Kr 300+ for å passere Oslo?

E6 og E18 vil etter alt å dømme inkluderes i lavutslippsonen. Foto: Knut Randem.

Oslo kommune skal neste år innføre en lavutslippsone som trolig skal omfatte hele kommunen. I høringsutkastet er det foreslått at biler over 3500 kg skal betale kr 300 per dag for å kjøre i sonen dersom de ikke har en euro 6 motor. Dette kommer i tillegg til bomringen(e) alle må betale for å passere.

Høringen om lavutslippsonen ble avsluttet i september. Forslaget, som var til høring, gjør ingen unntak for bobiler i kjøretøygruppe M1 slik det gjøres i bomstasjonene. Slik det framgår av høringsdokumentet skal det ikke være bomstasjoner, men andre registreringsordninger for lavutslippsonen – forhåndsregistrering på web, app eller automat.

Det er heller ikke noe som tyder på at de statlige veiene gjennom Oslo blir unntatt. Det har i utredningsarbeidet blitt vurdert å begrense lavutslippsonen til innenfor Ring 3, men forslaget går ut på at sonen skal gjelde hele kommunen.

Den lokale forskriften bygger på en statlig forskrift som ble vedtatt for et år siden.

Gjelder over 3500 kg uten euro 6
De heldige er de som kun skal gjennom Oslo en gang i blant og må betale kr 300 om bobilen veier mer enn 3500 kg og ikke har motor klassifisert med euro 6. De uheldige bor i Oslo. De må, slik forslaget kan forstås, betale kr 600 for en helgetur. De må betale både for kjøredagen ut av kommunen og kjøredagen hjem.
I tillegg kommer de ordinære bomstasjonene der bobiler i kjøretøygruppe M1 i dag betaler kr 53,10 i rushtiden og kr 44,10 ellers. Dette er priser med AutoPass-avtale.

Bobilverden har spurt
I et forsøk på å få klare svar på disse spørsmålene har Bobilverden.no sendt flere skriftlige spørsmål til byrådsavdelingen. Via en kommunikasjonsrådgiver får redaksjonen til svar at høringsinnspillene har blitt vurdert og endelig utkast til lokal forskrift er oversendt til politikerne. Forskriften vil ikke bli kommentert før saken kommer til politisk behandling.
Den lokale forskriften skal blant annet bestemme sonestørrelse, hvilke biler som er gebyrpliktige, gebyr og ikrafttredelse.

Vårt viktigste spørsmål til Oslo kommune var: ”Bobiler over 3500 kg i kjøretøygruppe M1 betaler samme takst som andre personbiler i norske bomstasjoner (også i Oslo). Vil innføringen av en lavutslippsone i Oslo følge dette prinsippet? Eller vil vektgrensen være absolutt?

Vi har heller ikke fått svar på når forslagene skal vedtas og gjennomføres. Bobilverden.no har imidlertid informasjon som tyder på at forskriften etter planen skal behandles allerede før jul.

De to organisasjonene som representerer bobilister har ikke vært part i høringen.

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

  9 comments for “Kr 300+ for å passere Oslo?

  1. Jan
    10. desember 2017 at 15:51

    Det er jo bagateller.

  2. Kaj Kærgaard
    10. desember 2017 at 16:21

    Hvordan er det mulig en kommune kan bestemme over en riksvei? Det samme skjer i Kristiansand og sikkert også i andre byer. I så fald vil jeg mene kommunen må betale veien utenom byen

    • Åge Gustavsen
      10. desember 2017 at 16:40

      Vis det angår avifter så tror jeg alt er tillatt. Og se hvor raskt dette blir behandlet. Jeg har Brobizz fra Öresund på min bobil, og nå blir vel reg nr tatt bilde av , og ser at den er over 3500 kg. Mange i Östfold som har biler over 3500 kg har denne brikken. Går på person og ikke på reg , bil.

  3. Villy
    10. desember 2017 at 18:42

    Nå må bilorg. komme på banen. Både NBCC, Bobilforeningen, KNA, MA,
    NAF kan man vel ikke regne med. De sender kanskje et brev og sier fy.
    De klapper og jubler bare for flere el-bilfordeler.

  4. Anton Thomassen
    10. desember 2017 at 18:50

    Dette henger ikke på greip. Problemet er eksos og svevestøv i Oslo, men hvorfor skal hovedveien gå tvers gjennom byen? Det blir nok med trafikk med bobiler på kronglete veier utenom Oslo.
    Så bli jo spørsmålet. Blir lufta renere om vi betaler mer???

  5. Antonio Piscopo
    10. desember 2017 at 19:21

    At folk kan godta alt dette . Det må bli en revolusjon ! kast ut alle som styrer i Oslo Bergen og Stavanger. Transport næring må på bane, stopp alle vareleveranse i disse byer i 10 dager så kan disse politiker kommer til fornuft.

  6. Viggo Pedersen
    10. desember 2017 at 19:54

    Hvorfor er det ingen som har startet med å bygge vei utenom Oslo. For eksempel Rv 22 fra Halden til Lillestrøm. Den burde være E6. Den tar også med seg E 18 fra Stockholm.

  7. 10. desember 2017 at 21:48

    Fy Fa..,dette må det snart bli en slutt på at de jævlige politkerne skal stå på TV og glise oss rett i tryne!
    Nå må vi stoppe galskapen og begynde med kommunevalget.

  8. Alf
    11. desember 2017 at 22:03

    Heldigvis MÅ vi ikke innom Oslo. Oslo blir mer og mer usentralt. Uten turister – mindre inntekter. Økte priser- mindre turister. Bobilturistrr er de som legger igjen mest penger på de destinasjoner de besøker, ifølge en undersøkelse foretatt i Nordkapp kommune. Vil tro dette også gjelder andre steder. Det finnes mange fine småveier en kan kjøre rundt Oslo. Bruk disse!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *