– Kjøp egne vekter

En vekt under hvert hjul og bedre kontroll på tyngden. Foto: Knut Randem.

Styreleder Tor Alvern i Norges CaravanBransjeforbund (NCB) ber bobilforhandlerne kjøpe vekter slik at de kan gi sikker informasjon om vekta på bobilene de selger – enten de er nye eller brukte.

Styreleder Tor Alvern i NCB anbefaler medlemmene å kjøpe inn vekter. Foto: Knut Randem.

Alvern er daglig leder i Abobil.no AS på Bryne og gjør i egen bedrift den han anbefaler forbundets medlemmer.
– Vi kan risikere å miste noen salg, men det er viktig at vi er trygge på at vi kan gi kundene korrekt vekt på bobilene de kjøper.
– Selv har jeg rufset opp med de leverandørene jeg har innvirkning på for å få korrekt vekt på de bilene som forlater fabrikkene. Disse har blitt mye flinkere til å oppgi korrekt vekt. De nye bilene fra disse merkene stemmer veldig godt med oppgitt vekt.

– Dette er et problem vi har sammen med hele Europa. Å oppgi korrekt vekt ved salg av bobiler er veldig viktig, sier Alvern. Han innrømmer at dette kan føre til noen tapte salg, men mener det er viktigere at vektene blir kontrollert og at kunden får et dokument på hva den faktiske vekta er – etter montering av tilleggsutstyr. Det er særlig ved salg av bruktbiler de risikerer å oppgi feil vekt blant annet fordi det er hengt på mye ekstrautstyr.

– Vektene vi har valgt blir automatisk kalibrert med en nøyaktighet på 500 gram per hjul, forteller Alvern. Dermed skal han kunne oppgi vekten på en bobil med et avvik på maksimum 2 kg. Vektene han har valgt koster om lag 40000 kroner, men det finnes både billigere og dyrere vekter i markedet.

Tommy Evensen Bakke studerer kvitteringen vekta gir mens Rune Morten Aagotsrud veier sin tredje bobil med de nye vektene. Foto: Knut Randem.

Veier alt fra nå
Oslo Caravan AS på Kløfta fikk denne uka sine nye vekter og starter fra nå av en praksis med å veie alle bobiler når de kommer inn og når de er klare for utlevering.
Det forteller seniorselger Tommy Evensen Bakke. Vekta blir ført inn i et skjema kunden signerer. Det følger også med en kvittering fra vekta.

Sammen med Rune Morten Aagotsrud, som arbeider på verkstedet, viser de fram den hendige kofferten hvor all betjeningen av vektene utføres.

Oslo Caravan har valgt en modell som er noen få tusenlapper dyrere enn den Alvern har valgt, men denne er til gjengjeld trådløs. Systemet består av fire vekter og en betjeningskoffert. All kommunikasjon mellom disse enhetene er trådløs og kvitteringen systemet skriver ut viser vekt per hjul, faktisk egenvekt, lovlig totalvekt og summerer hva lasteevnen dermed blir.

Når Bobilverden er på besøk har de bare rukket å prøve systemet på to biler. Til ære for oss har de arrangert vektene i salgshallen, men det er på verkstedet de skal benyttes i det daglige.

Aagotsrud (t.v.) og Bakke har kontrollert vekten på denne Caradoen. Avviket fra COC-dokumentet var kun 5 kg. Foto: Knut Randem.

Bobilen, som veies på bildene, er en Carado A461 med lovlig totalvekt på 3500 kg og nesten 600 kg i oppgitt lasteevne. Sammenlignet med COC-dokumentet er det i dette tilfellet et avvik på bare 5 kg, forteller Aagotsrud.
– Det blir nok mer spennende å veie bruktbilene som kommer inn, sier Bakke.

God nabo
Rune Lysaker, daglig leder i Mysen caravan AS på Ramstad utenfor Mysen forteller at de har ført vekter inn i sine klargjøringsskjemaer i et par år. Det har ikke vært nødvendig å kjøpe egen vekt. Vegvesenets trafikkstasjon er nemlig nærmeste nabo, og de har vekt som er åpen hele døgnet.

Rutinen er at alle biler veies der enten når de kommer til dem eller etter at tilleggsutstyr er montert.
– Vi kunne sikkert vært mer konsekvente, men det fremgår av datoen i klargjøringsskjemaet om vekten er med eller uten det utstyret vi har montert her hos oss, forteller Lysaker.
– Vi kontrollerer da både aksel- og totalvekt.

– Hvordan er erfaringene i forhold til vekter oppgitt i COC-dokumentet som følger bobilen?
– Erfaringene er gode og oppgitte vekter stemmer som regel godt. Det er sjelden vektene varierer så mye som +/- 5 prosent.

Lysaker forteller at det vanligvis er to vekter i COC-dokumentet. Den ene er vekten på basiskjøretøyet, og den andre er den vekten bobilen har med alt fabrikkmontert utstyr. Lysaker forteller at det er den sistnevnte vekten de legger inn i sine systemer. I tillegg registreres altså kontrollert vekt i klargjøringsskjemaet kunden mottar.

Enkle og nøyaktige vekter skal gi kundene økt trygghet. Foto: Knut Randem.

Har veid i flere år
– Vi har hatt egen vekt i noen år, forteller Hege Lian, daglig leder i Lians Caravan og Fritid AS i Bardufoss. Den rigger de opp ved behov, men de har også søppelvekta like ved. Sin egen vekt har de kontrollert mot både Vegvesenets vekt og søppelvekta, og de samsvarer med hverandre.

– Alle innbyttebiler blir sjekket når de kommer inn. Da kjører vi bortom søppelvekta og får samtidig prøvekjørt bobilen.

– Det er en trygghet for kunden at vi vet at vi oppgir riktig vekt når bobilene selges. Dersom det er små marginer går vi gjennom denne problemstillingen med kundene, forteller Lian.

– Dere veier ikke nye biler?
– Nei, vi gjør ikke det. Vi stoler på vektene i COC-dokumentet og beregner vekt på tilleggsutstyret, som er montert utover basisvekta.
– Ved utlevering av både nye og brukte bobiler følger vi et utleveringsskjema hvor det å snakke om vekt med kunden er et av sjekkpunktene vi skal gjennom, avslutter Lian.

Bobilverden har ikke oversikt over hvilke forhandlere som har rutiner for veiing med egne vekter. Andre forhandlere må gjerne fortelle om sine veierutiner i kommentarfeltet under.

Del dette med andre:

  5 comments for “– Kjøp egne vekter

  1. Det er vel først og fremt bobil/caravan-forhandlerne som bør har slike tilgjengelig.

  2. Jeg sjekket et par aktuelle nye biler i fjor. Selv uten propan, uten vann, nesten tom for diesel og helt uten innhold veide de 150-200 kg mer enn opplyst… jeg skal ha vil på litt over sju meter og kan bare glemme 3,5 tonn…

  3. Hvilket utstyr finnes for å veie bilens total vekt
    Hvor finner man sådan utstyr og hva vil det koste.
    Evt. hvor kan få bilen veiet ?

    • Bare kjør inn på en av Statens Vegvesens stasjoner langs motorveiene. De har vekt som er påslått hele døgnet. Det er sjelden bemanning eller aktivitet der utover vanlig arbeidstid. Så bare kjør og vei bilen din en dag du ser utstyret ikke er i bruk. Vekten opplyses på en tavle på veggen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *