Snarveien til resten av Europa

Spektakulære tunneler skal gi kortere kjørevei til landene sør for Norden. Danmark og Tyskland har blitt enige om sin løsning og Danmark og Sverige utreder ytterligere en forbindelse over Kattegat.

Separate tunnelløp hver vei for både bil og jernbane mellom Rødbyhavn og Puttgarden. Illustrasjon: Femern AS.

Nå er den første kontrakten tildelt et entreprenørfirma så da bør man være rimelig sikker på at det blir noe av Fehmarnbelt Tunnel. Det har nemlig ikke vært mangel på problemer før utredningsarbeidet ble avsluttet og det var klart for byggestart.

Tunnelen skal gå mellom Rødbyhavn og Puttgarden og vil ganske sikkert erstatte fergerutene Scandlines og Stena Line har i området. De to rederiene har både anlagt sak mot EU-Kommisjonen og nå sist mot det danske finansdepartementet for å få et forbud mot statlig støtte til prosjektet.

18 km senketunnel
Tunnelen mellom Rødbyhavn og Puttgarden skal bygges som en senketunnel med firefelts motorvei i separate tunnelløp og en dobbeltsporet jernbane.
Biler vil få en tillatt hastighet på 110 km/t gjennom tunnelen og du vil være gjennom tunnelen på 10 minutter. Togene skal bruke tre minutter mindre gjennom tunnelen.

Slik skal det se ut når tunnelen om åtte, ni år dukker ned i havet fra Lolland. I det fjerne skimtes Puttgarden. Illustrasjon: Femern AS.

Med en lengde på 18 km blir dette verdens lengste senketunnel. Den skal graves ned i havbunnen. Prisen blir også formidable 52,6 milliarder danske kroner. Tunnelen skal finansieres av de som bruker tunnelen så det kan trolig være behov for en konkurrent oppå vannet også.
Femern AS oppgir at den normalpris vil ligge på ca 500 danske kroner (2015-verdi). Det er ikke skrevet noe om hvordan bobiler skal takseres, men det er antatt en gjennomsnittstakst for lastebiler på 2100 DKK.

Den første modulen til senketunnelen skal etter planen være på plass neste vår, men prosjektet er stort og vil etter alt å dømme ikke stå ferdig før i 2028. Først da vil denne flaskehalsen bli løst opp på samme måte som Øresundsbroen løste opp flaskehalsen mellom Danmark og Sverige. Her begynner man allerede å se at volumet, spesielt i togtrafikken er for stort, Danmark og Sverige har derfor arbeider i gang hvor en ny kombinert bil- og togtunnel mellom Helsingborg og Helsingør utredes.

Slik presenterer Femern AS tunnelprosjektet:

Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no
Kilde: Femern AS

Del dette med andre:

  5 comments for “Snarveien til resten av Europa

  1. Blir sikkert fine greier, om det blir en realitet. Men jeg tipper at dette blir så dyrt at ingen har råd til å bruke en slik tunnel. Bruer og ferger som har tilknytning til Danmark har en tendens og tradisjon for å bli så dyre at man får bakoversveis. Eks.; Øresund ville kostet meg ca. 400,- med mitt abonnement. Helsingør-Helsingborg (10-15 minutter) med ei utslitt gammel ferge kostet meg ca. 1200,- en dag Øresund var stengt pga vind. Selv velger jeg heller ferger fra Sverige til Tyskland enn å ta veien via Danmark.

  2. Som et apropos til artikkelen kan nevnes at Finland og Estland har et prosjekt gående med sikte på en tunnel mellom Helsingfors og Tallin.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *