Fra Sandefjord til Lofoten, del 5

Foto: Yngvar Halvorsen og Merete Furustad

Det som overrasket oss i Lofoten var frodigheten i naturen og langs veiene. Overalt hvor vi kjørte var det et fantastisk blomsterflor. Store enger med markblomster i sterke farger. Sommeren var litt senere her så vi opplevde forsommer på nytt. Dette er femte del av vårt reisebrev i Bobilverden.

Tekst og foto: Yngvar Halvorsen og Merete Furustad

Vi likte oss så godt ute på Eggum at vi gjerne ville dra ut dit igjen og ligge over der ute en natt og se midnattssola. Men nei, da vi kom ut ditt var det flere som sto å diskuterte høylytt. Han som driver kiosken der ute hadde sperret av et naturområdet, som alle har tilgang til, for femten franske bobilister. Vi andre mente at den som kommer først har plassen. Dette fikk vi bekreftet senere at dette hadde han ikke lov til men han fikk vel penger av franskmennene for at de skulle være der.

Denne kortesjen med franske bobiler så vi også senere og jeg tror de hadde problemer med å finne gode parkeringsmuligheter når de var så mange sammen.
Lettere irriterte dro vi fra Eggum for å finne oss en bedre plass, og det gjorde vi på en av de beste stedene vi hadde vært i Lofoten så langt.

Foto: Yngvar Halvorsen og Merete Furustad

Ballstad er et lite fiskevær og når vi kom dit så var det «Ballstaddagene» der, med boder og fiskekonkurranser og hele bygda var møtt fram, samt to søringer. Fint solskinn som gjorde det godt og varmt i le.
Når vi kjørte ut av Ballstad igjen så vi et lite skilt med camping så vi svingte ned der og fant et lite fint sted med hytter og plass til fem, seks bobiler på kaia, Her var det satt opp moderne strømstolper, vedfyrt stamp ute og en liten butikk i resepsjonen. Dusjene og toalettene var litt provisoriske men ok.

Nå måtte vi handle. Vi prøvde å ha mat for to, tre dager i kjøleskapet men vi kunne vel klart oss et par dager til med tørr varene om vi måtte. I Leknes var det et større senter der vi ville handle og nå var det mandag.

Foto: Yngvar Halvorsen og Merete Furustad

Det hadde tært på lageret av rødvin og markisedram også så vi måtte en tur på Polet. Nå kjørte vi langs E10 der vi så etter en plass og fiske. Det var gjerne i strømmen under et bruspenn. Vi fant et egnet sted men fikk ingen fisk.

Nå var vi på vei til et sted som hadde blitt anbefalt oss, Smeden i Sund. Her er det kafe, motormuseum, og et annet museum med ymse samlinger. Smed sto og lagde sine berømte sorte Skarver i flere størrelser. Et fint sted som kan anbefales både for voksne og barn.

Smeden i Sund. Foto: Yngvar Halvorsen og Merete Furustad

Herfra går ferden mot Reine og øyene før du kommer dit. Dette er vel noe av det mest fotograferte området i Lofoten. Her er det vakkert, trangt og flott. Veien er smale, en av bruene er enveiskjørt men alle tar hensyn til hverandre. Fra Skagen over til Hamnøya derfra til Topøy, så Lille Topøya og over på Olenilsøya der vi fant Lofotens eneste fiskebutikk om sommeren som har skjønt det. Selge fersk fisk til turistene, vi sto i kø for å kjøpe speket hvalkjøtt, breiflabb filet, torsk, sei, tørrfisk, klippfisk og så videre. Kjempedyrt og eksotisk, god ide.
Når to turistbusser stopper der er det ikke plass til så mange flere.

Foto: Yngvar Halvorsen og Merete Furustad

På Olenilsøy er det også et extysk kystfort som vi besøker. På lik linje med de andre fortene langs kysten ligger dette høyt og fritt i naturen. Vindstille og sol gjør opplevelsen magisk. Moskenes camping har stort sett bare bobiler. Her kan du parkere i terrasser slik at alle ser ut mot havet. Flotte servicebygg med alle bekvemmeligheter, også en liten pub der du kan sette deg  å se på folkelivet.

Moskenes camping har stort sett bare bobiler. Foto: Yngvar Halvorsen og Merete Furustad

Her møter vi den franske armada igjen, raskt inn, sove og raskt videre, virker stressende for meg men det er vel slik de vil se Lofoten.

Vi parkere her, plugger inn strømmen tar ut stolene og setter oss ned i solen med tynne skiver av røkt hvalkjøtt, lokal dram og øl, kan man ha det bedre?

Dagen etter må vi jo en tur til Å, stedet med det korte navnet og slutten på vår tur til Lofoten. Det meste er tilrettelagt for turister, men noe av det autentiske er behold, blant annet landhandelen. Herfra er de ikke mer vei, enten drar du tilbake eller tar ferga fra Moskenes over til Bodø, og det gjør vi.

Foto: Yngvar Halvorsen og Merete Furustad

Vi har bestilt plass, tror det kostet 150,- ekstra, men det er det verdt. Klokka 05.00 står vi opp og drar ned til fergekaia. Flatt hav og klar himmel gjør morgenen fin. Jeg vekker Merete med en kopp kaffe før fergen kommer. Det er ikke lov å sitte i bilen på overfarten så vi tar med bøker og ipaden opp i salongen. Ferga gikk klokken 07.00 og  10.30 kjørte vi i land i Bodø. Vi syns det var en grei rute å starte øverst i Lofoten og kjøre sørover med ferga over til Bodø.

Men det er ikke over. Turen sørover kan du lese om her.

Del dette med andre:

3 comments for “Fra Sandefjord til Lofoten, del 5

1. Denne turen kjørte vi og i 12 slutten av juni -juli så vi kjenner oss godt igjen her.Det er ein fantastig fin plass så vi kommer til og reise ein tur til og da skal vi ta det enda roligere og nyte naturen.Ha ein fin sommer all.

2. Utrolig flott reisebrev dere har laget og nydelige bilder.
    Me legge ut på en 14-dagars tur i mai i år fra Haugesund-Harstad, tur/retur.
    Etter å ha lest deres reisebrev gleder me oss veldig 🙂

3. Veldig flott at dere deler opplevelsene med oss, vi bor i en fantastisk landsdel med alle variasoner i vær og natur. Skal gi dere og andre lesere et reisetips til neste gang dere besøker landsdelen. Ta turen til Andøya (hvalsafari,fantastiske fiskemuligheter og spektakulær natur) nasjonal turistvei….. Ta ferge fra Andenes til Senja » the wale route» og opplev «yttersida»… Jeg kan love dere en fantastisk opplevelse og en flott tur