– Kvalitet er å gjøre jobben riktig første gang

Daglig leder for RSA Trondheim, Bjørn Reinsbakk (t.v.) og Geir Kyrre Thorrud fra RSA sentralt foran verkstedet i Trondheim. Foto: Knut Randem.

Reklamasjoner er dyrt for alle. Ubehag for kunden og tapt arbeidstid for bedriften er resultatet av jobber som ikke gjøres korrekt første gang. RSA Bil AS lover å arbeide etter denne rettesnoren.

Overskriften er Geir Kyrre Thorrud i RSA sitt løfte til deres kunder. Bobilverden.no besøker RSAs nye bobilverksted på Heimdal i Trondheim.

RSA overtok verkstedet på Heimdal i første halvdel av april. Det var samtidig klart at dette verkstedet skulle finne sin plass i ”Bobilenes servicekjede”. Kjeden drives av importleddet i RSA, men omfatter også flere eksterne verksteder for å sikre bobilistene tilgang til verksteder over hele landet. Dette er det åttende av RSAs bobilverksteder. Bobilenes servicekjede har totalt 32 verksteder. De aller fleste av disse er autoriserte Fiat-verksteder og tar seg altså av bildelen i bobilen.

Fokus på kvalitet
– Når vi nå vokser med flere verksteder har vi et rått kvalitetsfokus. Kvalitet er å gjøre jobben riktig første gang, slår Thorrud fast. Skulle vi gjøre en feil eller under forventet kundestandard, er det en del av kvalitetsfokuset og rydde raskt opp. Alle kunder skal i utgangspunktet få oppfølgings-sms for å sikre at utført arbeid er ok. Rutinene ble innført også i Trondheim da RSA tok over her.

– Når vi nå vokser med flere verksteder har vi et rått kvalitetsfokus, sier Thorrud. Foto: Knut Randem.

Thorrud er ansvarlig for RSAs verksteder i kjeden og forteller om hvordan de tenker om kundebehandling. Han har med seg ny daglig leder for RSA Trondheim, Bjørn Reinsbakk.
– Vi legger vekt på å gi raske svar på telefon. Vi har i oppstarten av RSA Trondheim også ansatt en mekaniker i mottaket slik at det ikke skal bli noen misforståelser om hva som skal gjøres med bobilen, sier Reinsbakk og slutter seg til at kvalitet er å gjøre alt riktig fra mottak til reparasjon og oppfølging. Kundene skal heller ikke være redde for å komme tilbake om jobben ikke er godt nok utført.

– Størstedelen av jobbene vi utfører er fabrikkanbefalte servicer og annet vedlikehold, sier Thorrud. For å utføre arbeid på bodelen samarbeider deres verksteder med lokale bobilverksteder slik at alle arbeider kan utføres av kompetente personer.
Det er ikke alt arbeid som bør gjøres som inngår i fabrikkens serviceprogrammer. Dels fordi det er spesifikt for norske forhold. Thorrud sier at det er deres jobb å minne kundene på også disse vedlikeholdspunktene.
Reinsbakk hevder at bare autoriserte verksteder er i stand til å gi slike anbefalinger og oppfølging av fabrikkaksjoner.

Se for øvrig egen sak om hvordan du bør vedlikeholde din bobil på Fiat her.

Reklamasjoner på bildelen er også et arbeidsområde, men langt fra det største arbeidsfeltet.
– Saksbehandlingen i forhold til reklamasjoner skal være den beste slik at vi sparer kundene for utgifter. I 95 prosent av sakene som dukker opp i reklamasjonstiden viser det seg at kundene får igjen pengene for reparasjoner, forteller Thorrud.

Er du i tvil, så ring
Det er mange spørsmål som diskuteres flittig. Når skal ditt og datt gjøres? Og svarene er mange blant bileierne.
– Er du i tvil – ring så skal vi gi deg et klart svar på hvilke anbefalinger fabrikken gir for nettopp din bil. Den beste rådgiveren skal være den du møter i mottaket. Der skal det alltid være minst en med teknisk bakgrunn i våre kundemottak, sier Thorrud.

Her blir det bobilcamp for kundene, viser Bjørn Reinsbakk, daglig leder for RSA Trondheim. Foto: Knut Randem.

Etablerer egen bobilcamp for kundene
Bjørn Reinsbakk har også en ekstra service på lur for sine kunder. Han viser fram et stort banner, som nå skal ha funnet sin plass på gjerdet utenfor verkstedet. Det har teksten ”Bobilcamp” og er en åpen invitt til å overnatte utenfor verkstedet. Tilbudet er først og fremst beregnet på kunder som skal besøke verkstedet neste morgen.
Verkstedet og bobilcampen ligger på Heimdal sør for Trondheim, rett over E6 for kjøpesenteret City syd. Så om du skulle slippe billig unna hos RSA, kan du og pengene rusle over veien mens dere venter…

Også i Fredrikstad har RSA nå fått sitt bobilverksted, det åttende i rekken. De hadde nødvendig kompetanse og kapasitet på plass fra 1. juni og kunne da ta i mot bobiler på Fiat også her.

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

  1 comment for “– Kvalitet er å gjøre jobben riktig første gang

  1. Geir Kyrre Thorrud
    27. juni 2018 at 15:08

    Vil utfylle at vi ser på gode tilbakemeldinger fra kunder i RSA BIL Trondheim spesielt i juni at våre prosesser begynner å sitte.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *