Hva gjør du med batteriet om vinteren?

Setter du bilen i opplag om vinteren? Stell pent med batteriet. Foto: Knut Randem.

Bruker du bobilen hele vinteren, kan du gjøre som du pleier å gjøre, forteller Dag Bibow i Exide-Sønnak til Bobilverden. Men om du setter bilen i opplag, skal du tenke litt på hvordan du behandler batteriet.

– Det går helt fint å stå tilkoblet strøm hele vinteren. Men kun dersom laderen er intelligent og kan oppdage feil i batteriet. Dersom laderen ikke kan oppdage feil, og det mot formodning skulle oppstå en kortsluttning inni batteriet vil det føre til tørrkoking og i verste fall en eksplosjon, forteller Bibow.
– Har du ikke en slik lader eller mangler strøm om vinteren, skal du ikke ta batteriet inn i varmen. Det vil skade batteriet mer enn det er til nytte. La batteriet stå kaldt og tørt, men likevel frostfritt. Det forsinker utladingen. Et utladet batteri kan også fryse og bli ødelagt i vanlige vintertemperaturer.
– Jo varmere batteriet er, jo høyere er selvutladningen. For hver tiende grad temperaturen går ned reduseres selv-utladningen med hele 50 prosent!

– Selv har vi praktisert å ha bilen i et tørt og kaldt lager om vinteren. Er det bra?

– Det høres helt ideelt ut. Dersom du også får ladet et par ganger i løpet av vinteren er dette optimalt. Et utladet batteri fryser ved -7 grader, et fullladet fryser først ved -68 grader.
– Du kan godt la batteriet stå i bilen, men et godt råd er å koble fra plusspolen. Da vil du være sikker på at det ikke forbrukes noe strøm i bilen. Dessuten er det viktig at batteriet er absolutt fulladet før du setter det i vinteropplag, påpeker Bibow.

Riktig bruk og vedlikehold har alt å si for holdbarheten
Du skal passe på å holde batteriet og batteripolene rene og fri for belegg for å unngå krypstrømmer. Det øker holdbarheten på batteriet.
– Men hvor lenge skal et batteri holde før det må skiftes?
– Dette er litt omdiskutert i batterikretser, men et GEL/AGM-batteri som brukes og vedlikeholdes riktig vil normalt holde i seks, syv år, avslutter Bibow.

 

Dette er andre del av et intervju med Bibow. Den første delen ble publisert 6. september og omhandlet valg av batteri. Du finner første del av intervjuet her.

Del dette med andre:

  11 comments for “Hva gjør du med batteriet om vinteren?

  1. Et par små suplemanger til artikkelen.

    Nesten ingen bobiler er utstyrt med inteligente ladere, slik at de bør ikke stå tilkoplet 230 V i lengre tid.

    Det står sogar i bruksanvisningen at de skal skrus av etter at batteriet ladet ved vinterlagring og ikke minst at ladreren og knallgasssen i seg selv er en potensiell brann/eksplosjon fare.

    Levetiden på åpne batterier er 3-4 år.

    Strømforbruket på mange bobiler idag kan være noen 100mA når bobilen står ubrukt og da er det ikke så mange ukene før batteriet er utladet.

    • Bobilen må da tåle å stå med strøm på over lengere tid ? Det gjør den jo når
      man bor i den og har tilgang til strøm.

    • Hei Tor Henriksen;

      Jeg har en Dethleffs Magic Edition 2011 modell, og på min bil, samt de fleste andre moderne bobiler, er utstyrt med switch mode ladere som godt kan ha tilgang til lading hele året. Det som er av vesentlig betydning er at du har et batteri, eller batterier som er frie for sulfatering. Om ikke, så klarer ikke laderen å avslutte lading ved 14,4V på grunn av enkeltceller som ikke når 2,12V og dette betyr en kontinuerlig drift på lader som ikke får avsluttet fordi regulatoren ikke finner 14,4Volt, og problemene med dette står i kø.
      Min bil har nominelle verdier på hele banken, inklusive startbatteriet, det vil si som nye etter snart 4 år fra bygging. 2x95Ah uten avvik. På grunn av mine forebyggende tilltak mot sulfatering vil jeg ha mine batterier komplett i 7-10 år. Vi har planer om å beholde vår bil i mange år til:-)

  2. Jeg har god erfaring med å ta ut batteriet om vinteren og lagre det innendørs. Jeg tar det ut i begynnelsen av november ( da parkerer jeg bilen for vinteren, ute ). Lar batteriet stå på lading et døgn inne før jeg lagrer det i tørr og kald kjeller. I april lar jeg batteriet få en ny lading før montering i bobilen. Batteriet har nå holdt i 6 år med meget god effekt, satser på den 7. sesongen også, minst.

  3. jeg har en Fiat Burstner 2003 mod, delintegrert,
    bobilen har nå stått på strøm siden september 2012,
    batteri i motor rom viser i overkant av 13 wolt,
    bodels batteri i overkant av 14 wolt,
    nå i januar 2013 er det ganske kaldt med minusgrader opp mot 8,
    det står en oljeradiator inni som står på ca 12 til 18 grader,
    sjekker bilen jevnligt, alt er på stell mtp batterier,
    sist men ikke minst diesel motoren starter fort på første forsøk
    det gjør og webastoen under senga i bilen

  4. Jeg har etter mange og lange studier valgt å montere Megapulse Mk5 levert av jenskleven.no. Dette hindrer sulfatering av batteriene og derved vil batteriet hele tiden motta maksimal lading. Bilen står med strøm hele året. Etter montering viser det seg at yteevnen har økt og batteriet holder jevn spenning ca 0,5 v høyere enn de hadde før. Jeg håper dette kan bli standard utstyr på biler i fremtiden. Det tok meg under 10 minutter å montere

  5. Har koblet fra bilbatteriet, mens bodelbatteriet er ikke det. Har en Fiat Ducata 2006 mod med CI Rivera 55. kommer til å sette på laderen noen ganger før jeg tar den ut i løpet var mars april. Er dette galt?
    Må en skru løs førersete for å få ut bodelsbatteriet?

    Takk for hjelp til en litt uerfaren bobileier.

  6. Mange gode tips her. Jeg har montert en tidsbryter som lader 2 timer pr døgn, kontrollerer systemet av og til. Tror dette kan være en av mange løsninger. Det er altfor komplisert å fjerne batterier som ligger under passasjersetet.

  7. Hvis man lagrer bilen i temperert garasje gjennom vinteren, må man da ta ut eller koble fra batteriene, bodel og bil? Ser at enkelte utleieplasser forlanger at man kopler av batterier. Da må man vel lade dem før sesongstart igjen.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *