Stadig flere fyller feil drivstoff på bilen

Å fylle feil drivstoff på bilen kan koste deg dyrt. Så langt i 2018 har antallet feilfyllinger økt med hele 25 prosent.

Vi fyller dramatisk mye mer feil drivstoff enn tidligere, konstaterer fagsjef Roger Ytre-Hauge i Frende forsikring. Foto: Pressemelding.

– Vi har sett en stor økning i antallet feilfyllinger i år. Til nå i år er det kun to måneder som har vært lavere enn 2017-tallene, sier Roger Ytre-Hauge, fagsjef på motor i Frende Forsikring. Frendes tall viser en økning på 25 prosent.

Stress i hverdagen
Ukentlige meldinger om feilfyllinger til forsikringsselskapene er like sikkert som at solen står opp i øst. Kostnaden ved feilfylling kan bli alt fra 5000 til 100.000 kroner, skriver selskapet i en pressemelding.

– Ofte er nok årsaken så enkel som stress i hverdagen. Vi ser også at mange har flere biler i husstanden, gjerne da med forskjellig drivstoff. Det kan også være en faktor at alle typer drivstoff som regel finnes på alle pumper, sier Kjetil Kval-Engstad, regionssjef fra Falck redningstjeneste.

Tidligere var det gjerne egne pumper for diesel.

– En rekke uhell skjer når noen har lånt sin kjæres bil eller kjører en arbeidsbil på diesel og bensin privat. Eller omvendt. Vi kjører på gammel vane, sier Frendes fagsjef.

Ekstremværet påvirker
I sommer så både NAF og Viking Redningstjeneste en stor økning i antallet feilfyllinger. Den gang ble sommervarmen fremhevet som en sterkt medvirkende årsak.

– Våre tall viser imidlertid en økning i hele år, ikke bare i sommer. Folk fyller feil enten det er en varm sommer, kald vinter eller stormfull høst. Kanskje det er ekstremvær av ulik art som setter folk litt ut av spill, sier Roger Ytre-Hauge i Frende Forsikring.

Ikke start bilen
– De fleste sakene koster mellom 5000 og 10 000 kroner å reparere, men det gjelder de tilfellene der føreren ikke har startet opp og kjørt med feil drivstoff, sier Ytre-Hauge.

Da er det kun snakk om tømming og rengjøring av tank, kanskje skifting av noen dyser.

– Det er når bilen har kjørt at sjansen øker for at det er skjedd skader i motoren. Da blir det fort kostbart, gjerne opp mot 100 000 kroner. Heldigvis er det få skader per år som er så ille, sier fagsjefen.

De fleste forsikringsselskaper har feilfylling av drivstoff som en del av sin standarddekning på bilforsikring med kasko. Denne inkluderer også veihjelp.

Dette gjør du
– Hva er det lurt å gjøre hvis du er uheldig og fyller feil?
– Ikke start bilen! Det er først når du starter motoren at drivstoff blir sugd inn i dyser og motor. Da oppstår skaden. Så hvis du oppdager det før du har startet, ring veihjelp og få bilen tauet til verksted, sier Ytre-Hauge.

Slik reagerer bilen
– Hvordan merker du det hvis du fyller feil og ikke kommer på det selv?
– Du vil merke det ved at bilen rett og slett stopper opp og ikke vil starte igjen. Det er flere parameter som spiller inn på hvor fort dette skjer. Hvor mye drivstoff som var på bilen fra før for eksempel. Eller om du har en ny eller gammel bil, sier leder for motortakst i Frende, Svein Monsen.

– Eldre biler tåler mer før de stopper. Nyere biler har mer følsomme elektroniske styringssystemer for drivstoff. Nyere dieselbiler som feilfylles med bensin får ofte store skader hvis de blir kjørt. Derfor kan skadeomfanget kan være større på nyere biler, sier han.

Slik skades bilen når du starter den med feil drivstoff
Drivstoffpumpen begynner å gå når du vrir om nøkkelen. Bensin eller diesel trekkes inn i systemet. Det er i denne prosessen det kan oppstå skader hvis du starter motoren.
De to drivstoffene har ulik måte å antenne på. Høy kompresjon antenner diesel, mens det er en tennplugg som antenner bensin. Hvis du kjører med feil drivstoff vil varsellamper etter hvert lyse og motoren vil bli dårligere. Til slutt vil bilen stoppe.

Tekst: Redaksjonen
Kilde: Pressemelding

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *