Overgangsregler for EU-kontrollen

Lyktene er bare et av mange punkter som sjekkes på EU-kontrollen - PKK. Foto: Knut Randem.

Lyktene er bare et av mange punkter som sjekkes på EU-kontrollen – PKK. Foto: Knut Randem.

I neste uke trer de nye reglene for PKK, periodisk kjøretøykontroll eller EU-kontroll i kraft. Da skal ikke lenger bobiler mellom 3500 og 7500 kg kontrolleres hvert år. Men hvordan blir overgangen?

Reglene for gjennomføring av PKK på store bobiler – under 7500 kg blir fra 1. oktober endret slik at første kontroll skal foretas fire år etter første gangs registrering. Deretter skal de kontrolleres hvert annet år. Det blir med andre ord like regler for større bobiler, mindre bobiler og andre personbiler registrert i kjøretøygruppe M1.

Kontrollmåneden bestemmes av siste siffer på bilskiltet:
▪ skilt med 1 som siste siffer framstilles i januar
▪ skilt med 2 som siste siffer framstilles i februar
▪ skilt med 3 som siste siffer framstilles i mars
▪ skilt med 4 som siste siffer framstilles i april
▪ skilt med 5 som siste siffer framstilles i mai
▪ skilt med 6 som siste siffer framstilles i juni
▪ skilt med 7 som siste siffer framstilles i november
▪ skilt med 8 som siste siffer framstilles i august
▪ skilt med 9 som siste siffer framstilles i september
▪ skilt med 0 som siste siffer framstilles i oktober

M1-kjøretøy på 3501 – 7500 kg tillatt totalvekt skal foreløpig følge siste siffer på kjennemerke som før; altså siste siffer sier hvilken måned kontrollen skal være godkjent.

Registreringsår avgjør
Ola A. Undheim i Tilsynsseksjonen i Statens Vegvesen Region vest gir følgende beskrivelse på hvordan du skal takle overgangen fra gamle til nye regler:

– Det som blir forandringen er at disse kjøretøyene kommer over på 4-2-2-intervall i stedet for 1-1-1-intervall; altså kontroll hvert annet år når de er fire år gamle. Dette skjer fra 1. oktober, og gjelder dermed kjøretøy som har frist for godkjent kontroll fra oktober og utover.

– I en overgangsperiode vil imidlertid ca halvparten av de som var på 1-års kontroll i år (2016) også måtte ta kontrollen i 2017 for å komme inn i systemet for 4-2-2. Dette gjelder de som har første gangs registreringsår i 2013, 2011, 2009, 2007 osv; altså de som slutter på oddetall og dermed også skal ha kontrollene videre i årstall som slutter på oddetall. For de som har første gangs registreringsår i 2012, 2010, 2008 osv – altså årstall som slutter på partall, og som har hatt kontrollen i 2016, så vil de allerede være inne i 2-års intervallet og skal ha neste kontroll i 2018, forklarer Undheim.

Vegvesenets oppslagstjeneste tar i dag ikke hensyn til de nye reglene. Det vil den ventelig gjøre først etter 1. oktober. Da kan du selv sjekke når du skal på kontroll. Det gjør du her.

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

  9 comments for “Overgangsregler for EU-kontrollen

  1. Borgny Hansen
    24. september 2016 at 11:23

    Inresant lesestoff

  2. Odd Steinar Hansen
    24. september 2016 at 13:04

    Komentar til EU kontroll . Jeg har en bobil som er reg første gang 28/11-2012 med siste sifer i ref nr 7 og var på EU kontroll 14/9-2016. har fådt bekreftet av biltilsyn att neste EU kontroll blir i 11 månen i 2018. Dette er bekreftet av solvik Olsen også .

    • Christian
      24. september 2016 at 18:46

      Det er jo det det står over her. Trur jeg ville vært forsiktig med åbruke politikere som eksperter på detaljene ?

    • Redaksjonen
      25. september 2016 at 23:35

      Helt riktig. Det er også det eksperten forteller i artiklen.

  3. Thorvald
    26. september 2016 at 09:45

    Jeg ble nå litt usikker
    Har en 2007 modell med 7 som siste tall
    Skal ikke jeg i november som tidligere?
    Men først i november neste år?

  4. Alf M. Johansen
    26. september 2016 at 10:15

    Har en 2010 modell med 7 i siste siffer. Ringte biltilsynet og fikk beskjed om at jeg ikke skal til kontroll før 2017 ??

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *