Tar sikkerheten på alvor: Kompetansekurs for understell

Så var det å finne feilene…

Midt i februar arrangerte Spot-On Caravan i samarbeid med VB-Airsuspension kurs i Drammen. Hensikten var å utdanne forhandlere i montering og service av full-luft luftfjæring for tyngre bobiler. Forhandlerne, som har godkjenning for monteringsarbeid, fikk innføring i produktutvalg, montering, feilsøking, bestilling av deler, produsentportalen, og verktøy for programmering.

Nytt luftfjærben foran gir bedre kjøreegenskaper.

13 deltakere og et par instruktører var benket rundt bordet i verkstedet til Spot-On i Drammen for å kurses i montering, service og vedlikehold av luftbaserte fjæringssystemer for bobiler. De fikk både teori og praksis. Spot-On Caravan hadde på forhånd montert ferdig en treakslet Carthago bygget på Fiat Ducato med AL-KO ramme, slik at montørene fikk se hvordan dette var montert.

Forskjellige ¨feil¨ var lagt inn, slik at montørene fikk se hvor enkelt det er å feilsøke med SMT, et online programverktøy som kobles opp mot ECU på VB-Airsuspension og montørens PC. Dette gjør det mulig å programmere systemet og feilsøke. I tillegg kan teknikere på VB-Airsuspension i Nederland logge seg inn på systemet og se alle funksjonene.

Kompetanseutvikling
Kenneth Olsen i Spot-On Caravan sier til bladet at de ønsket å gjennomføre denne utdanningen for teknikere og montører i caravanbransjen, fordi ikke alle fabrikkmonterte systemer er som de skal være når bobilen ankommer Norge.

Til hjelp har de et dataverktøy kalt SMT, som både diagnostiserer og programmerer styringen for luftfjæringen. I tillegg registreres kjøretøy og kundeopplysninger for senere garantioppfølginger.

Tidligere har forhandlere ved feil måttet returnere bobilen til fabrikk for reparasjon, gjerne på grunn av småfeil som lett kunne vært ordnet på stedet hvis forhandlerne hadde kompetanse på feilsøking og programmering. SMT er et online programverktøy for å diagnosere, reparere og programmere luftfjæringssystemene. Samtidig blir også bil og kundeopplysningene registrert i databasen til produsenhten i henhold til garanti og hvem som har montert systemet.

En praktisk modell viser hele «pakken».

Størst i Europa
VB Air Suspension produserer full-luft systemer, hjelpe-luftsystemer, forsterkede frem- og bakfjærer, treveis FSD støtdempere, forsterkede krengningstag mm til blant annet Mercedes, Iveco og Volkswagen. Systemene er fabrikkmontert på merker som Morelo, Frankia, Concorde, Phoenix, Niesmann+Bischoff m.m.

Kenneth Olsen forteller at Spot-On Caravan opplever en stor økning av bobilkjøpere som er skuffet over kjøreegenskapene i et allerede overlesset bobilchassis. Stort sett alle bobiler kjører på veien med oppimot maks vektbegrensning, og det gjør bobilen ukomfortabel i svinger og humper.
– Ofte hører vi at kunder forteller at de merker hver eneste ujevnhet på veien, og er relativt skuffet over ferieinvesteringen de har kjøpt seg, forteller Olsen.

Støttebena klare til bruk, konstaterer Maarten Roelfs, tekniker og produktutvikler hos VB-Airsuspension og instruktør ved kurset hos Spot-On.

Kjøreforbud
– Vi har hatt inne eksempler på Fiat og Mercedeschassis som burde ha fått kjøreforbud. Bladfjæra på disse skal stå i en fin bue nedover, men vi ser ofte at bladfjæra står i bue oppover og mangler alt av fjæring. Da blir chassiset ubehagelig å kjøre, samt uvirkende ved eventuell unnamanøver i trafikken.

Bak monteres kraftige luftbelger som kan reguleres etter behov.

– Vi mener det er trafikkfarlig, sier Olsen. Ved å montere luftbelger mellom chassis og understell på bobiler, avlastes de eksisterende bladfjærer eller torsjonsstag. Dette tar opp slag og fra underlaget og sikrer mer komfortabel fjæring og mindre krengning.

– Det er også mulig å skifte ut hele fjæringssystemet med full luftfjæring både foran og bak, noe som gir en kraftig bedring av kjørekomforten, sier Kenneth Olsen, som legger til at da kan bakenden løftes og senkes ved behov. Systemet kan også brukes til å bringe bobilen i vater ved parkering.

Alle 13 deltakerne ved luftfjæringskurset ved Spot-On i Drammen får sine velfortjente kursbevis som bekreftelse på at de nå har kunnskap og kompetanse på luftbaserte fjæringssystemer og støtteben for bobiler.

Tekst og foto: Bjarne Eikefjord, Bobil- og CaravanMagasinet

Del dette med andre:

  1 comment for “Tar sikkerheten på alvor: Kompetansekurs for understell

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *