Miljømerker i Europa

Med dette miljømerket i frontruta kan du kjøre i miljøsonene i Tyskland.

Både Tyskland, Frankrike, Østerrike og Danmark har innført krav om miljøoblat i områder utsatt for høy forurensing. Kravene gjelder imidlertid ikke alltid for alle kjøretøy. Det er også forskjell på kjøretøy over og under 3500 kg.

De fleste kjenner vel nå til de tyske miljømerkene. De har blitt utstedt i noen år i fargene rødt, gult og grønt. Så har kravene blitt strammet inn med årene. Et forutsigelig system som har tatt hensyn den teknologiske utviklingen av motorene. Det er en stund siden du kunne kjøre inn i en tysk miljøsone med et rødt merke. Med gult merke kunne du i fjor sommer kjøre inn i et par miljøsoner, men det blir det raskt slutt på. Tyskerne er i ferd med å ta skrittet videre til blått merke. Delstatene har imidlertid hatt problemer med å bli enige om innføringen.

Innføringen av blått merkekrav i tyske miljøsoner har derfor blitt utsatt fra høsten 2017 og antakelig til ut i neste år eller lenger. Det er også uenighet om hvilke kjøretøy det skal gjelde for. Det er derfor ingen hast med å skaffe dette merket. Det blå merket har andre kriterier (NOX) og vil trolig gjelde for mindre områder inne i de grønne sonene. Det grønne merket får du i hovedsak med euro 4 motorer eller høyere. Og du må ha det dersom du skal inn i en av de mange miljøsone. Kravet gjelder for alle biler med bensin- eller dieseldrift.

Bobiler med dieselmotor vil ikke få de to øverste merkene. De øvrige tildeles etter motorens egenskap. ©Crit-Air.fr / Green Zones GmbH

Frankrike i år
I Frankrike har det fra 1. april vært obligatorisk med miljømerke i ditto soner. Det er foreløpig ikke så mange soner, men i motsetning til Tyskland kan det også gjelde på motorveier. Foreløpig bare på et sted. Nå er det forholdsvis lett å kjøre rundt de franske miljøsonene. Se lenke nederst for detaljer om det franske miljømerket.

Danmark har også et miljømerke. Det er faktisk seks år siden det ble innført, men gjelder ikke for bobiler i kjøretøygruppe M1. Men dersom du har en annen betegnelse for din bobil/buss bør du huske dette i København, Ålborg, Århus og Odense…

Nederland har også miljøsoner, men disse gjelder i praksis bare nederlandsk registrerte lastebiler.

I Belgia er det innført miljøsone i Antwerpen by hvor bare biler med euro 3-motor og partikkelfilter og nyere kan kjøre nå. Til nyttår kommer Brussels etter. Der vil kravet være euro 2-motor – i følge Wikipedia. Kravene er ikke omfattende og det enkleste er vel å ligge unna sentrumssonen.

Miljø eller penger?
Når man prøver å kartlegge miljøsoner i Europa kommer man raskt opp i avveininger mellom miljø og penger. Det ene kan være et alibi for det andre. I Sveits må du kjøpe et oblat til ca kr 250 før du kjører inn på motorveiene og før du passerer grensen på en motorvei. Her er det ulike gyldighetstider. Det kan som regel kjøpes på grensa.

Dersom du kjøper EasyGo(+) kan du knytte den til en avtale om halv pris på Øresundbroen og registrere din norske AutoPass-avtale. Foto: EasyGo.com

I Østerrike klarer du deg med å kjøpe en vignett for motorveikjøring på samme vis som i Sveits – dersom du veier under 3500 kg. Veier bobilen mer enn 3500 kg må du ha en spesiell boks (GoBox), som må kjøpes og forhåndsbetales før du kjører over grensa. Bobiler over 3500 kan benytte seg av den danske Brobizzen i stedenfor GoBox, men må da ha brikka som kalles EasyGo+ (pluss). Da belastes du kreditkortet og slipper mye ståk underveis, forteller de som har prøvd å kjøpe/leie boks på grensa inn i Østerrike.

Det er mulig å kjøre i Østerrike uten vignett eller GoBox/EasyGo+, men da må du holde deg unna motorveiene. Blir du tatt uten den viktige boksen på en motorvei, blir det dyrt.
Østerrike har også et miljømerke som omfatter kjøretøy i gruppe N1-N3. Der er det få bobiler.
Dersom du skaffer deg EasyGo(+) skal du også være oppmerksom på at du kan få halv pris på Øresundsbroen og betale ferger med den. Se lenke med detaljer nederst.
EasyGo/EasyGo+ (Brobizz) kan også kobles til din norske AutoPass-avtale slik at du klarer deg med én boks i frontruta.

Også Tjekkia innfører miljømerke i år. Først vil det komme i Praha. Deretter i andre deler av landet. Det er kommuner/fylker som eventuelt innfører sonene. Vi har ikke ytterligere informasjon om situasjonen her.

Biler over 3500 kg må ha lokal bombrikke i Polen og Tsjekkia. Det finnes også vignett-krav i Bulgaria, Romania, Slovakia og Ungarn. Kilde NBCC.

Slik er de italienske miljøsonene skiltet. Foto: NAF.

Italia har miljøsoner i fortrinnsvis eldre bydeler. Her hjelper det ikke hva slags motor du har. Du har ikke lov å kjøre inn i de skiltede sonene. Se lenke under for flere detaljer.

Det er særdeles tidkrevende å finne korrekt informasjon om de ulike miljøsonene. Der vi har vært noe vage, har vi heller ikke mer detaljert informasjon. Likevel skal de mest relevante sonene være omtalt. Artikkelen vil bli oppdatert dersom vi kommer over tilleggsinformasjon. Tips oss gjerne dersom du har konkrete erfaringer.

Vår erfaring er at oblater og vignetter kjøpes rimeligst direkte i det enkelte land. Den kommersielle aktøren Green-Zones.eu er definitivt dyr, men har omtaler av alle merker de selger på sin nettside. Enkelte ser dog ut til å være litt tidlig i salg. Det er normalt billigst å kjøpe fra lokale/nasjonale/offisielle utstedere. Et eksempel er Green-Zones.eu som tar 29 euro for det franske miljømerket, men bestiller du det direkte fra franske myndigheter koster det 5 euro. Og sistnevnte leverer mye raskere. Du vil oppleve det samme med det tyske merket.

Miljømerkene du kjøper gjelder normalt i hele bilens levetid, men kravene til hvem som kan kjøre hvor vil endre seg over tid.

Les også: Har du det tyske miljømerket?
Les også: Fra denne sommersesongen må du ha miljømerke
Les også: Tipset: Halv pris til Danmark
Les også: Alternative ruter i Østerrike
Les også: Miljøbøter i italienske byer

Del dette med andre:

  12 comments for “Miljømerker i Europa

  1. I praksis gjelder miljømerket i frontrutens levetid, ikke i bilens, fordi merket forsvinner når du skifter frontrute.

    Hvis dette fortsetter å spre seg blir det etterhvert ikke mye frontrute igjen å kikke ut av.

    • Det er helt korrekt. Dersom bilnummeret falmer slik at det blir uleselig vil man også tvinges til å kjøpe nytt merke.

  2. Jeg har en bobil med totalvekt AKKURAT 3500 kg.
    I denne artikkelen, som i de fleste artikler refereres det til biler UNDER 3500 kg og OVER 3500 kg. Kan dere forklare meg hvor AKKURAT 3500 kg tilhører?
    Et sted skrives «kjøretøygruppe M1». Dette er en god benevnelse og kan med fordel brukes med mindre det ikke ligger andre grunner for UNDER og OVER benevnelsen.
    Takker forresten for en god artikkel.

    • Flott artikkel om et tema som stadig er i forandring, noe innføringen av miljø oblater i 3 nye land i 2017 viser og flere blir det i årene fremover.

      Noen uklarheter, bl.a. GoPro som jeg aldri har hørt om. Derimot GoBox som kom i 2007 i Østerrike og har blitt utvidet til også og bli «miljøavhengig» og mange nordmenn får ekstraavgift for manglende dokumentasjon.

      Taksten en betaler er avhengig av Euro klassen på motoren og motorer fra Euro IV og oppover betaler mindre enn motorene som forurenser mer.

      Her er ikke vognkortet god nok dokumentasjon og en får 28 dager på og dokumentere Euroklassen på motoren er dem ihende. Kjøper man boksen på grensen sørover, kan man fort glemme og dokumentere det og f.eks. 10 mnd. senere kan en få en innbetaling på over 200 Euro og den slipper en ikke unna.

      https://www.go-maut.at/portal/faces/pages/common/portal.xhtml

      Så ha med dokumentasjonen eller bestill boksen over nett før en drar med riktig dokumentasjon, eller benytt EasyGo+.

      Når jeg kjøper boks på grensen, sier jeg til Euro III motor og betaler noe mer pr. kjørte km., men mye mindre enn de over 200 Euro kravet blir på.

      Grunnen til at jeg har kjøpt på grensen noen ganger og levert boksen på vei hjem igjen, er jo fordi jeg skal aldri kjøre motorvei i Østerrike mer. 🙂

      Her er noe mer om Antwerpen

      http://deredactie.be/cm/vrtnieuws.english/News/1.2880734

      og det at man filmer nummerskiltet for å fastslå om det er betalt eller ikke gjøres i flere andre land og også for andre forhold.

      Har selv fått noen krav fra Italia bl.a. for å kjøre i feil kjørefelt i Roma. Der filmer de også i miljøsoner og har hørt fra personer som har kjørt med for tung bobil i Tyskland mot 3500 kg skilt.

      Så «storebror» ser deg i hele Europa.

      Litt mer fra Tjekkia og Praha http://www.emisni-plaketa.cz/en.html

      Heldigvis er avgiften for ikke å ha miljømerket på kontinentet så ille, fra ca. 40 Euro til ca. 125 Euro.

      Men i miljøsonene i England koster det mye å kjøre om en har motor som forurenser, fra 100-200 Engelske Pund i døgnet og har en ikke betalt, snakker man om ca. 15000 kr. i straffeavgift.

      https://tfl.gov.uk/modes/driving/low-emission-zone

      Så å kjøre innenfor M25 rundt London blir dyrt. Sist vi var der skulle de ha 1000 kr./døgn i miljøavgift mens en lå på campingplass + campingplassavgiften.

      Stod under fritak at en kunne bli tauet inn til verksted innenfor sonen for å få bilen reparert og den måtte taues ut igjen utenfor sonen når den var reparert for å slippe å betaleavgiften.

      John Erik

      Fikk papirer for å kunne registrere en bobil jeg hadde en gang opp fra 3100kg til 3500kg, men Trafikkstasjonen anbefalte meg å registrere den på 3490 kg for å slippe å stille det spørsmålet du har.

      De sa det var så mye rart på kontinentet med hensyn til teksten om et kjøretøy på 3500 kg ble regnet som lett eller tung bil.

      Det er ingen maks totalvekt for M1 kjøretøy og er M1 kjøretøyet over 3500 kg må en ha C1 førerkort inntil 7500 kg og C over.

      En kan ikke kjøre den med D1 eller D førerkort. Men en kan kjøre over 50 seters buss på 30000 kg med D førerkort, men ikke bobil på 3850 kg og 4 seter.

      • He, he, du har helt rett. Det heter GoBox. Det var nok et kamera som var i vårt hode og kom ut på trykk. Rettet nå.

  3. E skjønna ikke heilt kor vi får kjøpt det ene og ka vi må ha av det andre…… Hvis vi kjøre med bobil under 3500 og euro3 fra Norge til Spania eller Italia. Hva må vi da ha og hvor kan vi få tak i det ? (Gobox/Easygo/Oblater)

  4. Skal kjøre Estland, Latvia, Litauen, Polen, Tyskland og Danmark hjem igjen, hva trenger jeg av oblater og bombrikke. Har bobil på 3850 kg. og euro 5 motor ?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *