Hva vil kundene ha?

Forhandlere av bobiler gjør sine bestillinger hos produsentene lenge før kundene står i butikken og skal velge den modellen de foretrekker. Dersom forhandleren tar inn feil modell kan det bli et problem med overliggere ingen vil kjøpe. Så kunsten er å vite hva kundene vil kjøpe – i år.

Antallet aksler og hjul skapte størst uenighet da vi spurte våre lesere. Fire hjul på to aksler mener de fleste er bra nok. Foto: Knut Randem.

Antallet aksler og hjul skapte størst uenighet da vi spurte våre lesere. Fire hjul på to aksler mener de fleste er bra nok. Ønsket om bakhjulstrekk står meget sterkt. Foto: Knut Randem.

Bobilverden har på sine Facebook-sider stilt leserne spørsmål om hva de ønsker seg av sin neste bobil.

50 prosent av våre lesere kjøpte ny bobil i årene 2010-2012 og 28 prosent kjøpte ny bobil i perioden 2005-2009. De øvrige har eldre bobiler.

Av disse oppga 10,5 prosent at de ville kjøpe ny bobil i 2013 da vi spurte dem før jul. Men hva skal bilen ha? Vi har i flere omganger stilt ulike spørsmål og har fått noen tydelige og noen heller utydelige svar.

73 prosent av leserne vil ha bakhjulstrekk på sin neste bobil. De fleste ser ut til å klare seg med to aksler og fire hjul, men det er sterke synspunkter for tre aksler og to aksler med tvillinghjul. Selv om det mest vanlige alternativet leder, er det sterke synspunkter for alternativene.

Engle senger scorer bra, men øverst rager ønsket om en midtstilt dobbeltseng og dør mot oppholdsavdelingen. Foto: Knut Randem.

Engle senger scorer bra, men øverst rager ønsket om en midtstilt dobbeltseng og dør mot oppholdsavdelingen. Foto: Knut Randem.

To rom
I interiøret er det en svært sterk trend når leserne blir spurt om de vil ha dør mellom sove- og baderomsdelen og resten av bobilen. Hele 82 prosent av leserne vil ha en slik dør. Resten av svarene fordelte seg på nei og at det er uviktig.

Den midtstilte dobbelsenga har også fått mange tilhengere. 54 prosent vil ha det som hjemme. På de neste plassene kommer to single senger og tverrstilt dobbeltseng.

Prisen er som regel avgjørende når alle ønsker skal forenes. Vi spurte leserne om hvor mye deres neste bobil skal koste ferdig utrustet og kjøreklar. 59 prosent vil holde seg under 800.000 kroner. Samtidig ser vi at en ikke ubetydelig gruppe vil sette grensen ved 1 million kroner. 79 prosent ville sette det som sitt tak.

Markedet for bobiler over 1,5 millioner er betydelig mindre. Kun 5,5 prosent av leserne sier de vil legge så mye penger i sin neste bobil.

Undersøkelsene er gjennomført på Bobilverdens Facebook-side, og de som ville har svart. Antallet svar er for lavt til å være statistisk korrekt, men om vi skal trekke disse tallene litt etter håret, får vi følgende ønskebobil: Den har bakhjulstrekk og to aksler, den har midtstilt dobbeltseng og skilledør mellom bad og kjøkken. Og den koster ikke mer enn 800.000 kroner – kanskje 1 million…

Del dette med andre:

  8 comments for “Hva vil kundene ha?

  1. Hege Fjellheim
    26. februar 2013 at 12:22

    Hei, Vi har bestemt oss for ny bobil. Og har helt klart kommet frem til hva vi ønsker oss 🙂
    Midtstilt dobbelseng, bakhjulsdrift, stor garasje, vannbåren varme, senkeseng foran, satelittmottaker/parabolantenne, elektrisk markise, elektrisk vatring av bilen, 3 batterier, skinninteriør, egenvekt på ca 3500 og totalt tillatt opp mot 4500/5000 ca 8 meter i lengde, Stor vann- og spillvannstank (oppvarmet). Dobbelt gulv. Automat og ett godt radio/dvd/tv anlegg. Stor skjerm på tv. ca 30″ Grei str på kjøleskap og fryser, micro eller stekeovn.
    Vi kommer sikkert godt opp i pris her, men etter hva vi har hørt av andre: Kjøp ikke for liten bil, den blir bare byttet ut etter kort tid 🙂

    • Tormod skisaker
      26. februar 2013 at 12:46

      Trenger ikke være så sabla stor bil innredningen har mye å si. Varme i gulv og varme til vanntank og rør opplegg er kjekt skal ha det neste gang pga vil bruke den hele året.

  2. aashild østebø
    26. februar 2013 at 12:25

    Enig i overstående artikkel.Syns også forholdet egenvekt/totalvekt er viktig, det er jo mange flotte biler som er totalt ubrukelige med sin lastekapasitet 300,400 kg er jo ingenting.

  3. Nils
    26. februar 2013 at 15:34

    Kjøpte ny Adria Sonic ifjor med to enkle senger bak med mulighet for å ligge tre. Senkeseng foran og Truma luftfbåren varme og varme i gulv. Vi bruker bilen bare i sommerhalvåret så dette funker utmerket for oss.

  4. Unni Danielsen
    26. februar 2013 at 17:36

    Vi er på jakt etter ny bobil. Den skal, som den vi har nå – ha fast septiktank og fast gasstank. VELDIG få har dette !! Dessverre.

  5. Jan Tore Skjemstad
    26. februar 2013 at 21:40

    Ønsker ikke stor, bred og tung bil (over 3500 kg totalvekt).Har bestilt ny Hymer Exsis 578. L x B x H = 675 x 222 x 277 cm. ALKO-chassis og egenvekt ca. 2900kg og masse lastekapasitet. To enkle separate langsgående senger bak og nedtrekksseng foran. Motor 148hk.Kjempestor garasje.Lettkjørt, sprek og snerten bil som kommer frem «overalt». Sparer bompenger. Slipper EU-kontroll hvert år.

  6. Per Elling
    27. februar 2013 at 16:07

    Har bestildt ny bil for levering mai 2013. Var helt klar på hva vi ville ha.
    Lys, trivelig innredning. Innbydene frontparti. Stor garasje. Automatkasse. Auto parabol. Senkeseng forran. Stor el. markise.!000 kg nyttelast. Skinninteriør. Stort kjøleskap. Stekeovn. Separat dusj og det viktigste, god service fra selger/firma.
    Derfor ble det en Rapido 9066 fra Reime OG Lode på Nærbø.
    Ble litt forundret når jeg gikk på messa og så på alle de bilene som var mørkr, grå, og tristr inni. Ingen jeg kjenner vil ha en slik bil.

  7. Mia
    3. mai 2013 at 15:38

    Vi ønsker oss en delintrigertbil med senkeseng over førehuset og rundsittegruppe bak. Det er flere biler som har senkeseng, men ofte er det da at sengen går over sittegruppa bak fører setene og det er senger bak. Ved å heve taket litt på delintrigertebiler skulle det være mulig å ha senkeseng over førehuset når stolene er bøyd frem.
    På denne måten kan en ha en god sittegruppe bak, mens kjøkken og soffa til to stk med et lite bord er bak førerstolene, bad og garderobe i midten.
    Oppbevaringsinstitusjon skap rundt hele bak oppunder taket.

    Tja… Da for en se om det er mulig å finne en bil der en kan sove og en kan sitte å spise frokost om morgene samtidig uten at en må ommøblere for mye.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *