Har disse laget bobiler i Norge?

Kjerstin Widerström og Filip Wedin har reist cirka 230.000 km i denne Bjølseth bobil. Foto: Knut Randem.

Kerstin Widerström og Filip Wedin har reist cirka 230.000 km i denne Bjølseth bobil. Foto: Knut Randem.

Du husker Bjølseth campingvogner? Den norske produsenten så mange var begeistret for, men som likevel gikk konkurs i 2006. Visste du at de produserte noen ytterst få bobiler i 1991? Det skal ha blitt produsert ti Bjølseth bobiler. Vi møtte den eneste(?) som fortsatt ruller rundt på veien.

Bygget i 1991 på AL-KO. Foto: Knut Randem.

Bygget i 1991 på AL-KO. Foto: Knut Randem.

Kerstin Widerström og Filip Wedin kjøpte sin Bjølseth bobil, årgang 1991 i 2004. Da hadde den kun gått 11.000 km. Nå har den gått 240.000 km og er til stor glede for samboerparet fra Åseda i Sverige.
Wedin forteller at han har blitt fortalt at det kun ble produsert ti Bjølseth bobiler, men han kan ikke garantere at det er tilfelle.

Bjølseth må ha vært tidlig ute med flere av detaljene i denne bobilen. Den er bygget på en Fiat med AL-KO chassis og er helgalvanisert under.
– Den har også Alde vannbåren varme med varmeveksler fra motor. Originalt satt det også en gassstekeovn i kjøkkenet. Den er nå tatt ut, men den originale kjøkkenvifta går fortsatt, forteller Wedin.

Forsetene er ikke dreibare, men det er likevel plass til to sofaer i salongen takket være den tverrstilte dobbeltsenga bak. Mellom førerhuset og salongen henger den originale vintergardina som demper kulda fra førerhuset.

– Vi har også en 60 liters toalettank med kvern fra Alde, smiler Wedin, som mener det er sannsynlig at også den er originalt tilbehør.

Denne bobilen holder seg under 3500 kg og har en lasteevne på 650 kg. Motoren er på 2,5 liter og vi holder ”lastebilfart” uten problemer, forteller Wedin.

Og hva har de så gjort med bilen underveis?
Like etter den ble kjøpt ble motoren helrenovert på 19.000 km, men ellers kommer han ikke på noen større reparasjoner. Bobilen har tatt dem problemfritt til steder som Sicilia, Spania og Nord-Norge. I Spania overvintret de med den et år.

– Jo, det er en ting, sier Wedin.
– Et par av de originale dørhåndtakene på overskapene er ødelagt. Kan du spørre om noen av leserne har slike eller vet hvor de er å oppdrive?

Ble det kun bygget ti av disse? Dersom du kjenner historien om Bjølseth bobiler, del gjerne din kunnskap i kommentarfeltet under. Foto: Knut Randem.

Ble det kun bygget ti av disse? Dersom du kjenner historien om Bjølseth bobiler, del gjerne din kunnskap i kommentarfeltet under. Foto: Knut Randem.

Del dette med andre:

  8 comments for “Har disse laget bobiler i Norge?

  1. Hei.
    Bjølseth bobiler ble laget i 2 omganger. Noen ble laget på 80 tallet og disse ble laget på Mercedes chassi. . De som ble laget i 1994 og på Fiat chassi . Så rett årstall er 1994. Bjølseth ville prøve noe nytt. Men dette var en kostbar omstilling i fabrikken. Og her snakker vi om full vinterbil med mye utstyr. Stor opphøyd sittegruppe bak som kunne lages om til seng.Tv antenne grillovn radio cd. Varmer fra radiator bildel under kjøring. Fast toalett. sideluke for transport av møbler. Stige bakvegg og rails. vindu i dobbeltisolert ytterdør. Egen dusj… Gulvvarme og Alde sentralvarme bygget inn riktig i forhold til luftmengde opp gjennom radiatorene. . En bil som var langt fremme i forhold til mange andre produsenter i samme periode. Og fikk meget bra omtale i en Svensk bobiltest.det var en svensk forhandler som kom med forslaget til Bjølseth om og jobbe frem en ordentlig vinterbil..ikke sett noen Norsk test av bilen. Men faktisk så er det er flere av Bjølseth bobiler i drift ennå. Faktisk så jeg en annonse på finn.no i 2014 der det skulle selges en fra 1985…en av de første bilene Bjølseth lagde på Mercedes chassi. .bakhjulsdrift som mange ønsker i dag.

    Artig og se denne reportasjen. ..
    Hilsen..
    Bernt Erik Bjølseth Engebretsen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *