– Prisen øker med 200 000 kroner

Nye bobiler blir vesentlig dyrere om Venstres forslag går gjennom. Da blir det mer fristende å beholde den gamle. Knut Randem.

Norges Caravanbransjeforbund (NCB) har regnet på hva Venstres forslag har å si for prisen på nye bobiler. Generalsekretær Geir Holm er klar på at dette kan bety en rasering av bransjen.

NCB har lagt budsjettforslaget fra Venstre inn i en regnemodell for å se hva forslaget utgjør i praksis. De tar utgangspunkt i en halvintegrert bobil på 3000 kg med et CO2-utslipp på 177 g/km. For denne bobilen vil avgiftsøkningen utgjøre nesten 200 000 kroner i økt engangsavgift på nye bobiler. Større bobiler vil få enda større økning.

Vektkomponenten i avgiften er ikke foreslått endret. Holm forteller at det er CO2- og NOx-komponentene i avgiften som gir de store utslagene. Særlig CO2-komponenten.

Holm påpeker at det er en viktig del av forslaget som er dramatisk. Det er økningen til ”samme nivå som for personbiler”. Det betyr at prosentsatsen endres fra 22 til 100 prosent for disse to komponentene, men blir stående på 22 prosent for vektkomponenten.

– I 2014 ville de øke engangsavgiften generelt fra 22 til 40 prosent av personbil. Det ville utgjort 100 000 kroner, sier Holm. Nå går Venstre hardere til verks.

Enorme konsekvenser
– Hva blir konsekvensene dersom Venstres forslag skulle gå gjennom i forhandlingene om statsbudsjettet?
– Vi trenger ikke å gå lenger enn til Danmark for å se hva som skjedde da avgiften på bobiler ble hevet dramatisk. Der selges det knapt bobiler. Nå har de sett effekten og de er i ferd med å endre avgiftssystemet, sier Holm.

Han anslår at nedgangen i salget av nye bobiler vil bli mellom 1500 og 2000 bobiler i året.
– Bedriftene kan like gjerne levere nøklene til bedriftene sine til Venstre og be dem slukke lyset når de går. Dette er alvorlig, sier Holm.

Arbeidsplasser og fritid
Holms medlemmer er små og mellomstore bedrifter i distriktene. De har i snitt fem til syv årsverk, bygd opp av gründere, ofte er det familiebedrifter og det har vært trygge arbeidsplasser i lokalmiljøet.
– Det er ganske rart at når partiet som skal være bedriftenes beste venn ikke ser at dette vil rasere distriktsarbeidsplasser, sier Holm.

Han ser også store problemer for kundene. Mange vil få problemer med å finansiere bobilen de har bestilt for levering neste år. Likevel er de forpliktet til å gjennomføre kjøpet i hht kontrakten.

Det er lange leveringstider på bobiler og mange forhandlere har bestilt bobiler basert på forventet salg. Om disse blir stående usolgt er det kroken på døra, advarer Holm.

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

Les også: Foreslår dramatisk avgiftsøkning for nye bobiler
Les også: – Kan rasere caravanbransjen

Del dette med andre:

  4 comments for “– Prisen øker med 200 000 kroner

  1. Bare en ting å si,vi må få fjernet de 4 små ellers overlever vi ikke.
    De partiene må vekk og vi kan begynde med kommunevalget som kommer nå!
    Vi må ikke la oss presse til å gjøre bare som de sier og la de stjele våre penger slik at vi ikke har råd til Diesel.

  2. Dette er takken fra Venstre. De hadde vært under streken om det ikke hadde vær for hjelp fra Høyre. Håper det er siste gang vi hjelper fanatikere. Det er snart ikke gleder igjen for vanlige folk. Uten 5 % partier ville alt vært så meget bedre.
    Husk stemmeretten!

  3. Fra før før tar staten ikke bare litt av en bil som koster kr 700 000, se her :
    ca 130 000 i engangsavgift og 114 000 i mva = 244 000 av en sum på 700 000!
    Nå er det jo slik at folk med bobiler også har personbil/er som de har betalt ennå mere i avgift på… og som de IKKE bruker når bobilen brukes! Og man har måtte betale årsavgift fult ut på bobilen også… så de (staten)har vel fått nok fra før eller!!? Det man også må tenke på er at de med Bobiler gir arbeid til mere enn de som er forhandlere…det gis penger til campingplasser og tettsteder/byer over hele landet vårt. ( om de skulle reist utenlands i stedet ville pengene ikke gitt de samme frukter for Ola nordmann! ) Så Venstre, nå må dere bare snu dette blir for alvorlig og virker ikke klokt!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *