Snart kan du kjøre større ekvipasje

19. januar trer EUs tredje førerkortdirektiv i kraft. Det betyr nye regler for kjøring med tilhenger. For å utnytte de nye reglene må du på kurs.

Slik reglene er i dag, kan de som har førerkort i klasse B trekke tilhenger med tillatt totalvekt inntil 750 kg. Dersom bilen veier 3500 kg gir dagens regler altså rett til å kjøre en kombinasjon av bil og henger med inntil 4250 kg totalvekt. Veier bilen mindre, blir totalvekta tilsvarende lavere.

Det finner også en ”campingvognregel”. Den gir deg rett til å trekke tyngre tilhenger med førerkort klasse B dersom bilen veier mer enn tilhengeren og samlet totalvekt holder seg under 3500 kg.

– Det nye direktivet, som innføres 19. januar innfører en ny regel. Den gir deg rett til å trekke tilhenger som er over 750 kg så sant samlet totalvekt for bil og tilhenger ikke er over 4250 kg, forteller sjefingeniør Per Gunnar Veltun i Vegvesenet.
– Selvfølgelig gjelder fortsatt de begrensingene for aktuell vekt på tilhenger og samlet aktuell vekt for bil og tilhenger som gis i bilens vognkort.
– Vektbegrensningene, som er oppført i vognkortet, er blant annet satt ut fra hva bilen tåler å trekke og går foran den retten du har etter de nye reglene for førerkort klasse B.

Du må på kurs
For kunne få nytte av de nye reglene for førerkort i klasse B må du imidlertid på kurs.
– Den som har førerkort i klasse B kan få utvidet retten til å kjøre større henger ved å ta minst syv timer obligatorisk opplæring.
– Det er ingen prøve du må gå opp til. Når kjøreskolen bekrefter at du har gjennomgått kurset får du kode 96 tilføyd i førerkortet. Det gir rett til å kjøre bil og henger med totalvekt på 4250 kg, sier Veltun.

– Hva med de som har gamle førerkort og rett til å kjøre større ekvipasjer?
– Denne regelendringen gjelder kun klasse B og berører ikke de som har klasse BE fra tidligere. De beholder sine rettigheter, påpeker Veltun.

Følger lette kjøretøy etter?
Det har blitt spekulert i bobilmiljøet om vektgrensen for kjøring av lett bil også skal flyttes fra 3500 kg til 4250 kg med førerkort klasse B.
Kjell Solem i Vegvesenets kommunikasjonsavdeling har sjekket saken for Bobilverden og kan fortelle at det ikke er på agendaen å endre grensene mellom lette og tunge kjøretøy i de tekniske definisjonene. Totalvekta for kjøretøy, som kan kjøres med førerkort klasse B, blir fortsatt 3500 kg.

Del dette med andre:

  13 comments for “Snart kan du kjøre større ekvipasje

  1. Kyrre Pettersen
    1. oktober 2012 at 14:24

    Godt at det blir mjuka opp litt sertifikatsystemet, men eg kan ikkje sjå at det er farligere å kjøre en bobil på 4250 enn en ekvipasje med samme vekt med kl. B.

    Kyrre

  2. Tor Henriksen
    2. oktober 2012 at 23:43

    Man har kunnet kjøre en ekvipasje på 4,25t i mange år allerede og en har lov til det enda uten kurs, så lenge ikke hengeren veier mer en 750kg.

    Så hvorfor skulle en få lov og kjøre et kjøretøy som er 750kg tyngre, bare fordi en får lov til og trekke en større tilhenger om en tar et 4 timers kurs?

    Jeg synes det er helt logisk at eb ikke skal få kjære et kjøretøy over 3,5t uten utvidet forerkort.

    • Knut Randem
      3. oktober 2012 at 10:19

      Det er riktig at det i mange år har vært lov å kjøre en ekvipasje på 4250 kg – dersom bilen har veid 3500 kg. Dersom bilen veier 3000 kg er maksimal ekvipasjevekt 3750 kg med førerkort klasse B etter dagens regler. De nye reglene gir rett til å trekke tyngre henger dersom totalvekta ikke overskrider 4250 kg.

      Når reglene nå mykes opp og mange av de kompliserte regelkombinasjonene forsvinner kan det bli langt flere ekvipasjer på 4250 kg – med førerkort klasse B, kode 96.

      I den sammenheng synes jeg det er relevant å spørre om det også blir mulig å kjøre større bobil på et tilsvarende førerkort. En slik endring kunne også påvirket avgiftsgrensene – om vi skal spekulere. Og det er jo interessant.

      Personlig vil jeg nok si at jeg tror en bobil på 4250 kg er tryggere å kjøre enn en bil-henger-ekvipasje på 4250 kg med klasse B. Men som artikkelen bekrefter, så er det ikke noen regelendring på gang her.

      Jeg ser den logiske begrunnelsen annerledes enn Tor, men har selv ikke noe problem med dette ettersom jeg kan kjøre 7500 kg pluss henger fordi jeg har tatt vare på rettighetene fra mitt opprinnelige førerkort fra 70-tallet.

  3. Tor Henriksen
    3. oktober 2012 at 11:07

    Da denne saken var oppe i EU i 06 eller 08, tatt opp av svenskene som har store campingvogner. Siden førerkortklassene lå der og det somsagt var lov og kjøre en ekvipasje på 4,25t på B kortet, ble den utvidet til å gjelde større tilhengere mot og ta et kurs.

    Og utvide B førerkortet til 4,25t ble blankt avvist, men C1 og D1 ble heller gjort gjeldene for flere land. Norge, Tyskland og UK hadde allerede innført de klassene.

    Jeg synes begrunnelsen er helt logisk, da man i alle førerkortklasser kan ha høyere totalvekt om man har tilhenger. Så hvorfor skulle ikke det gjelde for B-færerkort også?

    Her synes jeg både begrunnelsene og logikken er forstålig.

    • Knut Randem
      3. oktober 2012 at 13:39

      Jeg ser at du kan historien, men den har mange flere aspekter..

      Jeg er enig med deg i at din logikk er holdbar dersom vi ser iskaldt på dagens regler i ulike klasser. Men med grunnopplæring i trafikken, synes jeg ikke det er noe farligere å kjøre rundt med en bobil på 4250 kg på fire hjul enn å kjøre rundt med en lengre ekvipasje med seks, åtte hjul og samme vekt. Heller tvert om.

      At de som har videregående kjøreopplæring har andre rettigheter i forhold til tilhenger synes jeg er uproblematisk.

      • 3. oktober 2012 at 23:14

        Nå må vi ikke glemme at for å kunne kjøre henger over 750 med B førerkort må en ha de 4 timene, forslaget var 7. Så isåfall burde det vært et utvidet B førerkort etter et kurs på x antall timer. Det ble som sagt ikke godkkjent, men førekort klasse C1 ble som sagt innført.

        Siden kravene for å beholde utvidet førerkort er rimlig strenge, vil jeg nok også tro de vil være restriktive med det iutvidede B førerkortet også.

        Husk også at de som benytter utvidetførerkort for å kjøre bobil over 3,5t slipper og ta kurs som er innført for yrkessjafører som har C1 eller D1. Og det er vel like «farlig» og kjøre en bobil inntil 7,5t som en hvilken som helst tilsvarende bil i yrke og de må ta kurs hvert 5 år om jeg ikke husker feil, mens bobilistene slipper.

        Så det gjavner vel ut seg som en sier, slik ordningen er idag.

        • admin
          4. oktober 2012 at 14:12

          Veltun i Vegvesenet oppga i intervjuet at kurset skal være på syv timer. Det står det også på Vegvesenets hjemmeside nå.

          • 4. oktober 2012 at 15:25

            Men det er også åpnet for en tilhengerprøve og den er av kortere varighet. (4 timer)

            Sitat:
            Klasse B og trekking av tilhenger

            I dag er trekking av tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg tillatt med klasse B så lenge tilhengerens tillatte totalvekt ikke overskrider bilens egenvekt med fører (75 kg), og summen av tilhengerens og bilens tillatte totalvekter er høyst 3500 kg. (I tillegg må man uansett hvilken førerkortklasser man har, ikke overskride bilens maksimale aktuelle tilhengervekt eller tillatt vogntogvekt.) Begrensningen på vogntogvekten på 3500 kg er økt til 4250 kg, men ønsker vedkommende å føre slikt vogntog over 3500 kg må vedkommende først gjennomføre et kurs på minst 7 timer eller bestått en tilhengerprøve, eventuelt begge deler (se vedlegg V). Under kurset eller prøven skal man benytte et vogntog med samlet tillatt totalvekt på 3501-4250 kg. Denne nye rettigheten markeres på førerkortet med fellesskapskode 96 knyttet til klasse B.

  4. 3. oktober 2012 at 23:24

    Husk at en må for å kjøre tilhenger over 750kg med B førerkortet må ha et kurs. Siden man er så restrikive med utvidet førerkort vil jeg tro en blir det også med det utvidede B førerkortet.

    Husk også at de med utvidet forerkort kun har 5 års varighet før fornyelse. Og de som benytter utvidet førerkort fo å kjøre bobil slipper de obligiskatoriske kursene som det som benytter utvidet forerkort i næringsvirksomhet.

    Så bobilister slipper billig unna sammenliknet med andre for å kjøre bobil mellom 3,5t og 7,5t.

    Så det gjavner ut seg som man sier og dagens ordning må sise og være både logisk og forstålig mener jeg.

  5. 3. oktober 2012 at 23:27

    Ble dobbelt posting, så det ene innlegget kan slettes. Vet ikke hva som skjedde, det første forsvant for meg og jeg skrev på nytt, og nå er begge kommet inn?

  6. 22. oktober 2012 at 13:03

    B kode 96 vil bli omtrent like dyrt som BE inkludert oppkjøring er idag. BE vil bli ca 2000,- dyrere i fra nyttår. Det lureste er få tatt seg BE før nyttår, så slipper man begrensningene som kode 96 gir.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *