Sterkere allianser med Mercedes-Benz og nye Sprinter

Hymer hadde en framtredende plass på Mercedes-Benz stand i Düsseldorf. Foto: Knut Randem..

Hymer har blitt den største kunden av nye Mercedes-Benz Sprinter og satser friskt med utvidet modelltilbud. Også Mercedes-Benz satser sterkt på dette markedet og har fått med seg en chassisleverandør og utvikler ny teknologi for framtidige bobiler.

Siden 2014 har Hymer jevnt og trutt økt sitt engasjement og dyrket sitt forhold til Mercedes-Benz. Først ute var ML-T og ML-I. I år lanserete Hymer de nye ModernComfort-modellene ved en pressekonferanse i mai. Bobilverden.no var representert og du kan se reportasjen her.

Førermiljøet i nye Sprinter. En rekke funksjoner fra vanlige personbiler er nå tilgjengelig. Foto: Knut Randem.

Caravan salon i Düsseldorf for et par uker siden var første mulighet for det brede publikummet til å ta i øyesyn de nye modellene, som også kommer til Caravanmessen på Lillestrøm til uka. ModernComfort skal så vidt ha nådd ut til forhandlerne.

På Caravan salon har Mercedes-Benz tradisjonelt hatt en stand, men i år var denne sterkt preget av det utvidede samarbeidet med Hymer. Her fortalte også Mercedes-Benz om sitt arbeid med utviklingen av produktet for bobilbransjen. Hymer er nemlig ikke den eneste bobilprodusenten som har utvidet sitt samarbeide med Mercedes-Benz.

AL-KO har blitt partner med Mercedes-Benz og leverer chassis opp til 5500 kg. Foto: Knut Randem.

AL-KO kunne for øvrig på sin pressekonferanse fortelle at de har gått i partnerskap med Mercedes-Benz og kan levere chassis opp til 5 500 kg.

Foreløpig var MBAC kun tilgjengelig på nettbrett. Den lanseres for fullt neste år. Foto: Knut Randem.

Ny bobilteknologi fra Mercedes
Det var messe-debut for nye Sprinter i Düsseldorf. Den er designet for å møte behovene i bobilmarkedet. For første gang kan bobilbyggere bestille en Sprinter fra Mercedes-Benz med ”bobil-funksjonalitet”. Blant mange detaljer inkluderer det Sprinter levert med dreibare seter foran og elektrisk håndbrekk. Alle ”bobil-funksjonalitetene” skal gjøre det enklere for påbyggere å designe en god bobil.

En ny fire-sylindret dieselmotor med 177 hk er også beregnet eksklusivt for bobilmarkedet og da kun for modeller med forhjulstrekk.

En rekke assistansesystemer, som er vanlig utstyr i personbiler, finnes også. Det gjør også det nye display med det nye MBUX-multimediasystemet. Foruten Sprinter skal dette kun finnes i A-klassemodellene fra tidligere, opplyser Daimler.

Styring av ulike lysmiljøer blir mulig med MBAC. Foto: Knut Randem.

Multimediasystemet er forberedt for MBAC – Mercedes-Benz Advance Control, som fortsatt er under utvikling. Fra dette kontrollsystemet skal de fleste av bobilens funksjoner som for eksempel lys, markise, dørlås og lydsystem kunne kontrolleres fra et nettbrett eller en smarttelefon (eller bilens panel). Funksjonaliteten her vil også inkludere avlesing av nivåer for vann, strøm og gass. Funksjoner som ikke er helt ukjente for andre app-utviklere.

MBAC skal etter sigende bli tilgjengelig en gang neste år, men nye Sprinter er forberedt for å ta i bruk MBAC når det kommer.

Hvorfor fortsatt Fiat?
Så kan man spørre seg om hvorfor Mercedes-Benz finner grobunn hos de ulike bobilprodusentene. Forklaringene kan være mange, men det er etablert en sannhet om at biler uten AdBlue-tilsetning i diesel vil få store problemer med å tilpasse seg miljøkravene i 2022 og nye målemetoder. Fiat bruker som kjent en annen teknikk for å få sine biler godkjent for Euro 6. At Mercedes-Benz allerede har vist en konseptbobil med brensellcelleteknologi som drivstoff kan også telle inn.

Likevel viste Hymer på Caravan salon at de fortsatt satser på Fiat. Den nye Hymer Ambition bygget på Fiat ble lansert i flere modellvarianter.

Hymer satser fortsatt på Fiat. Her med nye Ambition. Den har fått en blå stripe i sidedekoren. Foto: Knut Randem.

Hymer CL 678 Ambition på Fiat. Foto: Knut Randem

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

Les også: Hymer blir stor Mercedes-kunde
Les også: Spesialutviklet chassis til ny Hymer B-klasse
Les også: 50 000 bobiler og suveren økning for toppselgerne
Les også: En bobil som går på hydrogen, er det framtiden?
Les også: Med kurs for en fremtid med ukjent drivstoff

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *