Kjøre bobil på 4250 kg med førerkort klasse B?

Skulle du gjerne kjørt en bobil litt over 3500 kg, men har kun førerkort kl B? Ønsk at det blir mulig neste jul.

Neste år kan det bli din julegave. Svært mange bobilister har problemer med vekta. Lasteevnen er ofte for dårlig og man skulle gjerne hatt noen ekstra kilo å gå på. Samferdselsministeren fikk nei av EU til å endre førerkortdirektivet, men noen går andre veier.

Å endre førerkortdirektivet slik at vektgrensen endres fra 3500 kg til 4250 kg betraktes som en umulighet. Enigheten i EU er et lappeteppe av interesse. Kilder i EU sier det vil være lettere å få Niagarafossen til å renne oppover enn å endre dette direktivet nå.

Om direktivet ikke kan endres, så finnes det andre muligheter, som kanskje kan føre fram til nesten det samme resultatet.

Sikrere med all vekt på en enhet
Med et førerkort klasse B har du i dag lov til å kjøre en bil med vekt inntil 3500 kg. Bak denne bilen kan du henge på en tilhenger uten bremser på inntil 750 kg. Samlet vogntogvekt er dermed 4250 kg.
Hvem vil bestride at en bobil med vekt 4250 kg er mer trafikksikker enn en bobil på 3500 kg med en ubremset tilhenger på 750 kg?

Det er dette trafikksikkerhetsaspektet Bjarne Eikefjord tar tak i når han benytter sine kontakter inn i EU-Kommisjonen for å prøve å gjøre en teknisk tilpasning i et vedlegg til førerkortdirektivet. En slik justering/tilpasning trenger ingen komplisert politisk behandling, men kan gjennomføres administrativt.

Eikefjord har siden 2005 vært norsk representant i en europeisk komité som samarbeider med EU-Kommisjonen om alkolås i biler. Her er han oppnevnt av NEK (Norsk Elektroteknisk Komite). Eikefjord begynte i 2012 å arbeide for Norsk Bobil- og CaravanClub (NBCC). Han har derfor fulgt vektproblematikken for bobiler gjennom denne jobben. Det er også bakgrunnen for initiativet han har tatt.

Under denne høringen i EU-parlamentet i 2015 var Bjarne Eikefjord (i midten) en av hovedinnlederne.

Først og fremst hensynet til trafikksikkerhet
– Arbeidet med alkolås er nært knyttet til trafikksikkerhetsarbeidet i EU. Gjennom årene har jeg fått et bredt nettverk i EU-systemet og jeg har nå spilt inn mitt forslag gjennom mine kontakter i EU-Kommisjonen, sier Eikefjord. I fjor holdt han et av hovedinnleggene under høringen om alkolås i EU-Parlamentet.

Hans forslag er å justere et av vedleggene til førerkortdirektivet slik at det blir lov å kjøre en bobil (M1) på inntil 4250 kg med førerkort klasse B, men under forutsetning av at det da ikke kan benyttes tilhenger på bilen. Vogntogvekten begrenses dermed til totalt 4250 kg med eller uten tilhenger.
Gjennomføringen forutsetter naturlig nok at bobilen kan teknisk godkjennes for en slik oppgradering av vekt.

– Det er langt sikrere å ha 4250 kg på et kjøretøy framfor at deler av vekta er plassert på en tilhenger, sier Eikefjord.

– Hvorfor ventet du til i høst med å ta opp dette forslaget?
– Jeg ville ikke forstyrre samferdselsministerens politiske arbeid i saken overfor EU. Han er for øvrig orientert om at jeg nå gjør dette administrative framstøtet gjennom mine kanaler.

Eikefjord forteller at hans forslag nå har passert de første hindrene. For noen dager siden fikk han bekreftet at saken nå er videresendt til hovedansvarlige for EU-kommisjonens arbeid med trafikksikkerhet.

– Og hvor lang tid vil det ta å få en avgjørelse?
– Spør du meg, så spør jeg deg. Det er det umulig å si noe om nå. Dersom vi er heldige blir forslaget ferdigbehandlet i løpet av 2017. Men jeg understreker at det er umulig å forutse om dette blir godtatt eller forkastet, påpeker Eikefjord.

Kanskje blir det vår julegave neste år..?

Les oppdatering her: Førerkort: Tror på 4250 kg, men det vil ta tid

Del dette med andre:

  69 comments for “Kjøre bobil på 4250 kg med førerkort klasse B?

    • Vad er forskjellen med Sverige som er medlem av EU. Der finns en regel b96 som ti latter større vekt på bobiler.

      • Det er en overgangsregel for de som fikk den muligheten for mange år siden – på lik linje med de her i Norge som fikk beholde retten til å kjøre inntil 7500 kg. Av naturlige grunner vil denne ordningen dø ut av seg selv…

  1. Så ønsker ein plutselig 4500kg på B, så 5000, osv.. Kanskje du kan ta BE sertifikat, så får du kjøra 3500kg + 3500kg = 7000kg… Det er jo tross alt tryggere…
    Behold grensa som han er så får folk som har det ønske heller ta C1 sertifikat.
    Ein vektgrense vil alltid diskuterast.
    Innfør heller krav til BE for å kjøra med henger i det heile tatt.

    • Ikke alle har råd til å ta Førerkort i kl.C1 Nei, EØS-direktivene har i denne som så mange andre saker lagt urimelige restriksjoner på friheten. Norge ut av EØS nå!

    • De fleste som har b.førerkort kjører bil på 3.5 ton som er lett understell som kan gå opp til 3850 kg. Det finnes biler på Maxi understell som kan gå til 4250 kg. Bil som er på 3500 kan du da plusse på 350 kg på førerkort B etter nye regler. Og bil som er på Maxi understell med førerkort B som i dag kjører på 3500 kg kan du da plusse på 750 kg. Dette må jo være greit med førerkort klasse B etter ny regel?

      • Hei.. vil det da si att med en bobil som har egenvekt på ca3000kg og du kan kjøre 3500kg på kl b førerkort og med en bil som har Maxi understell kjøre med totalvekt på 4000kg?? og om dette også gjelder i utlandet?

    • Det er ikke alle som kan ta C1, dette grunnet diabetes eks. Da er 4250 en god løsning. For all del må grensen fra 3500 kg økes!

    • Det er jo ikke alle som har den muligheten til å ta C1 sertifikat. Selv om en har god kunnskap til å kjøre med henger er ikke det like lett over alt. Det har noe med plass å gjøre, bil og henger krever mer plass.

  2. Behold vektklassene som de er. Må tenke sikkerhet også. Alt for mange bobilsjåfører har problemer med å beregne bredde/lengde på egen bil, samt rygge etter speil. I tunneller på Kystriksveien, samt smale vestlandsveier tar ofte en bobil med bredde 2.35m, lengde 7m ofte større plass enn et vogntog.

    • Kommentar til Emil B.

      Jeg syntes det blir feil å si at bobil på 2,35 og lengde 7 meter tar mer plass enn et vogntog. Nå syntes jeg du kjører bare yttersvinger. Har selv kjørt vogntog i 35 år.Du nevner vestlandet og jeg har være der sommer som vinter med vogntog og totalvekt på 50 tonn.

      • Samme her, å måtte rygge med semi er ikke moro når man møter en tysk Fleksnesutgave som nekter å flytte seg enda det er 25-30cm å gå på mot hans/hennes veikant.
        For min del er dette ingen » engangstilfelle». For hvis forslaget om å heve vektgrensa går igjennom, vil det gjelde hele EU, og ikke bare «deg og meg» (les oss nordmenn). Tenker det blir moro med «fernfahrer aus autobahn» da ja.

        • Blir vel da neppe bedre om bobilen du møter også har en ubremset tilhenger på 750 kg. bak, eller ? For det kan dine «fernfahrer aus autobahn» i dag helt legalt gjøre med standard førerkort.

          • Å heve vektklassifiseringen fra 3,5t og oppover i første omgang til 4,25t uten å heve kompetansen samt sjekke helsetilstand for bilfører er trafikkmessig uforsvarlig.

            • Snakker om svadapreik Emil B. Det er jo hensides all fornuft. Tror du mo ta etterutdanning.

    • Mener du da Emil at det er bedre at de kjører med ubrwmset tilhenger med 750 kg bak den allerede lange og uoversiktlige bobilen….?

      • Nei! Jeg mener at alle som ikke kan dokumentere at de har erfaring med vogntogvekt over 3,5t skal ta kjøre opp til enten BE eller C1.

        • EUs førerkortdirektiv gir i dag anledning til å kjøre vogntog på 4250 kg, det vil si bobil på 3500 kg. + ubremset tilhenger på 750 kg. Så det vi snakker om her er en teknisk justering til å kunne legge hele «vogntogvekten» på kjøretøyet alene, hvilket vil løse masse problemer for mange bobilbrukere.

          • Den beste «tekniske justering» er og vil være å kjøre opp for C1 / BE. I hvertfall hvis man er villig til å tenke et snev av trafikksikkerhet.

            • nå er det vel slik at majoriteten av de som C1 aldri har hatt opplæring men fått dette «gratis» ifm førekort regel endringer. Selv fikk jeg C1 (uten opplæring) grunnet ett slikt regelverk, men tok BE «utdanning».. så dette med at C1 gir sikkerhet er vel noget nyansert. Synes fornuften må seire ved å regulere evnt henger vekt inn i bilens totalvekt dersom hengerfeste ikke er montert.

    • Blir vel neppe bedre da å ha en ubremset tilhenger på 750 kg. bak bobilen, vil jeg anta ?

    • Har lite med vektklassene dette med plassering av kjøretøyet i veibanen. Det er størrelsene. Dette håndterer de fleste meget bra. Det som er interessant, er blant annet, hvis velten på bilen økes, noe den burde, så burde jo motor trekkraft også økes på enhvert kjøretøy. Det skaper plutselig helt andre økninger i avgifter blant annet.
      Så mener det er nok å ta tak i for å få forenklet alt som har med hva man kan kjøre på hvilke førerkort.

    • Mener argumentet med denne hengeren bak må holde. Må da vel være bedre å pakke vekta inn i bilen.

    • Men at folk IKKE kan kjøre bil, eller beregne hvor du er på vegen har da ingenting med hvor mye du lovlig kan fylle på diesel og vanntanken, eller kansje kjerringa må slanke seg . Tullprat spør du meg

  3. Veldig positivt arbeid. Dagens regler favoriserer langt mer kompliserte og farlige kjøretøy/vogntog med større vekt enn en bobil. Innlysende at dette må endres, så håper dette går gjennom. Å endre førerkort reglene for å gi sjåfør bedre kompetanse bør ikke diskuteres som ett alternativ, men kanskje heller som tillegg til dette, da dette også går på andre ting enn vekt. Vektgrensen ødelegger med dagens regler nødvendig lasteevne på ett stort antall bobiler.

  4. Dette forslaget ver no av det mest fornuftge eg har hørt i debatten vedrørende vekter på bobil. Når egenvektene på det fleste 3,5t biler ligger opp mot 3t og da er ikke utstyret som skal være med i bilen inkludert. Hvordan skal du da klare 3500 kg grensene? Eg rgistrerer noe motstand i kommetarene, men dette forstår eg ikke. Alle bør være enige i at det er sikkrere å kjøre en bil på 4250 kg eller en 3500 kg bil med en henger på 705 kg etter bilen.

      • Og meg……..
        Mener du at en yrkessjåfør på lett lastebil eller varebil som ikke har helse til å fornye sitt C1 kort bare skal kunne sette seg inn i en bobil på 4,25t og dra på tur?

    • Sjekk hva du må igjenom når du har pasert 70år og hatt Hjerte innfark Ola Moen. Jeg hadde alle klasser men det ble jeg fratatt bortsett fra BE. Jeg kan kjøre min bobil med en henger på 1800 kg. etter tilsammen 5300kg,Men jeg vil jo heller kunne kjørt en bobil på 4250 kg.uten henger.

    • Ganske utrolig. Når det gjelder nedgradering av tyngre bobiler til «lettere» biler for å betale mindre bompenger og slippe EU kontroll hvert år, er det ikke snakk om at dette er urettferdig for andre vektklasser. Når det i dette tilfellet vil bli foreslått å flytte last fra tilhenger uten bremser over på trekkbilen, da er det tydeligvis mange som får noe i halsen. Solidariteten lenge leve!!!!!!!!!!!

      • Nå er vel hverken bompenger eller EU ett problem lenger for bobiler over 3500Kg, ellers mener jeg at grensene er helt ok som de er i dag, vil du kjøre tyngre får du oppgradere førerkortet.

        • Du kan med dagens regelverk kjøre vogntog på 4250 kg, det vil si bobil 3500 kg. + henger 750 kg. med standard førerkort. Ved å ha all vekt på godkjent kjøretøy, vil sikkerheten øke betydelig. Det håper vi at EU-Kommisjonen også vil forstå, direkte samtaler har så langt vært positive.

          • Godt nyttår til alle som likar å vera på tur langs landevegen. Gleder oss til sesongen startar for fullt. I det høve hadde det vore kjekt å sluppe å tenkt på om ein har ein 50 kg eller så for mykje i bilen. Me håpar verkeleg at EU tek til fornuft og endrar vekta til 4250kg i klasse B.

  5. Ett problem til som ikke er fokusert på, er det med personer over 70 år som må fornye C1 sertifikatet årlig.

  6. Umiddelbart vil jeg synes vægtgrænsen er udmærkede som de er p.t.. Vil man absolut køre med en tungere autocamper end 3500 kg., så bør føreren bestå køreprøven til stor motorvogn.
    Jeg har ofte ærgret mig over at man på europæisk plan ikke kan blive enig om at tillade Towing. Jeg har prøvet det i USA. Spanien, Frankrig og England har tilladt det uden om EU.

  7. Aller først; GODT NYTT BOBILÅR til alle sammen!
    Her opplever jeg mye synsing. Innledningsvis vil jeg gi ros og honnør til Bjarne Eikefjord som nå snart har løst et skikkelig bobilproblem. Alle som forstår hva de egentlig snakker om, vet det. Vær klar over at så vel førerkortforskriften med sine spesifikke helsekrav og kjøretøyforskriften i sin opprinnelse ble lagd lenge før bobilene kom på markedet og er tilpasset yrkesbilbruk. I stedet for i ettertid å lage et eget førerkort for bobiler, har man enklest mulig slått fast at dette gjelder selvfølgelig også bobiler. En bobil er IKKE sammenlignbar med en lastebil/nyttekjøretøy. Til det er bruken vidt forskjellig. Stå på Bjarne og få dette igjennom nå. Så kan vi etterpå starte en prosess for å få en egen førerkortklasse for bobiler. Argumentene for det er faglig sett svært mange. Det blir i så fall en annen debatt enn denne som dreier seg om å kunne kjøre bobil på 4250 kg på vanlig førerkort kl B.

    • Er enig i at en bobil ikke kan sammenlignes med lastebil/nyttekjøretøy. En bobil er jo bygd på et chassie enten fra varebil elle lastebil. Med den følge at de fleste bobiler IKKE har varebilen/lastebilens kjøreegenskaper.
      En helintegrert bobil har førerplass lengre inn mot midten enn noen varebil/lastebil, og en god del (for ikke å si stor del) av sjåførene har problem med å vite hvor veikant eller midtstripe egentlig befinner seg. På en delintegrert bobil «stikker» bodelen ut ca. 5-15cm utenfor førerhytta, slik at disse ikke er noe lettere å håndtere enn helintegrerte. For uerfarne sjåfører kan dette føre til ulykker.
      Et fåtall forhandlere gjør oppmerksom på dette med førerplass langt inn i bilen i forhold til orginalkjøretøy, ei heller om hva som kan skje når bodelens bredde er større enn orginalkjøretøy.
      Men heldigvis er vi fleste kjøpere ferdig med «rånebil», og kan kunsten å ta det med ro i ukjent kjøretøy.
      Nei, la oss beholde vekt/førerkort som i dag, og la myndighetene legge litt press på forhandlerne til å gi en smule kjøreopplæring til førstegangskjøpere.
      Trafikksikkerhet er mer enn å flytte C1 klassen til 4.25t

      • Til opplysning, førersete i en integrert bobil står på samme stedet som på en original varebil/ lastebil, det er bare det at fronten er bygget helt frem så det ser ut som om setet står lenger inn i bilen. Håper forandringen kommer før sommeren 2019 så jeg slipper å fornye c1 ;-)))

  8. Vil også nevne at det jobbes med å få omtolket omfanget av B 96 førerkortet som kom i 2013. Da har man etter et 7 timers kurs, uten oppkjøring lov til å kjøre en vogntog på 4,25 t og tilhengeren kan veie over 750 kg. Og spørsmålet det arbeides med er om man ikke kan føre et enkeltkjøretøy på 4,25 t også. Her blir opplæringskravet til en hvis grad oppfylt, men ellers brukes samme argumenter som over bare for B førerkortet. Som alltid vet en at TTT og så får en håpe at noe går igjennom.

  9. Hei. Først og fremst vil jeg si bra jobbet til de som fronter dette, dette er en viktig sak for bobil entusiastene.
    Er det noen som kan oppdatere saken med seneste info? Takk!
    Mvh. Kjetil

    • Det er ikke konkludert ennå om det går opp eller ned i denne saken. Vi bringer nyheten når den er klar – uansett resultat.

  10. Ref. til noe som ble lagt ut på facebook siden, vi som kjører bobil fordi vi liker det , i går..:
    EU-parlamentet tog igår ett principbeslut om att tillåta förare med B-behörighet att köra godsfordon upp till 4 250 kilo under förutsättning att dessa är eldrivna.
    Dette skriver Husbil & Husvagn.

    Vil det da si at det er opp og avgjort , og at det da ikke er noe mer håp for bobilene…? Kjenner dere noe mer til beslutningen?

    • Saken du viser til har nok dessverre blitt hauset opp. Det har blitt etablert en ny kjøretøyklasse beregnet på elektriske varebiler og reglene vil neppe få praktisk betydning for bobiler. De aktuelle bilene må bruke økt vekt til tunge batterier.
      Saken vi har omtalt over er ennå ikke 100 prosent avklart. Vi har gode kilder og kommer tilbake til den straks vi ser at håpet er ute eller at det blir gjennomført.

  11. har lest igjen kommentarene her og det slår meg att mange ikke har særlig gjennomtenkte konklusjoner.. jeg er 50 med C1 og bil som har tillat 3850
    jeg har ikke annen kjøreopplæring en personbil tilbake for 32 år siden.
    da slapp en unna med et fåtall av kjøretimer. Vi har mange barn i huset så jeg kjenner godt til hvor mye bedre dagens kjøreopplæring er en hva vi slapp unna med, ser en på skadestatistikk på antalt drepte og skade, så er dagens unge mye flinkere sjåfører en hva vi var når vi begynte kjøringen vår.
    veldigt mange av bobiler er med egenvekt 3000 og opp til 3600 og de er +/- 7 meter lange. så du trenger ikke meget i mate for og forstå att det gavner oss med bobil att reglene endres til og kunne kjøre inntil 4250 Kg på B sertifikat . bilene kan gjøres sikrere og det vil bli en mye støre kjøpergruppe på bilene og en familie kan dra på tur med både diesel og vann i tankene…

  12. Har gjort meg noen refeksjoner om det jeg har lest her, vi har kjørt bobil i mange år, vår første bobil var under 6 meter og vi hadde aldri noen problemer med vekten, så tenkte vi litt på komfort å kjøpte bobil på 7 meter, her måtte vi tenke hele tiden på vekten, delvis burde vi kjørt med halv dieseltank for å komme under grensen. Vi hadde ikke særlig mye ekstrabagasje heller, og jeg tenker hvis man i tillegg hadde vært på bobilferie med barn, hadde det aldri gått. Jeg har mistet for mange år siden C1 førerkortet fordi jeg ikke sendt inn legeattest, og denne tabben fører nå til at jeg må enten kjøre ulovlig, eller betale en del tusendlapper for å ta nytt førerkort. Jeg regner med at de fleste som kjører bobil idag er i den aldersgruppen som har fått C1 førerkortet gratis med på kjøpet, men de har sendt inn legeattest for å beholde det. Jeg tror at uansett vektgrensen så er den eksisterende grensen for lavt i forhold til egenvekten på de bobiler som har opererer under 3500 kg

  13. Obs: nye regler. Hvis du har glemt å fornye et tungt førerkort som C1 så er det ikke noe problem lenger. Det er bare å lage helseattest og du får igjen lappen. Du slipper ny oppkjøring!

  14. Bruker min lille camper (3200 kg totalvekt) året rundt. Bor på vestlandet med mange meget smale veier. Møter ofte folk i vanlige biler og spesiellt SUV som ikke klarer å rygge en meter, hvor de fleste med bobil svinger seg rundt uten problemer. Det hele handler om kjøreferdighet, ikke om noen totalvekt (unntatt store kjøretøy, med professionelle bak rattet). Om bilen veier 3500 kg eller 4250 kg. har nok inget å si. Du kjører/kjøper/leier ikke en bil som du ikke kan håndtere. Jeg er sikker på at de fleste bobilentustiaster har mange mil bak rattet og vet begrensninger/utfordringer med disse kjøretøy.

  15. Kunne det være mulig å få kjøre bobil med opp til 4250 kg. totalvekt med BE eller B96 førerkort, da fortrinnsvis uten tilhenger?

    • Etter det vi forstår arbeider Norsk Bobilforening etter dette sporet. Det vil i tilfelle kun gjelde i Norge ettersom det på europeisk basis arbeides for en generell oppjustering.

  16. Pussig sammenlikning. Totalt vogntogvekt på 4250 kg, hvorav 750 kgb er henger uten brems. Kan ikke overskride 60 km/t. En bobil med totaltvekt på 4250 kg vil ikke ha samme begrensing. Så svaret blir Nei; med totalvekt 4250 kg og maks hastighet på 60 km/t bør risiko for alvorlig ulykke reduseres.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *