– Vi må ikke rote bort kundenes drømmer

Bengt Heggertveit vil oppfylle drømmer. Her forteller han om hvordan den nye caravankjeden skal utvikle seg for å greie det. Foto: Knut Randem.

Hvordan vi oppfører oss i ettermarkedet avgjør om vi får lov til å selge flere bobiler til en kunde. Oppførselen etter at bobilen er levert er absolutt det viktigste for å lykkes. Derfor vil vi vokse slik at vi kan betjene kundene der de bor eller er på tur.

Det sier Bengt Heggertveit, administrerende direktør og konsernsjef i Caravansenter Holding-gruppen. Han er tydelig på at garantireparasjoner må kunne utføres der kunden befinner seg. Så får de heller foreta en intern avregning innen kjeden.

– Det er ikke en bil vi selger, men et virkemiddel for å leve ut en drøm. Det er få problemer med bildelen, men bodelen har sine utfordringer, sier Heggertveit, som ikke alltid er like imponert over byggekvaliteten. Men så er det en kompleks konstruksjon med mange teknologier som skal riste rundt på veier og til ulike årstider. Manuell produksjon gir også større muligheter for feil ved monteringen.

Sørlandets Caravansenter AS i Grimstad ble etablert i 1984 og er utgangspunktet for kjeden.

Først en kort oppsummering: Investeringsselskapet Adolfsen Group, som blant annet eier hotelldriftkjeden Norlandia, gikk inn som majoritetseiere i Sørlandets Caravansenter AS hvor Røinås-familien var eneeiere. Sammen etablerte de selskapet Caravansenter Holding for den videre satsningen. Nå eier Adolfsen Group to tredjedeler av selskapet og Kåre og Rune Røinås en tredjedel.

– Adolfsen Group er et investeringsselskap. De finansierer vekst og omstilling før selskapene må stå på egne ben og tjene sine egne penger, forklarer Heggertveit.

Dobler på to, tre år
De neste to, tre årene skal han lede et konsern som skal doble antallet forhandlere. Det har gått litt raskt til nå, medgir han.
Først ble Bobilnord-selskapene med tre forhandlere kjøpt opp, og tidlig i mars ble det kjent at også Skorpen og Myren Bil AS i Ålesund ble kjøpt opp og innlemmet i kjeden, som nå har syv forhandlere. Når og hvor neste oppkjøp kan komme vil han ikke røpe.

Heggertveit forteller at de regner 12-15 forhandlere som det optimale for å dekke landet på en god måte. Så langt eier holdingselskapet alle de syv forhandlerne. Veksten skal først og fremst sikres gjennom oppkjøp. Han utelukker ikke at det også kan bli aktuelt med franchiseavtaler hvor nåværende eier blir sittende som eier, men blir knyttet til kjeden. Det kan også bli snakk om rene nyetableringer.

– Vi skal bygge kjeden med kvalitet. Den skal ha mer til felles med bilbransjen enn caravanbransjen med tanke på service og garanti, forklarer Heggertveit.
– Vi må ikke skape problemer og rote bort kundenes drøm. Da må vi gjøre det godt både i salg og ikke minst i ettermarkedet.

Bransjen har et problem med å få tak i kvalifiserte mekanikere, mener Heggertveit.
– Vi selger teknisk avansert utstyr. Å være en god bilmekaniker løser ikke alt du skal gjøre i bodelen. Vi trenger folk med ulik kompetanse på verkstedene. Folk med bakgrunn som snekker, i elektro, men også allrounderen med god materialkunnskap og erfaring har vi behov for. Når du skal bygge kvalitet i verkstedet er det viktig å ha ulik kompetanse.

Heggertveit sier at bransjen ikke skal ødelegge kundens drøm, men han sier at den heller ikke skal gjøre seg selv en bjørnetjeneste. Mange har vært for snille og har utført gratis arbeid der de burde tatt betalt.

Kjeden har ikke importørstatus for noen bobilmerker, men er importør på lik linje med andre forhandlere. Heggertveit sier kjeden kan importere i fellesskap og på den måten etablere et bedre forhold til produsentene. De har ikke enerett på noen merker i dag, men han ser ikke bort fra at det kan skje.

Om to, tre år er Bengt Heggertveit og Caravansenter Holding klare til å etablere seg i Sverige. Men han har også andre idéer. Foto: Knut Randem.

Neste er Sverige
Caravansenter Holding AS har vært klare på at de også skal ekspandere inn i Sverige. Heggertveit bekrefter at det er et naturlig marked å utvide til. Dessuten er det nordmenns nærmeste ferieland hvor også de kan trenge assistanse fra kjeden.

– Vi har ingen konkrete planer i Sverige. Nå har vi nok med å få strukturen i kjeden på plass og etablere oss over hele landet i Norge først.

Navnet på kjeden er blant tingene som ikke er på plass ennå. Vi jobber aktivt med dette, men har ikke noe klart nå. Det som er sikkert er at vi skal ha et felles navn på kjeden i løpet av året, forteller Heggertveit.

Helt nye idéer
Heggertveit har også andre mer eller mindre luftige idéer på bordet. Han vil ikke være konkret, men nevner at det kan være aktuelt å samarbeide med Norlandia-kjeden, etablere campingplasser eller gjøre som Knaus gjør i Tyskland; å samarbeide med reisebyråer om utleie av bobiler som alternativ til hotell og andre transportformer.

Fire av kjedens forhandlere er representanter for Hymer-eide McRent. Dette vil Heggertveit utvikle videre. Turismesegmentet øker og utleie er en viktig del av dette, mener han.

Selv har han vokst opp med ferier i et firemannstelt, men senere i livet har han ikke vært i nærheten av campingvogn eller bobil som ferieform. Han holder seg til hytta på Hvaler.
Heggertveit jobbet et par år som leder for Kroken-gruppens egeneide forhandlere. Hans engasjement der ble avsluttet i oktober 2016. Han var på vei til en annen jobb da Adolfsen Group ønsket ham til Caravansenter Holding AS. Der begynte han i november og i februar gikk han inn i stillingen som konsernsjef. Tidligere har han blant annet arbeidet i Vianor hvor han var med på utvikle virksomheten fra dekksalg til en verkstedkjede.

Les også: – Positivt med konkurranse

Del dette med andre:

  4 comments for “– Vi må ikke rote bort kundenes drømmer

  1. Dere (og andre forhandlere) må også behandle bobileiere som har kjøt bilen et annet sted ordentlig.
    Husk at de også er en potensiell kunde ved neste bytte abv bil.

  2. Jeg har stor tro på denne gruppen, men i Harstad har vi ingen bobilforhandlere,
    Dette er for dårlig da vi må til Sortland eller Bjerkvik som er de nærmeste.
    Lian på Andslimoen trenger virkelig konkurranse.

  3. Det er en forhandler helt sør i landet som tydeligvis har hatt det for godt. Hadde en rep på skade i tak sist sommer, de klarte å ha bilen stående i 5 uker uten å gjøre noe ( forsikringsjobb). Jeg tok den tilbake og fikk jobben gjorde raskt og flott på Jæren .? Spurte om innbytte på en temmelig ny bil der, de gadd ikke se på min.. utrolig arrogante folk, rett og slett kvalmt. De var ikke der for kunden. Lenge til besøk der igjen.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *