Når skal du polere bobilen første gang?

Vet du hva som er bobilens største fiende når vi snakker om overflatene? Regn, snø eller salt? Svaret fra eksperten overrasker og setter begrepene i sammenheng.

Venter du for lenge med poleringen kan overflaten bli ødelagt, forteller Kai Jensen. Foto: Knut Randem.

Større bobilen er desto større ork er det å gå løs på poleringsjobben. Vi vet det er viktig, men likevel utsetter vi jobben. Det kan også være vanskelig å komme til overalt. På helintegrerte bobiler kan området over frontruta være svært krevende å komme til, men det er ikke enkelt på alkovemodeller og halvintegrerte bobiler heller.

Så da nøyer vi oss kanskje med å holde bobilen ren og fin, men er det så lurt å stoppe der? Vi snakket med en ekspert. Han ga oss et par aha-opplevelser i tillegg til de tankene vi hadde gjort oss selv.

– Det er sola som er bobilens største fiende når vi ser på overflatene. Den tørker ut og bryter ned overflaten. På et tidspunkt kan den ikke lenger bygges opp igjen, sier Kai Jensen, daglig leder i Boss of Gloss i Sarpsborg.

– Om overflaten er for nedbrutt kan foliering være det eneste alternativet for å gjenskape inntrykket av en pen og blank overflate. Aluminiumsveggene klarer seg langt bedre enn plastdelene og gummilistene, men dekorfolien blir også vanskelig å få pen igjen når den er forsømt lenge nok.

Første polering
– Hvor lenge kan vi vente før vi polerer bobilen første gang?
– Ikke vent. Poler bobilen straks du har fått den. Da får du lagt et godt grunnlag. Erfaringsvis er det ikke så bra det bilprodusentene leverer.

Jensen mener du skal polere bobilen minst en gang i året, men det er viktig at du i tillegg påfører voks en til to ganger i året. Du kan da benytte en våtvoks som sprayes tynt på når bilen er nyvasket. Ikke for tykt, da blir den tyngre å trekke av. Den tørkes av med en mikrofiberklut eller spyles av. Det er ingen tung jobb, mener Jensen.

– Er du flink med dette holder det å polere bobilen en gang i året.

All vasking sliter på voksen, men Jensen har liten tro på at vaskemidler med tilsatt voks kan være en fullverdig erstatter for våtvoks.

Poler bobilen når den er ny, sier Kai Jensen. Foto: Knut Randem.

– Hvilke vaskemidler anbefaler du? Globex 80 er et populært vaskemiddel for bobiler, men mange hevder det er for sterkt.
– Jeg kjenner ikke det vaskemidlet, men jeg mener generelt at du skal benytte vaskemidler anbefalt for bobil. Det er imidlertid viktig at du følger den doseringen som er angitt for vaskemidlet. Konsentrat på en klut blir for kraftig kost. Vi har også egen produksjon av kjemi til hus, bil og båt i et datterselskap. Vi hjelper gjerne til med råd om behandlinger av bobilen, sier Jensen.

Polering og voksing
Jensen omtaler polering og voksing som to forskjellige ting.
– Men er ikke det det samme?
– Nei, poleringen tilfører fukt, voksen gir varighet, forklarer Jensen og legger til at på bobiler er fronten (spesielt på helintegrerte) og bakveggen som regel mest utsatt for uttørking på grunn av påkjenningen sola gir. Nyere bobiler har sidevegger i aluminium, men alle plastvegger er egentlig spesielt utsatte.

– Lar du det gå for lang tid blir det for mye å hente inn til at det kan bli bra igjen, advarer Jensen.
– Er det for ille må overflaten våtslipes, renses og bygges opp igjen. Men det er ingen garanti for at det blir bra. Da kan foliering av utsatte områder være den eneste løsningen.

Venter du forlenge med poleringen kan det bli vanskelig å få folien pen. Foto: Knut Randem.

Forsegling?
Jensen har godt inntrykk av resultatene med keramisk forsegling eller glassforsegling som det også kalles. Han mener imidlertid at det helst bør gjøres på ny bobil. Det løser ikke problemet når nedbrytingen har kommet for langt.

Jensens firma tilbyr en- eller to-komponent forsegling. På de gir Boss of Gloss henholdsvis tre og ti års garanti, men det fordrer at du tar turen tilbake hvert år for en vedlikeholdsbehandling. En forsegling av en bobil koster om lag 10 000 kroner.

For polering regner han en pris på 3-4 000 kroner for en bobil på 7-8 meter dersom det ikke er for mye slitasje i overflaten. Men generelt ønsker Jensen å se bobilen før han gir endelig pris. Tidsforbruket kan variere mye fra bil til bil.

Bobilverden.no har ikke undersøkt systematisk hva andre tar betalt for slike jobber, men det er neppe usannsynlig at arbeidsmengden virker inn på prisen og ligger på samme nivå de fleste steder.

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *