Hva kommer etter lavere bompenger?

Skal bobiler over 3500 kg kunne følge den øvrige trafikken. Det er foreslått ny maksimal hastighet.

Skal bobiler over 3500 kg kunne følge den øvrige trafikken. Det er foreslått ny maksimal hastighet.

Om ni dager kan de store bobilene passere norske bomstasjoner til samme pris som bobiler under 3500 kg. Men bobilister flest venter på flere hyggelige nyheter. Her er en oppsummering av situasjonen.

Bobilverden møtte samferdselsministeren for et par uker siden. Foruten bomsaken ble det svært liten tid til å snakke grundig om andre saker, men noe fikk vi svar på.

Nye regler for PKK (periodisk kjøretøykontroll) eller ”EU-kontrollen” for bobiler over 3500 kg var ventet innført fra 1. januar i år, men ble utsatt til 1. juli. På spørsmål om denne datoen vil holde, svarte samferdselsminister Solvik-Olsen at han ikke kunne garantere denne datoen nå.
– Datasystemene må testes for å se om de håndterer regelendringen. Det er utenfor vår kontroll, svarte han. Likevel er det ingen tegn på at datoen ikke skal holde.

Så sent som 2. mars 2016 gikk høringsfristen ut for flere aktuelle forslag. Det dreier seg om største tillatte bredde, vinterutrustning og maksimal hastighet for større bobiler.

Når det gjelder krav til mønsterdybde på dekk og kjetting i bobiler over 3500 kg foreligger det ingen dato for når disse kan likestilles med bobiler under 3500 kg. Denne vintersesongen er snart over så nye regler vil tidligst gjelde fra neste vintersesong.

Spørsmålet om å øke den maksimalt tillatte bredden på biler fra 255 til 260 cm blir samkjørt med EU, forteller Solvik-Olsen. Det viste seg at det også der er en prosess i gang, men det betyr at denne endringen vil ta noe lenger tid. Til gjengjeld vil disse bilene kunne kjøre i hele Europa.

Bobiler over 3500 kg har i Norge en maksimalt tillatt hastighet på 80 km/t. Denne ble i høringen foreslått endret til 110 km/t. Ikke til 100 km/t slik det er i Tyskland og ikke til lik fartsgrensen slik det er i Sverige.
Nå er det vel bare å gi beskjed til politiet, spør Bobilverden, men får bare et smil til svar. Vi skjønner at også her er den noen prosesser som skal gå, før en avgjørelse kan tas.

På spørsmål om det er noe nytt om fergetakstene, svarer Solvik-Olsen at dette fortsatt diskuteres. Han har derfor ingen nyheter nå fordi han ikke vet hva løsningen blir.

Mange etterlyser endringer av førerkortreglene slik at de kan kjøre en bobil på litt mer enn 3500 kg uten å ta nytt førerkort. For at dette ikke skal bli en særnorsk regel med gyldighet kun i Norge, er saken tatt opp med EU. Der er det ikke ventet noen snarlig avklaring.

Bobilverden har ved flere anledninger etterlyst tømmestasjoner på nye rasteplasser langs riksveiene. Da får vi ofte til svar fra Statens Vegvesen at dette er et kommunalt ansvar som de ikke kan ta. Spørsmålet ble derfor rettet til Solvik-Olsen for en tid tilbake.
Da vi møtte samferdselsministeren kunne han fortelle at han har sendt et brev til Statens Vegvesen om hvilke fasiliteter rasteplassene skal ha. Hva dette kan føre til er det imidlertid for tidlig å si noe om.

Bobilverden får like før påske bekreftet av den politiske ledelsen i samferdselsdepartementet at det neppe kommer nye datoer for regelendringer for bobiler før på sensommeren. Hvilke saker som kommer når sies det ikke mer om nå.

Les også: 2016 – et år med mange endringer?
Les også: Enklere vektendring for bobiler
Les også: Nye mønsterkrav til vinterdekk?
Les også: Åpner for bredere bobiler
Les også: Ny hastighet for bobil før sommersesongen?

Del dette med andre:

  6 comments for “Hva kommer etter lavere bompenger?

  1. 26. mars 2016 at 09:37

    Det med større bredde syns JEG er tull ! ( gammel buss og trailersjåfør) Samme med 110 km. syns jeg og er tull. Hvorfor må Norge være så spesiell att vi ingen ting får igjennom i EU ? Kunne ikke 100 km. være nok ? Vi er det mest intregerte landet i EU, og betaler mange ganger så mye i EU avgift som de andre medlemmene. (Ut fra folketall). Hadde vi kommet med forslag som harmonerte med EU sitt regelverk så hadde tingene nok ordnet seg mye lettere. Men igjen, ingen er så gode som enfoldige «oladunk» !! Og ferjeregulativet skulle ikke være så vanskelig !! Dersom det var vilje til det !! Men det offentlige trenger jo år på det den private store bedriften ordner på noen få strakser !!

    • Arnt Martin Martinsen
      26. mars 2016 at 14:14

      Helt enig med Carl Gunnar Nesheim !

    • Christian
      27. mars 2016 at 22:59

      Fartsgrensene er da forskjellige i ulike Eu-land. EU-Sverige har ingen spesiell fartsgrense for bobiler over 3500 kg, Tyskland har 100 km/t og andre land har andre fartsgrenser.

  2. Knut1
    27. mars 2016 at 20:14

    Hvorfor innflres ikke 5 % overvekt regelen i samsvar med gjeldende EU forordning i Norge? Vi er jo ellers de første til innføre alskens rare andre forordninger så hvorfor ikke denne? Hvem er det som er festbremsen her? Statens Vegvesen eller andre ansvarlige myndigheter?

  3. Gunnar J
    29. mars 2016 at 16:07

    «Hva kommer etter lavere bompenger?» spør artikkelforfatter.

    Tja si det … vi får bare glede oss over det positive så lenge det varer. 🙂

    Det kommer nok (som vanlig?) en eller annen «avgifts eller skattesmell» slik at de hanker inn igjen det doble eller mer av det som disse endringene «stjeler» fra statskassa.
    (Siden vi aldri blir kvitt urettferdighetene i avgiftstrykket, kan de jo få innført takster & avgifter på bruken av EL-biler på lik linje med øvrige kjøretøy.
    At el-bilistene slipper unna med drivstoffavgiften bør være mer enn nok, de sliter på veidekket, bruker bomveier, fergeplasser, parkeringsplasser etc. på lik linje med øvrige kjøretøy.
    I tillegg er det jo så innmari miljøvennlig når batteriene lades med importert kullkraft….. ja, nettopp, mer avgift på strømforbruket til den brukergruppen må innføres umiddelbart!)

    Når det gjelder økt bredde, så er de 5 cm det er snakk om etter min mening gull verdt i en bobil. Tenk så rommeligt det kan bli i dusjen!! LOL
    Med dagens moderne speiloptikk og kamerateknikk, kan jo de utstikkende ørene lett minkes tilsvarende. Det blir jo en vinn/vinn situasjon, eller?

    Når det gjelder hastighet, så er jeg faktisk ganske enig med C G Nesheim.
    «En lastebil er ingen racerbil» sa læreren på Kl.2 kurset så langt tilbake som 1970. Tror det er et godt poeng, selv om det har skjedd en enorm utvikling på både utstyr og veinett siden den gang.
    Egen erfaring er at 90km/t er finfin hastighet økonomisk, og 100km/t faktisk er mer enn nok (selv på motorvei) når man er i farta med rullehytta. 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *