiske campingbiler. Inspirasjonen kom fra USA, der biler ble utstyrt med spesialkarosserier allerede før første verdenskrig og fikk betegnelsen ”mobile homes”.

Westfalia Club Joker var fullblods kompaktbobil med mye utstyr fra et par tiår tilbake.

Først med campingbil
Et av de første tyske selskapene som arbeidet med en campingbil basert på T1 var Westfalia. De lanserte sin første ”Camper” i 1951, og oppnådde raskt suksess på det tyske markedet. En rimelig grunnpris, gode plassmuligheter som følge av et helt flatt og gjennomgående innvendig gulv og hekkmotor, og ikke minst høy driftssikkerhet og gunstige vedlikeholdskostnader, gjorde VW til et glimrende utgangspunkt for en campingbil. Denne ble solgt gjennom VW’s forhandlernett. For å øke plass og komfort ble det introdusert et spesialtilpasset fortelt i 1952, og for å gi tilstrekkelig ståhøyde ble bilen i 1955 utstyrt med en takseksjon som kunne heves for å øke komforten gjennom å gi full ståhøyde i bilen.

Westfalia Club Joker fører Joker tradisjonene fra de siste seks tiårene videre i en helt ny modellserie.

Mer plass og komfort
Etter hvert som VW utviklet ”Transporter”-modellen videre med betegnelsene T2 (1967) og T3 (1976) fulgte Westfalia med i utviklingen, og campingversjonene fikk stadig bedre plass og komfort. Da den halvhøye skilleveggen mellom forsetene og den bakre delen av bilen forsvant i VW-transporteren i 1976 åpnet dette helt nye muligheter for innredning av campingbilen. Da ble det mulig å benytte svingbare forseter som en del av bilens ”møblering” – et konsept som kjennetegner alle dagens bobiler, uansett merke.
Med modellen T4 tok VW i 1990 spranget over til å plassere motoren foran i bilen. – en teknisk løsning som VW allerede hadde introdusert på den større LT-modellen i 1974. Westfalia så mulighetene til å bygge en større og mer rommelig bobil, og året etter – i 1975 – skapte Westfalia den første store LT-baserte ”Sven Hedin” modellen. Den ble en suksess, og sammen med den legendariske ”Joker” (basert på T3) kunne Westfalia feire en samlet produksjon på 200 000 bobiler i 1978.

Columbus 540 med hevetak og stor sidedør.

«Ung» 60 åring
Fortsatt er ”Joker”-serien basert på VW Transporter, i dag som for seksti år siden, viktig for Westfalia, men det er de Fiat-baserte modellseriene ”Amundsen” og ”Columbus” som tiltrekker seg det største publikumet. Av disse er det Columbus-serien som er den mest påkostede, og det er her vi finner en av årets største nyheter fra Westfalia. Modellen 540D er en ”van” med en lengde på 5,4 meter, og kommer som et supplement til de to større modellene i serien på 6,0 og 6,4 meter. Kompakte bobiler byr på store utfordringer når det gjelder å skape tilstrekkelig komfort, men det er her Westfalia byr på et ”Columbo egg” : Et langt hevetak – akkurat som de bygde på de gamle VW-modellene på femtitallet -gir en helt ny komfortopplevelse i denne bobilklassen. Dette, sammen med en ny og smalere sittegruppe, gir plass til både et separat baderom og en stor tverrstilt dobbeltseng bak i bilen. Vi opplever plassutnyttelsen, materialvalgene og monteringskvaliteten som førsteklasses. Et viktig moment er også muligheten for å fjerne hele sengen med et håndgrep for å lage et stort varerom med hekkinnlasting bakerst i bilen. Dermed kan bobilen også fungere til mange nyttige transportoppdrag året rundt.

Sven Hedin-serien er bygget på WW Crafter.

Eksklusiv
En helt ny VW Crafter danner basis for den seneste og mest eksklusive ”Sven Hedin” modellen. Denne seks meter lange bilen byr på glimrende kjøreegenskaper og kan leveres med flere kraftfulle motorer – der den nye åtte-trinns automatgirkassen gir fin komfort og bra driftsøkonomi på lange turer. Bilens innredning og bredde gir en høy grad av luksusfølelse og Westfalia lanserer også en patentsøkt nyhet på denne modellen: For å øke lengden på den tverrstilte dobbeltsengen bak i bilen er det montert en bevegelig liten ”pop-out” veggmodul som øker karosseribredden der sengen befinner seg. Dermed får man en sengelengde på 2,0 meter i en bil som har en innvendig bredde på 1,832 meter. En annen detalj å merke seg er det sidestilte badet, som dermed tillater gjennomgang mellom salongen og soveseksjonen selv om badet er i bruk.

Stort bagasjerom med adkomst via bakdører.

Modellen er preget av stor omsorg for detaljer og komfort. Oppvarming av vannbåren varme i gulv og fem radiatorer foregår ved hjelp av en dieseldrevet varmer, som også sørger for varmt vann. Bilen har en 100 liters ferskvannstank og en 100 liters septiktank. Smarte konstruksjonsløsninger og bruk av lette materialer gjør at denne modellen likevel har en totalvekt som ligger akkurat under 3500 kg grensen.En modell som ikke ble viet like stor oppmerksomhet fra Westfalia under presentasjonen av 2017/2018-modellene er den seneste utgaven av den modellen som heter ” Club Joker”.

En «pop-out» i akterenden for økt innvendig plass.

Krav til takhøyde
Gjennom årenes ble det solgt et ganske stort antall Westfalia campingbiler i Norge, men muligheten til å bruke disse som personbiler med fire sitteplasser – og samtidig betale lav importavgift som for en varebil – gjorde at norske myndigheter endret reglene i 2002. Da ble det bestemt at en bobil må ha en innvendig permanent takhøyde på 170 cm – i tillegg til bestemte antall og minimumsmål på senger, kjøkkenbenk og skap – for kunne importeres med gunstige avgifter – sammenliknet med personbiler. Dermed forsvant importen av de små bobilene til Norge og det oppstod nærmest et vakuum inntil bobilmarkedet begynte å blomstre igjen med større og tyngre bobiler for fem-seks år siden.

Oppbygd tak
Den nye Club Joker-modellen er basert på den seneste VW-transporter-utgaven, men kommer også i en utgave med et fast oppbygd tak. Og nettopp dette er godt nytt for norske bobilentusiaster som ønsker seg en kompakt og forholdsvis rimelig bobil. Fortsatt holder fabrikken på med å jobbe med ”millimeter” – tilpasninger til de særnorske reglene, men alt tyder på at det skal være mulig importere denne Club Joker til Norge med samme lave avgifter som de større bobilene. Det er bilens ”kompakte” mål og mulighet for å kunne brukes som en ”ordinær” bil, som er tiltalende. En VW Bus er jo noe helt annet å bruke til litt ”svippkjøring” , sammenliknet med en stor bobil. Litt av denne ”multi-funksjonen” demonstrerer Westfalia også tydelig med den spesielle sittebenken i salongen. Der andre lager et kompromiss mellom sete og seng har Westfalia en patentert løsning som vender hele setet når det skal gjøres om til seng. Da kan setet både konstrueres optimalt for å sitte sikkert og komfortabelt under kjøring, og kunne sove best mulig om natten.

VW og Fiat er byggeklossene de fleste bobilene som bygges av Westfalia, men det er også en egen serie med kompakte og luksuriøse utgaver, ”Kipper”, der langt de fleste er basert på Mercedes. Disse importeres ikke til Norge, men har mange kunder i f.eks Frankrike, der interiørdesign og elegante løsninger er viktige salgsargumenter.

Flere forhandlere
For øyeblikket er det bare to Westfalia-forhandlere i Norge, men fabrikken ønsker en bredere distribusjon. Særlig er den vintertilpassede Colombus-serien et interessant valg for norske kjøpere, og salgsmålet i 2017 er femten biler. Det bør være mulig, for disse bilene kjører godt, er smart pakket og har god kvalitet. Og ingen nåværende bobilprodusent har lenger kjøreerfaring på norske veier enn nettopp Westfalia.

Tekst og foto: Sven Furuly, for Bobilverden.no
og Bobil- og Caravanmagasinet (BoCM)

Bobilverden.no har i år inngått et samarbeide med BoCM om å dekke presentasjonen av nye modeller hos en rekke produsenter. Dette samarbeidet gjør at vi kan dekke flere nyheter enn vi ellers ville hatt mulighet til.
Del dette med andre:

  2 comments for “Tre nyheter fra Westfalia

  1. 8. august 2017 at 00:36

    Gi oss alt dere har om nye VW Crafter som bybobil ! I tillegg til Westfalia kommer og Knaus. Førstemann ut tror jeg var Schwabenmobil (HRZ). Hvem andre vil bygge på nye VW Crafter ? Hva med Volkswagen selv ? (konsept som «California» e.l. ?)
    En hel del av svarene vil forhåpentligvis foreligge når messen «Caravan Salon Düsseldorf» åpner 26. aug. 2017.
    mvh SMF

    • Redaksjonen
      8. august 2017 at 10:48

      Vi skal selvfølgelig følge med på dette under Caravan Salong i Düsseldorf. Om du søker «Crafter» i søkefeltet her på siden ser du det vi har fått med oss om Crafter til nå.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *