Test av vinterdekk til bobil

Blank is stiller de største krav til gummiblanding og dekkstruktur, her en Adria bobil på testbanen i Ivalo i Finland.

Blank is stiller de største krav til gummiblanding og dekkstruktur, her en Adria bobil på testbanen i Ivalo i Finland.

Kom du direkte til denne siden? Start lesingen her!

Her er resultatene av de ulike testene. Men først en forklaring til de ulike tabellene:

Bremsing: Dekkenes bremsestrekning er målt på is, snø, våt asfalt og tørr asfalt. Årets tester på is og snø er utført ved temperaturer mellom -6 grader og -8 grader, på våt og tørr asfalt ved + 8 grader. Hastigheten er 27 km/t på is og snø, og bremsestrekningen måles ned til 5 km/t for at bilens ABS-system ikke skal påvirke resultatene, og bremsedataene korrigeres til verdi = stillestående bil. På våt og tørr asfalt er hastigheten 80 km/t og bremsestrekningen måles ned til 5 km/t og korrigertes til verdi = stille stående bil.

Akselerasjon: Dekkenes evne til å gi bilen akselerasjon på is og snø er målt i de samme spesialanleggene som bremsetestene. Årets tester er utført i temperaturområdet -7 til – 8 grader. For å sikre sammenliknbare resultater opp til 27 km/t korrigeres akselerasjonsdata slik at denne måles fra 8 km/t

Sidegrep (Handling): Bilen kjøres på ulike sirkelformede baner der underlaget består av glattpolert is, snø og våt asfalt. Temperaturene varierer fra -1 til -15 grader. På våt asfalt er temperaturen + 8 grader. Her måles rundetidene gjentatte ganger for å få et resultat som representerer dekkets sanne veigrep. På tørr asfalt måles det ikke rundetider, kun en subjektiv vurdering av dekkets oppførsel.

Kjøreegenskaper (Winter road handling): Dekkene kjøres på ordinære vinterveier med snø og is. Temperaturen varierer mellom – 1 og – 15 grader. Her testes/vurderes bilens oppførsel i forhold til styring, grep bremsing og akselerasjon. Subjektive føreropplevelser vurderes opp mot de aktuelle målingene for å se at det er sammenheng mellom resultat på bane og dynamiske egenskaper ute på veien.

Kjøreegenskaper våt- og tørr asfalt: De ulike dekkene kjøres gjentatte ganger på våt bane. Rundetider måles, og dekkenes oppførsel får i tillegg en subjektiv vurdering. På tørr bane måles ikke rundetider – her blir subjektivt vurdert og bedømt av flere testførere med erfaring i evaluering av dekk.skjermbilde-2016-10-22-kl-15-48-12

Bremsing på is

Klikk for større tabell. Det er ikke tillatt å lenke direkte til tabellen eller å kopiere den.

Klikk for større tabell. Det er ikke tillatt å lenke direkte til tabellen eller å kopiere den.

Bremsing på snø

Klikk for større tabell. Det er ikke tillatt å lenke direkte til tabellen eller å kopiere den.

Klikk for større tabell. Det er ikke tillatt å lenke direkte til tabellen eller å kopiere den.

Bremsing på tørr asfalt

Klikk for større tabell. Det er ikke tillatt å lenke direkte til tabellen eller å kopiere den.

Klikk for større tabell. Det er ikke tillatt å lenke direkte til tabellen eller å kopiere den.

Resultater dekktest

Klikk for større tabell. Det er ikke tillatt å lenke direkte til tabellen eller å kopiere den.

Klikk for større tabell. Det er ikke tillatt å lenke direkte til tabellen eller å kopiere den.

Nokian Hakkapeliitta C3

Nokian Hakkapeliitta C3

Nokian Hakkapeliitta C3
Kortest bremselengde på is av de de tre piggdekkene, og kortest bremselengde av alle de seks dekkene på snø. I særklasse den beste akselerasjonen på is og nest best av alle dekkene på snø. Best handling på vintervei, men har svakere bremseresultater på våt og tørr asfalt. Gode og forutsigbare kjøreegenskaper på is, snø og bar asfalt. Best styrepresisjon og raske og presise unnamanøvre på tørr asfalt.

Michelin Agilis X-Ice North

Michelin Agilis X-Ice North

Michelin Agilis X-Ice North
Dette piggdekket har mer understyring og mindre presisjon enn de to andre piggdekkene når det gjelder bremsing, sidegrep og handling på is og snø. Egenskapene på våt og tørr asfalt imponerer mer. En stivere gummiblanding gir bedre kontroll ved rask svingkjøring, og dekket har kortest bremsetrekning av piggdekkene på våt og tørr asfalt. Dekket er bra, men dårligere enn et personbildekk på våt veibane.

Continental Vanco IceContact

Continental Vanco IceContact

Continental Vanco IceContact
Piggdekket har gode og jevne egenskaper på både is og snø, uten å plassere seg helt i toppen. Understyrer noe mer enn Nokian-dekket på is og snø, men gir en nøytral og stabil kjøreopplevelse på våt asfalt. Under rask kjøring på tørr asfalt krenger bilen mye, og vi ser også at dekket har lang bremsestrekning (som Nokian piggdekket) på tørr asfalt. Dårligst av alle seks på tørr asfalt handling.

Nokian Hakkapeliitta CR3

Nokian Hakkapeliitta CR3

Nokian Hakkapeliitta CR3
Dette piggfrie dekket overrasker med best bremseegenskaper og sidegrep av alle seks dekkene på is. Bra handling, bremsing og akselerasjon på snø, men når ikke opp til Continental på dette underlaget. Myk gummiblanding gir mer krenging på både våt og tørr asfalt, men oppførselen er konsekvent understyrende. Fin balanse, nøytralitet og styreevne. Gode bremsegenskaper på tørr asfalt.

Michelin Agilis Alpin

Michelin Agilis Alpin

Michelin Agilis Alpin
Her har Michelin tatt fram et piggfritt vinterdekk med godt sidegrep, samt gode bremse- og akselerasjonsegenskaper på is, noe svakere på snø. Kjører raskt på våt asfalt, men utfordrende, ettersom føreren ikke får noe varsel før grepet forsvinner. På tørr asfalt oppleves dekket mykt, styringen nummen rundt senter, og bilen gynger ved rask svingkjøring. Moderat bremseevne på våt og tørr asfalt.

Continental VancoVikingContact

Continental VancoVikingContact

Continental VancoVikingContact
Et friksjonsdekk med høy score på mange områder. Kortere bremselengde på is og snø enn alle piggdekkene, med unntak av Nokian, og de beste generelle kjøreegenskaper av alle dekkene på vintervei. Kortest bremselengde av alle seks dekkene på både våt og tørr asfalt. Holder sporvalg og grep godt på vått underlag, men fremstår noe mykt, og dermed mindre stabilt på tørr asfalt ved en unnamanøver.

Konklusjon og sammendrag
Myten om at piggdekk gir økt sikkerhet på snø og is i forhold til friksjonsdekk, er historie. I hver enkelt tabell kan du sammenlikne ytelsene til et piggdekk og et piggfritt friksjonsdekk direkte. Samtidig ser du hvor godt hvert enkelt dekk er i den aktuelle disiplinen. Høyest totalscore får piggdekket Nokian Hakkapeliitta C3, med friksjonsdekket Nokian Hakkapeliitta CR3 på andreplass. På tredjeplass kommer friksjonsdekket Continental VancoVikingContact.
I tabellen med poengsammendragene har vi også helt til slutt valgt å vekte alle poeng fra disipliner på is og snø med 70% viktighet og poengene fra disipliner på våt og tørr asfalt med 30% viktighet, og deretter regnet ut en vektet poengsum. Resultatene blir de samme – finske Nokian har det beste vinterdekket når det virkelig er vinterføre. Kjører du din bobil i overveiende grad på våt asfalt om vinteren, anbefaler vi deg å studere tabellene nøye, og vurdere poengscore opp mot ditt bruksmønster. På våt asfalt scorer friksjonsdekket Continental VancoVikingContact høyest når gjelder bremseegenskaper og handling, og dekket havner på en andreplass totalt.

Omtalen av testen startet her: Stor dekktest

Denne artiklen er trykket i Bobil- og Caravanmagasinet (BoCM) oktober 2016.
Gjengitt i Bobilverden etter avtale.

Del dette med andre: