Revolusjon i alkoven eller luksus i helintegrert bobil

Frankia hevder at deres alkovemodeller har fått 15 prosent mer plass i alkoven. Foto: Frankia.

Frankia har gjort spennende ting med alkoven og planløsningen i en modell og kommer med solide forbedringer bygget på Mercedes-Benz i en mer tradisjonell helintegrert modell. Og det satses på luksus.

En alkove-revolusjon kaller Frankia det når de nå kommer med sin nye alkovemodell med mer plass i alkoven. Hele 15 prosent mer plass lover de der oppe. Den har også forbedret isolering.

Ingen typisk alkove i Frankia. Foto: Frankia.

Dette er ikke en vanlig alkove. Her er løsningen elegant med to enkeltsenger og stort panoramavindu i taket. En stor rundsitter bak gjør dette til en attraktiv bil også for personer som ellers ville valgt annerledes.

Dusj og toalett er adskilt og ligger under alkoven like bak setene foran.

Kjøkken og salong varierer mest i de fire alkovemodellene. Foto: Knut Randem.

Frankia A 740 Plus blir riktignok 752 cm lang, men har da fire sengeplasser inkludert en oppredd rundsitter. Men det er kun to seter i kjørbar stand. Modellen vil derfor heller ta opp konkurransen med andre bobiler for par framfor familiebiler. Vekten vil være en begrensning for mange. Den har en totalvekt på 4500 kg og kan leveres på 5000 kg med boogie. Den er bygget på Fiat 40 ”heavy chassis” og AL-KO. Oppvarming med Truma.
Alkovemodellene fås i fire varianter som både er kortere og lengre enn A 740.

Kjøkkenet i Platin, helintegrert luksus. Foto: Frankia.

Luksus på Mercedes
Frankia Platin er Frankias premiumprodukt. Det gjenspeiler seg i interiøret og detaljer. De gjør det til et poeng at de her baserer seg på strømforsyning fra to lithiumbatterier på 110Ah hver. Det er i det hele tatt lagt vekt på strømforsyningen i denne modellen. På taket har den fire 100 watt solcellepaneler, en battericomputer holder orden på ladingen og en ladebooster på 90Ah skal øke ladekapasiteten. Teknikkpakken inneholder også en inverter som gir 220 volt strøm i kontaktene.

Grunnrisset er tradisjonelt for en helintegrert bobil med senkeseng foran og to enkeltsenger eller QB bak. Vinkelkjøkkenet har uttrekkbar lem og to(!) kokebluss. Det gjelder også alkovemodellen omtalt over. Dusj og toalett er adskilt og håndvasken skiller seg ut med en ekstraordinær størrelse.

Salongen sett bakover i en Platin. Foto: Frankia.

Med over 2 meter takhøyde er dette bobilen for de høye. Men også i kjelleren er det ekstra høyde. 30 cm er høyden i dobbeltgulvet.

Oppvarmingen er basert på Alde og vanntanken er på hele 270 liter. Da skjønner vi at dette også er en bobil over 3500 kg. Totalvekten på Frankia Platin er 5000 kg og lengden er på hele 839 cm. Premium-modellene fra Frankia gjemmer seg ikke bort.
Platin registreres for fire personer.

Synes du dette er for mye har Frankia en noe enklere Frankia Titan på Fiat å by på. Også den har fått en del forbedringer i det nye modellåret.

Og en ting skal Frankia ha spesiell skryt for. De plasserer det tekniske utstyret på en lett tilgjengelig måte. Som regel i et eget skap med tilgang fra utsiden.

Frankia Platin er bygget på Mercedes-Benz. Foto: Frankia.

Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

  1 comment for “Revolusjon i alkoven eller luksus i helintegrert bobil

  1. alv erland
    13. september 2017 at 13:57

    Mye fint!
    Men hva med Frankia/forhandlere behandling av Reklamasjoner på nybiler?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *