Gass med omtanke

Gass i bobil gjør turen komfortabel og er en selvfølge for de fleste av oss. Da er det viktig å ikke glemme at du skal behandle flasker og anlegg med respekt og forsiktighet. Skjødesløs behandling av anlegget kan være farlig. Ikke la deg lure av at du sjelden hører om gassulykker i bobiler bygget for dette formålet. Dersom du bygger om en bil til bobil må du for din egen og familiens sikkerhet overlate gassinstallasjonen til en ekspert.

Den vanligste løsningen er å ha en eller to gassflasker plassert i et godt ventilert rom med tilgang fra utsiden. Flaskene finnes som kompositt-, aluminium- og stålflasker og det er størrelsen 10 og 11 kg som er det vanligste. De tomme flaskene bytter du mot fulle flasker i alt fra matvarebutikker til bensinstasjoner. Bensinstasjonene har som regel den høyeste prisen på bytte av flaske.

Det er stadig flere som installerer fast gasstank og fyller tanken på dertil egnede steder etter behov. De betaler kun for de kiloene som fylles på. Fordelen er lavere pris i drift, men løsningen koster en del og du bør ta et regnestykke før du vurderer lønnsomheten opp mot bekvemmeligheten slike løsninger gir deg. Du må fylle sjeldnere, men du kan ikke fylle på like mange steder som det er mulig å bytte løse flasker.

Pass på sikkerheten
Gassanlegget består av en kombinasjon av rør, slanger og apparater. Propanslangen skal være EN- eller SIS-merket. Internasjonalt godkjente propanslanger har oransje farge.
Før hver sesong bør du ta en lekkasjetest på slangen og koblingene. Dette kan du gjøre med sterkt såpevann, eller bruke propanlekkasjespray som er å få kjøpt i faghandelen.
Bøy/knekk slangen mellom tommel og pekefinger. Dersom det har kommet sprekker i slangen skal den skiftes. Både AGA, Teknologisk Institutt og Norsk Gassenter anbefaler at det gjøres hvert 3. år.

Noen nyttige sikkerhetspunkter:
• Bruk riktig trykkregulator og flaske.
• Bruk kun gass beregnet på husholdningsbruk.
• Kontroller utstyr og tilbehør hvert år.
• Hold utstyr, ventiler og brennere rene.
• Ikke tett luftingen i det rommet hvor flaskene står
• Steng ventil på regulatoren når du ikke bruker gass
• Installering av fast propanutstyr må gjøres av godkjent fagmann. Ikke foreta justeringer selv.

Bruker du hodet og følger disse enkle sikkerhetsrådene bør du kunne være trygg med gass i bobilen.

Lekkasje?
Dersom du får en gasslekkasje må du straks stenge flaskeventilen for å stoppe propantilførselen, advar andre, luft godt og ikke bruk elektrisk utstyr som kan skape gnister. Finn ut hvor lekkasjen er og sett i verk egnede tiltak. Dersom det er feil på utstyret, ta kontakt med leverandøren. Når lekkasjen er reparert bør du kontrollere alle koplinger og slanger med såpevann eller lekkasjespray.

Kilde: aga.no m.fl.

Del dette med andre:

  6 comments for “Gass med omtanke

  1. Har eid Bobil i over 12 år , og lært en ting når det gjelder Gassbruk i bobil , Ikke kjør kjøleskap på gass når du kjører , men sett over på 12V ,mange biler har det automatisk , da det ikke belaster batteriet , og bruk varmenveksler fra motoren , visst det er montert . Det er sikrere enn å bruke gass når du kjører , monter gassalarm i bilen , dersom Dere ikke har det .

  2. Gass er BRA! Stort sett går alt uten problemer, vi har til og med opplegg for både franske og norske ventiler og systemer.
    Ble allikevel overrasket da jeg kunne montere en ny norsk flaske og skru den fast, uten at pakningen var på. Det lakk altså. Bilen er fra 2008, og har allverdens stoppeanordninger, som funker, men ikke når pakningen manglet… Gikk litt tid før jeg fant ut av det, og glad for at dette er noe du gjør ute! Nå har vi ekstrapakninger…
    Ellers er det overdrevet å være veldig redd for å bruke gass…

  3. Da bytteprisen for 11kg flaske en periode var opp mot 400kr kjøpte jeg
    en Whynen Tankflaske. Det er en 11kg flaske med innebygd flottør stengeventil hindrer overfylling. Man trenger 3 overganger for å kunne fylle i de forskjellige land. I Norge er det stort sett Shellstasjoner eller gassdepoter man fyller hos, i Sverige heter det Fordongas og fåes på store Truckstops. I Tyskland,Holland,Belgia og Frankrike har nesten alle bensinstasjoner LPG eller PLG som det heter i de forskjellige land. I Spania er det færre, men det finnes lister over hvor de finnes. Disse gassene er 60% propan og 40% butan. Det gir bedre varmeverdi med bibeholdelse av de gode temeratur begrensningene som propan har. Noen gassforhandlere vil muligens fortelle deg at denne gassen ikke er så ren som propan, det er mulig,men jeg har brukt denne gassen nå i 11år uten problemer av noen art. Den store fordelen med Tankflaske foran gasstank
    dem er mye billiger og kan taes med ved bilbytte.
    Med Julehilsen fra varme Spania Ola

  4. har ein 1993 modell fiat tabbert bobil, kamina berre blafrar og smeller når eg skruer den opp på meir varme lurer på kva som kann vere problemet, og hvordan mann kann ta ut brennaren og gjøre den rein.

    • Prøv å løsne brenneren, så du kommer til med slipepapir for å fjerne rust og glødeskall. Ikke øk gassmengden brått, men etappevis for å unngå bråoppvarming av truman.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *