Topper serien og fikser på den minste

Badet er av det rommelige slaget i Empire. Senga er løftet over en garasje for Smart i denne prototypen. Foto: Knut Randem.

Badet er av det rommelige slaget i Morelo Empire. Senga er løftet over en garasje for Smart i denne prototypen. Foto: Knut Randem.

Den yngste linerprodusenten har gjennom året hatt flere ”lekkasjer” om hvordan deres nye flaggskip skal se ut. Sist fredag ble Morelo Empire lansert på Caravan salon i Düsseldorf. Også deres minste modell har fått en synlig oppdatering.

Vi slår det fast like godt først som sist. Dette er ikke en bobil for ”folk flest”. Om vi nå vet hvem det er. Morelo tar sikte på å produsere 25 til 30 eksemplarer av Empire i året. Det var prototypen som ble presentert på Caravan salon, men en nesten fullkommen prototype, i følge salgssjef Andreas Wolfer-Heimann i Morelo. Det skal ikke være mye de skal rette på før normal produksjon kan komme i gang på nyåret.

De største linerne foretrekker kundene å spekke fra bunnen av både når det gjelder stoff/skinn og tekniske detaljer. Foto: Knut Randem.

De største linerne foretrekker kundene å spekke fra bunnen av både når det gjelder stoff/skinn og tekniske detaljer. Foto: Knut Randem.

Han viser oss rundt i det nye interiøret, som bærer tydelig preg av å være en Morelo. Blant de tekniske detaljene framhever han at bodelsbatteriet i Empire er lithium med 360Ah med en lader på 150 A.

Kjøkkenet i prototypen. Foto: Knut Randem.

Kjøkkenet i prototypen. Foto: Knut Randem.

Prototypen er bygd på Mercedes Atego chassis med en lengde på 1029 cm og en motor på 300 hk bak panseret. Det planlegges å produsere den i lengder mellom 850 og 1150 cm. Høyden er på nesten fire meter så den ruver godt på veien. Empire vil også bli bygget på Iveco Eurocargo chassis.

I en pressemelding er prisen oppgitt til fra 337.900 euro (i Tyskland). Til Bobilverden forteller Paal Lyche i Campinggården AS, en av de norske forhandlerne av Morelo, at prisen vil starte på 4,18 millioner kroner på Atego og nesten 3,9 millioner kroner på Eurocargo. Dette blir altså en bil for de få.

Paal Lyche (t.h.) er høy, men når ikke halveis opp på Morelo Empire. Her har han fått selskap av Nikolai Reime, som også forhandler Morelo i Norge. Foto: Knut Randem.

Paal Lyche (t.h.) er høy, men når ikke halveis opp på Morelo Empire. Her har han fått selskap av Nikolai Reime, som også forhandler Morelo i Norge. Foto: Knut Randem.

Lyche forteller at de selger tre Morelo i året. Det er overhodet ikke aktuelt å ta inn Empire i utstillingen.
– Kunder som vil ha en bil som dette ønsker å spekke den fra bunnen av. En slik sjanse kan vi ikke ta.
Den norske Morelo-eieren han har fått besøk av i Düsseldorf nikker. Han har bestemt seg for å kjøpe Empire, men han vil vente til den andre produksjonsrunden.

Tror på Home
Lyches volumprodukt er Rapido, men han tror Morelo vil få et løft med den nye oppgraderingen av Morelo Home. Den minste modellen i sortimentet har nå blitt oppgradert i ekstriøret slik at den ligner mer på en liner og ikke minst på et medlem av Morelo-familien.
– Fiat er nå ute av alle Morelos modeller. Det betyr at alle modellene har bakhjulstrekk, forteller Lyche.
Home har fått nytt dashbord, åtte trinns girkasse, nytt chassis, større motor, oppvarmet frontrute og nye låser, ramser Wolfer-Heimann opp for oss. Den registreres for 5800 kg og har en oppgitt egenvekt på 4400 kg.
– Selv om du legger inn 400 kg ekstrautstyr, vil du fortsatt ha 1000 kg lasteevne, avslutter Wolfer-Heimann.

Les mer: Runder 1000 bobiler og lanserer ny modell

Del dette med andre:

  1 comment for “Topper serien og fikser på den minste

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *