Norge får nytt skilt for biler over 3500 kg

Om noen dager åpner den første strekningen med egne tungbilfelt i Norge. Samtidig introduseres to nye skilt. Så er tvilen; Hvordan skal tunge bobiler forholde seg til dem?

Det nye skiltet markerer eget kjørefelt for tunge biler.

Det er i Rogaland mellom Flyplassvegen og Tanangervegen på Sola den første strekning med eget kjørefelt for tungtrafikk kommer.

– Målet er å bedre framkommeligheten for næringstrafikken til og fra Risavika havn, forteller senioringeniør i Statens vegvesen, Inge Lygre Undheim i en pressemelding.

Hensikten er at dette skal gi bedre framkommelighet for alle når alle større kjøretøy kjører i tungbilfeltet. Etaten har sett til erfaringer i blant annet Dublin når tungbilfelt nå innføres.

Det er første gang i Norge at tungtrafikken får et eget kjørefelt. Derfor har Statens vegvesen fått et helt nytt skilt. Skiltet har blå bakgrunn med et kjøretøy som viser at kjøretøy over 3,5 tonn kan bruke kjørefeltet. Det finnes også et tilsvarende skilt for 7,5 tonn.

Bobilverden.no har spurt Undheim om hvordan bobiler i kjøretøygruppe M1 med vekt over 3500 skal forholde seg til de nye skiltene. Gjelder disse skiltene også bobil? Eller er tungbil definert på en annen måte?

Det enkle svaret fra Undheim er ja, disse skiltene gjelder også bobiler over 3500 kg. De kan dermed benytte tungbilfeltet.

Tilleggsskilt kan brukes der det etableres tungbilfelt.

Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

  7 comments for “Norge får nytt skilt for biler over 3500 kg

  1. Thore E. Stubberud
    5. november 2018 at 17:48

    Og så venstre felt da. Kopiert Dublin helt og holdent. Menes det da at den saktegående trafikken skal holde seg i venstre felt og eventuelle forbikjøringer skal skje i høyre felt. Blir ikke det litt ulogisk i henhold til høyrekjøring.??

    • Terje
      5. november 2018 at 18:19

      «Målet er å bedre framkommeligheten for næringstrafikken til og fra Risavika havn, forteller senioringeniør i Statens vegvesen, Inge Lygre Undheim i en pressemelding.»
      Thore, jeg tolker det til å være bedre framkommelighet og større fart i venstre felt, så dette må være en fordel for bobilene, og ikke et hinder.

  2. 6. november 2018 at 08:01

    Dette kunne godt være en april-spøk. Jeg har kjørt store deler av Europa på kryss og tvers og aldri opplevd maken. Venstre felt er derimot alltid vært for trafikk som kjører forbi eller har høyere hastighet (opp mot maksimalgrene) enn tungebiler – v s over 3,5 t. Tunge biler biler har ofte reduserte fartsgrenser og derfor henvist til HØYRE kjørefelt. Noe steder og/eller i visse tidsperioder har tunge biler forbikjøringsforbud i venstre felt. Nå innfører altså Norge regler som regulerer saktegående trafikk inn i venstre kjørefelt!

  3. Christian
    6. november 2018 at 10:07

    Jeg vet ikke hvordan det ser ut på den omtalte strekningen, men jeg går ut i fra at feltet like gjerne kan ligge til høyre eller i midten om det passer best med lokale forhold. trur ikke vi skal henge oss for mye opp i at det står venstre på dette ene skiltet. Takk for at noen får ut info om hvordan vi skal forholde oss

  4. Nils-Kristian
    9. november 2018 at 23:42

    Dette vil vel hindre all trafikk da det i Norge er ulovlig å kjøre forbi på høyre side medmindre det er saktegående kø i alle felt?

    • 14. november 2018 at 17:27

      Forbikjøring og passering er to ulike ting. I dette feltet vil en evt passere, og det er lovlig.

  5. 14. november 2018 at 17:25

    Plassering av tungbilfeltet i venstre fil på denne strekningen er gjort fordi det er avkjørsler til høyre, og da skal mindre kjøretøy slippe å krysse felt med tungtransport.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *