Hardanger på kryss og tvers med bobil

Spennende design på rasteplassen i Hereiane ved Jondal. Foto: Knut Randem

Spennende design på rasteplassen i Hereiane ved Jondal. Foto: Knut Randem

Nasjonal turistveg Hardanger. Kart: nasjonaleturistveger.no

Nasjonal turistveg Hardanger. Kart: nasjonaleturistveger.no

Med tre armer som strekker seg ut innerst i Hardangerfjorden er det vanskelig å la Nasjonal turistveg Hardanger bli en etappe på veien. Den må være et mål i seg selv om du skal se hele strekningen der den kommer inn fra Voss i nord, Geilo i øst, Odda og Røldal-Haukeli i sør pluss Stavanger når veien derfra ikke er vinterstengt.

Nasjonal turistveg Hardanger går gjennom et tradisjonsrikt kulturområde. Naturen med sin skjønnhet har gjennom 100 år trukket turister til Hardanger. Her er det dyrket frukt siden 1300-tallet og i sesongen kan du kjøpe frukt mange steder langs disse veiene.

I Nasjonal turistveg Hardanger inngår strekningene Granvin og Steinsdalsfossen, Norheimsund og Tørvikbygd, Jondal og Utne, Kinsarvik, Odda og Låtefoss. Lengden på disse turistveiene er på 158 km. Det går ferge fra Jondal til Tørvikbygd og fra Kinsarvik til Utne, og vil du ta en snarvei går det ferge mellom Utne og Kvandal.
Nasjonal turistveg Hardanger er åpen for trafikk hele året, men strekningen over Hardangervidda kan i korte perioder bli stengt om vinteren.

I sør starter denne strekningen av Nasjonal turistveg nesten nede i Odda. Nærmere bestemt i Tyssedal ved den staselige Tyssedal kraftstasjon. Den ble bygget mellom 1896 og 1918 i en fantastisk flott jugendstil. Den gangen skulle også industribygg ha kvaliteter i det ytre og ikke bare i funksjon. Inspirasjon skal arkitektene ha hentet fra italienske kirker og katedraler. Intet mindre. Takket være kraftutbyggingen her ble både Tyssedal og Odda vesentlige ”industribyer”.

Det fredede Tyssedal kraftverk. Foto: Wikipedia Creative Commons.

Det fredede Tyssedal kraftverk. Foto: Wikipedia Creative Commons.

De 15 generatorene i den store hallen produserte en periode så mye som 10 prosent av Norges kraftproduksjon. Anlegget er i dag fredet og kan besøkes av publikum. Det går også en liten båt fra Odda og ut til kraftverket. Anlegget er ikke i drift og hallen benyttes ofte til konserter på grunn av den flotte akustikken.

Fra Tyssedal går ferden nordover langs riksvei 13 til Kinsarvik hvor du tar ferge over til det lille tettstedet Utne. Du kan selvfølgelig også vurdere å kjøre på vestsiden av fjorden fra Odda og opp til Utne.

Utne ligger nord på Folgefonnhalvøya og er et knutepunkt mellom Bergen og Oslo dersom du reiser over Haukeli. Utne kan by på en vakker kirke bygget i 1895 og Utne hotell som er et av Norges eldste hoteller. Får du sjansen så stikk nesa innenfor dørene der.
I Utne går det ferge til Kvandal, men tar du den går du glipp av turen til Jondal. Veien til Jondal er til tider smal, og da undertegnede kjørte der med bobil var han glad det var lite motgående trafikk.

Røffe møbler og spenstig toalett (øverste bilde) på Hereiane rasteplass. Foto: Knut Randem.

Røffe møbler og spenstig toalett (øverste bilde) på Hereiane rasteplass. Foto: Knut Randem.

På denne strekningen finner du også Utne camping med fine bobilplasser på grus nede ved Hardangerfjorden.

Nesten framme i Jondal kommer du til en svært særegen rasteplass. Det vil si at det er toalettbygget på rasteplassen i Hereiane som skiller seg ut. Noe slikt har du neppe sett andre steder. Dette er også en fin plass for en rast med god utsikt over Hardangerfjorden der du sitter og spiser på moderne rasteplassmøbler støpt i betong.

Fra Jondalen går det ferge over til Tørvikbygd. En tur så kort at du nesten ikke rekker å sette deg ned. For å komme tilbake til Nasjonal turistveg Hardanger kjører du nordover til Norheimsund. Like vest for Norheimsund finner du Steindalsfossen med et fall på 50 meter, som utgjør det vestligste punktet på denne strekningen.

Steindalsfossen er spektakulær både for sin høyde og det at du kan gå bak fossen. Legg merke til folkene på stien oppe til høyre. Foto: Knut Randem.

Steindalsfossen er spektakulær både for sin høyde og det at du kan gå bak fossen. Legg merke til folkene på stien oppe til høyre. Foto: Knut Randem.

Steindalsfossen er et spektakulært skue og det morsomme er at du kan gå på en sti bak fossen. Arbeidet med de nye turistanleggene ved Steindalsfossen startet høsten 2012 og første etappe skal stå ferdig med nytt informasjonsbygg, og toaletter i september 2013. Inntil da må du klare deg med enklere fasiliteter.
Steindalsfossen regnes som en av de ti største attraksjonene på samtlige 18 strekninger med Nasjonal turistveg. Oppgradering av fossestien med utsiktspunkt, rasteplass og visuell opprydding skal stå ferdig til sesongen i 2014.

Du kan nå snu og kjøre tilbake på riksvei 7 mot Kvandal. Like før du kommer til Kvandal kommer du til Steinstøberget hvor det er rasteplass med toalett og gode muligheter for grilling av fisken du trekker opp på den tilrettelagte plassen i vannkanten.

Steinstøberget rasteplass på riksveg 7 ligger idyllisk ved Hardangerfjorden. Foto: Bjørn Andresen / Statens vegvesen.

Steinstøberget rasteplass på riksveg 7 ligger idyllisk ved Hardangerfjorden. Foto: Bjørn Andresen / Statens vegvesen.

Fergestrekningen Bruravik – Brimnes inngår i denne strekningen. Øst for Brimnes på vei opp mot Hardangervidda ligger Vøringsfossen et fall på 182 meter – 145 meter er fritt fall. Vannmengden i elva er regulert, men det satt krav om en minste vannføring slik at du alltid vil kunne se den flotte fossen. Vøringsfossen regnes også som en av de ti store attraksjonene på de 18 Nasjonale turistvegene. Her er det spektakulære planer som nok vil ta pusten av de fleste, men dette arbeidet blir ikke påbegynt før i 2014. Det skal stå ferdig i 2020.

Helt i sør av Nasjonal turistveg Hardanger blir det i 2022 en utvidelse av strekningen i og med at Låtefoss sør for Odda skal utvikles de to siste årene av planperioden for Nasjonale turistveger. Låtefoss er et flott syn med sin høyde på 165 meter. Problemet er i dag at veien går tett innpå og det er veldig få parkeringsplasser her. Det blir det kanskje gjort noe med når fasilitetene rundt en av Norges mest besøkte naturlige turistattraksjoner skal oppgraderes.

Låtefoss med sine to løp. Foto: Andreas Johannsen, Wikipedia Commons

Låtefoss med sine to løp. Foto: Andreas Johannsen, Wikipedia Creative Commons

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *