– Kan ikke de avanserte finessene i bilene

Nordmenn flest er enkle bilbrukere, og dropper å sette seg inn i tekniske finesser, viser ny undersøkelse. Mange går glipp av smarte og nyttige funksjoner, mener eksperter.

ABLs undersøkelse omfatter bilens elektronikk. Men kan samme mangel på innsikt gjelde bodelen? Foto: Colourbox.

Bare en fjerdepart av eierne har satt seg grundig inn i de tekniske finessene som finnes i egen bil, viser undersøkelsen, som er utført av Yougov for Autobransjens Leverandørforening (ABL). Undersøkelsen gjelder bil generelt og ikke bobil, men også bobiler har fått avanserte finesser og mange innstillinger. Det kan være grunn til å tro at situasjonen her er tilsvarende.

I en pressemelding forteller ABL at 4 prosent oppgir at de kan en del om finesser og innstillinger, men at de bruker langt fra alle funksjonene.
– 24 prosent svarer at de kan lite, og stort sett kun bruker den enkle og nødvendige funksjonaliteten. De siste syv prosentene krysser av for vet ikke, og i praksis betyr vel det at også disse begrenser seg til å bruke basisfunksjonene, sier Arild Hansen, daglig leder i ABL.
Han mener norske bilister på denne måten går glipp av svært mye ny og nyttig teknologi.

Datamaskiner på hjul
– Moderne biler er rullende datamaskiner, spekket med avanserte programmer som øker både sikkerhet, effektivitet og komfort. Stort sett kan funksjonene tas i bruk med et par enkle tastetrykk på instrumentpanelet, sier Hansen.

Problemet er ofte at eieren verken har studert instruksboken eller satt av tid til å teste ut de mulighetene bilens teknologi byr på, mener Simen Huse, daglig leder i Simco AS.
Firmaet er spesialisert innen bilelektronikk, og jobber med reparasjoner, diagnose og support.

– Bilhverdagen blir både enklere, tryggere og morsommere hvis man tar i bruk hele spekteret av finesser. Derfor håper jeg flere vil velge en mer aktiv og nysgjerrig tilnærming til dette, sier Huse i pressemeldingen.

Tekst: Redaksjonen

Del dette med andre:

  3 comments for “– Kan ikke de avanserte finessene i bilene

  1. 7. januar 2019 at 14:42

    Det meste av disse finessene er uten interesse og mer til plage enn nytte. Alt skal betjenes via en skjerm, med menyer, undermenyer og under, under, undermenyer. Livsfarlig, spør du meg. Hva er galt med en bryter, som kan betjenes i blinde? Bare radioen har en manual på størelse med telefonkatalogen. Meningsløst!

    • 7. januar 2019 at 15:29

      Helt enig for mye dritt,gjør bare bilene dyrere!

  2. 8. januar 2019 at 08:40

    Hadde vært fint med opplysning om hvilke finesser man snakker om her .

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *