– Selger som hakka møkk

Jan Børre Håheim med sine to kioskveltere; massasjestolen som passer i en campingstol eller i bilsetet og tanga for å åpne gjenstridige gassflasker. Foto: Knut Randem.

Massasjestol til bobil og ”boksåpner” til gassflaskene selger som ”hakka møkk”, sier Jan Børre Håheim på sin fargerike måte. De er for første gang på Caravanmessen med en pop-up-butikk.

Håheim er daglig leder for nettbutikken Icaravan. I år deltar de på Caravanmessen med en butikk med 125 produkter – hovedsakelig av egne merkevarer.

Det er ikke bare nytt for Håheim og hans folk. Han forteller at det også er nytt for kundene å kunne kjøpe så mange småvarer på messa.
– Alt vi har her er til salgs og kan tas med hjem med en gang. For de som ikke vil bære varene hjem eller vil ha noen av de 17.000 produktene vi har i katalogen vår, guider vi dem gjennom en bestilling i vår nettbutikk. Mange er usikre på netthandel og har ikke gjort det tidligere. Da er det viktig å vise at det er trygt, sier Håheim. Ellers tar han oppgjør i kort og kontant for varene på messa.

Den første dagen hadde de problemer med den tekniske løsningen og nettforbindelsen ut av messehallen, men det har løst seg, forteller en mer avslappet Håheim i dag.
– Vi hadde mye folk hele dagen i går og salg hele dagen, men vi merket et ekstra rush like før stengetid. Da kom de som ikke ville bære på varene hele dagen.

Deltakelsen på messa har flere formål. Å øke merkebevisstheten og kjennskapen til nettbutikken er viktigst. Men Håheim håper også å selge varer for en halv million eller mer under messa.
– Vi har en liten butikk her i år, men om dette blir en suksess, blir butikken større neste år, lover Håheim.

Lill-Hedvik Greaker er ansvarlig for Icaravans pop-up-butikk på Caravanmessen. Her med noen av de 125 varene. Foto: Knut Randem.

Tysk samarbeid
Icaravans hovedleverandør er tyske Reimo. De leverer 80 prosent av sortimentet vårt med blant annet egne merkevarer. Det gjør at vi skiller oss ut, mener Håheim og legger til at de også har et godt forhold til Neptus (Truma og Alde), Isabella og DCT.
– Vi prøver å gjøre ting rett i forhold til bransjen. Den er liten og vi styrker hverandre gjennom å øke tilbudet til kundene.
Håheim forteller at de skal bytte ut 1000 produkter i sortimentet med nye hvert år. Det er ingen grunn til å beholde produkter kundene ikke etterspør, sier han.

Håheim har blitt noe overrasket over at deres massasjestol for bobil, campingstol og hjem har blitt så populær. Den selger som beskrevet i overskriften og de har vært nødt til å fylle opp utstillingen flere ganger.

Han har også en nyhet, som ”annenhver kunde” med click-kobling på gassflaska kjøper. Dette er et enkelt verktøy som brukes for å vippe opp regulatoren og til å klemme den nedpå igjen. Nesten som verktøyet du kanskje bruker på gjenstridige syltetøyglass.

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *