Nye og renere motorer for Fiat Ducato

multijet2For 2017-årgangen kommer en oppgradert motorserie fra Fiat. Alle motorer oppfyller nå de strenge Euro-6 utslippskravene

Rundt 3 av 4 bobiler i Europa er bygd på en Fiat Ducato og de siste ti årene har en halv million slike bobiler rullet ut på veiene i Europa. De aller fleste er utstyrt med en 2,3-liters motor på 130 eller 150 hk. For å holde tritt med stadig strengere utslippskrav, er motorene nå forbedret og oppfyller Euro-6 kravene.

Basisen i motorene er den velkjente 2,3-literen, samt 2-literen på 115 hk. Utslippene reduseres som tidligere ved å føre noe av eksosen tilbake til motoren etter den har gått gjennom dieselpartikkelfilteret. I tillegg kommer litt endringer på turbo og andre modifiseringer. En omprogrammering av motorstyringen gjør at effekten beholdes eller øker, mens forbruk og dermed utslipp reduseres. For 115 og 130-hesters versjonene er ytelsene uforandret, mens 150-hesteren har fått 30 nm høyere dreiemoment, takket være variabel turbogeometri. Forbruk på begge motorer er redusert med ca 3%, målt på varebil.

Den sterkeste versjonen på 3 liter med 180 hk er nå i likhet med 130 og 150-hesterne blitt på 2,3 liter. Med mindre volum og 40 kg mindre vekt er forbruket redusert med 19% samtidig som effekt og dreiemoment er som 3-literen. Dette betyr også at alle Ducato-motorene nå har registerreim. Mange har tidligere foretrukket 3-literen med kjede for å slippe utgiftene med reimbytte. Men med 19% redusert forbruk samt lavere innkjøpspris sparer man langt mer enn hva et reimbytte koster.

Alle Ducato som leveres etter sommeren 2016 blir utstyrt med de nye motorene, så de aller fleste bobiler som leveres som 2017-modeller vil ha Euro-6 standard. Dette kan være svært viktig med tanke på adgang til bysentrum med strenge utslippskrav i miljøsoner.

Av Olav Barhaugen, Bobil- og Caravan Magasinet (BoCM)

Del dette med andre:

  11 comments for “Nye og renere motorer for Fiat Ducato

  1. Emil
    18. september 2016 at 07:18

    Brukes AD-blue tilsetning på disse?

    • Redaksjonen
      18. september 2016 at 08:44

      Vår informasjon sier at det ikke er nødvendig i de nye motorene fordi eksosen «resirkuleres» før den slipper ut og på den måten forbrenner bedre.

  2. Per
    25. september 2016 at 07:57

    Kommer de nye motorene med kjede istedenfor reg. reim?

    • Redaksjonen
      25. september 2016 at 23:33

      Nei, les en gang til 🙂

  3. Stig
    4. oktober 2016 at 15:08

    Er reg.reim fullstendig innkapslet på nye euro 6 motorer eller er problemstillingen vann/is på reg.reim fortsatt tilstede?

  4. Tore
    6. oktober 2016 at 02:51

    Er det mulig å få sterkere regreimer som holder lenger ?
    Jeg har en 2,8 jtd power der Fiat har nevnt 3 år for bobiler som står i vinterhalvåret.

  5. Gunnar Eikemo
    1. januar 2017 at 12:49

    Hei har dere erfaring med at bobil dauer på over 3 gir når tempraturen nærmer seg 0 grader ,har og opplevd det på 4 grader pluss. Har ein Fiat duarto 130 hk.. Stopper og starter den igjen då er det ok. Har sommer disel. Går greit opp til gir 2. Er det feil med disel eller motorfeil som er årsaken?

    • Redaksjonen
      1. januar 2017 at 19:31

      Dette bør du nok snakke med et Fiat-verksted om.

  6. Johan Vinje
    27. februar 2017 at 13:20

    Kjøpte ny bybobil Fiat Dukato 13o hk. 2016 mod. i høst. Kan eg få problem med registerreim ,vatn/frysing på denne ? Har også problem med blinklys som ofte blinker høgre/venstre når eg skal blende for motgående trafikk (svært trafikkfarlig) Skal på første service i april/mai , kan dette ordnes på garantien?

    • Redaksjonen
      1. mars 2017 at 13:12

      Etter det vi vet gjaldt dette med frossent vann på registerreim kun noen tidligere årganger. Men sjekk med verksted for sikkerhets skyld. Mange har irritert seg over blinklyset, men hvordan status er der kjenner vi ikke til.

  7. Gro
    11. oktober 2017 at 18:58

    Vurderer å importere en ny Benimar Aristeo 2017 2,3l 130 hk, for å få regnet ut i tollvesenetsimportkalkulator må co2 utslipp inn, hvor finner jeg dette utslippet? Vet du hva det er, og er denne kalkulatoren helt riktig?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *