Tar sjanser med dårlige dekk på våte veier

(NW): Slitte sommerdekk og høstglatte veier er en livsfarlig kombinasjon, advarer eksperter. Ifølge dekkbransjen er mange biler dårlig skodd for septemberføre.

Av Ulf-Arvid Mejlænder

– Kvaliteten på sommerdekkene er ekstra viktig om høsten. Likevel er det mange som dropper å bytte, fordi det nærmer seg sesongmessig omlegging til vinterdekk. Det er å gamble med sikkerheten, sier Katrine Køste, produktsjef i Vianor.
Minste tillatte mønsterdybde for sommerdekk er 1,6 millimeter. Mange fagmiljøer anbefaler at dekkene bør byttes ved minimum tre millimeter mønsterdybde.
– Såpass er nødvendig for at dekkene skal gi gode kjøreegenskaper på våt vei, sier Køste.

Det er livsfarlig å avslutte sesongen med utslitte dekk på høstglatte veier, advarer bransjefolk. Foto: Colourbox.

Det er livsfarlig å avslutte sesongen med utslitte dekk på høstglatte veier, advarer bransjefolk. Foto: Colourbox.

Farlig fart
Regnvann i hjulsporene kan gi fare for vannplaning. Godt mønster reduserer denne risikoen.
– Gode sommerdekk har et mønster som leder vannet bort. Når dekkenes evne til å pumpe vann ikke er tilstrekkelig, vil de til slutt miste kontakten med underlaget. Da kan bilen komme ut av kontroll. Hvis dekkene er slitt, er et mellomskift før vinteren er en god forsikring mot å havne i slike situasjoner.
Tester har vist at mønsterdybden slår kraftig ut når det gjelder i hvilken fart faren oppstår.

– På utslitte sommerdekk kan det lett skje ulykker allerede ved 76 kilometer i timen. På nye dekk går man sannsynligvis klar ved hastigheter inntil 96 kilometer.
Ifølge Katrine Køste er det dessuten svært tvilsomt om det er god biløkonomi å utsette dekkbyttet til våren.
– Både Vianor og andre leverandører har kampanjetilbud om høsten, når lagrene skal tømmes for å gi plass til vinterdekkene. Prisavslaget på sommerdekk kan være såpass stort at det utgjør mer enn kostnadene ved å legge om dekk en gang ekstra før vinteren.

Dekkaksjoner
Salget av sommerdekk pleier å få en bråstopp i de siste månedene før vinteren kommer, fordi mange vil kjøre ut de slitte sommerdekkene, bekrefter Hroar Braathen, daglig leder i Dekkimportørenes Forening.
– Det tyder på at mange kjører på dårlige dekk på denne tiden av året. Dette er en problemstilling det burde vært mer oppmerksomhet rundt. Helst ønsker vi oss dekkrazziaer i samarbeid med politiet og veivesenet, for å sjekke rutinemessig og veilede bilistene, sier Braathen.

I andre nordiske land er dette prøvd med stort hell.
– Finland og Sverige har holdt på en god stund, og nå er slike høstaksjoner også kommet i Danmark. Der har salget av sommerdekk forskjøvet seg, med økning i september og noe nedgang påfølgende vår.
Også i Norge har det vært gjort forsøk med dekksjekk langs veien.
– Bransjen var med på en enkeltaksjon langs E6 ved Minnesund for noen år siden. Over ti prosent av bilene hadde ikke engang godkjent dekkutrustning, og en enda høyere andel hadde mønsterdybde under det som er anbefalt. Situasjonen er neppe så mye bedre i dag, sier Hroar Braathen.

Del dette med andre:

  1 comment for “Tar sjanser med dårlige dekk på våte veier

  1. Et moment som er viktig å ta hensyn til for oss som bobilister og det er alderen på dekket.

    De fleste bobiler kjører så lite at som oftes passerer en anbefalt alder på dekket lenge før mønsteret er blitt dårlig.

    Siden de fleste bobiler også har liten margin på aksellasten og dekkets bæreevne (LI) er det ikke så dumt og holde et øye med aldreren på dekket.

    Kan også nevne for å kjøre Tempo 100 med bobil over 3,5t i Tyskland er det maks 5 år på dekkene. En ligger meget tynt ann om det skjer en ulykke p.g.a. dekkeksplosjon og for høy alder på dekket.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *