Fra Combi-Camp til Norges største på 50 år

Det startet på en bensinstasjon med agentur for dametøy og telefonsvarere på si. Så oppdaget de Combi-Camp og grunnlaget for Norges største enkeltstående caravanforhandler var lagt.

Det har skjedd mye i Vestfold og bobilmarkedet siden Kjell Erik Askjem (t.h.) importerte den første Combi-Campen. Dagens daglige leder, Odd Askjem kan vise far at han har utviklet bedriften videre. Foto: Knut Randem.

Dametøyet og telefonsvarerne forsvant raskt ut av sortimentet da Kjell Erik Askjem fikk smaken på campingbransjen for 50 år siden. I år kan sønnen Odd Askjem (51) i jubileumsåret lede en bedrift med over 40 ansatte.

Det var i 1969 Kjell Erik Askjem etablerte bensinstasjon på Sem i Vestfold, ikke så langt fra dagens lokaler. Like etter var han på messebesøk i Danmark og oppdaget Combi-Camp. Han fikk agenturet på ”telt-vogna” og de øvrige agenturene forsvant raskt ut av interesseområdet.

Bare to år senere, i 1971, solgte han den første campingvogna. Det var en Adria, forteller Odd Askjem. Deretter kom Cabby i 1973 og virksomheten økt slik at det var nødvendig å leie en låve som salgslokale. Et av kontorene var i en silo fram til 1986.

– Jeg hadde sommerjobb i firmaet så langt jeg kan huske tilbake. Jeg hadde alle typer jobber i bedriften. Det er erfaringer det er nyttig å ha med seg i dag, sier Odd.

Salgshallen med plass til 150 enheter var en stor utvidelse. Foto: Knut Randem.

Fra støvsugersalg til Askjems
Askjems Camping-Center har siden 1986 hatt tilhold på dagens tomt i Sem, men utvidelser og utbygging har kommet suksessivt.
I begynnelsen var bare deler av hovedhuset bygget. Senere kom tilbygget med det Odd Askjem hevder er Skandinavias største innendørs utstillingshall i bransjen.

– Far ble 50 prosent ufør i 1992. Onkel Roar var medeier og overtok som daglig leder mens far beholdt eiendomsselskapet. Da en mangeårig salgssjef sluttet i 1994, tilbød onkel meg den jobben. Omsetningen var da kommet opp i 28 millioner kroner.

Slike servicespørsmål får du i alle avdelinger. Her utenfor utstyrsbutikken. Odd Askjem forteller at svarene følges opp regelmessig. Foto: Knut Randem.

Odd Askjem var da 27 år og hadde jobbet noen år med dørsalg av støvsugere. Ikke uten suksess i følge ham selv. Han tok likevel jobben som salgssjef.
– Jeg hadde vel alltid visst at jeg skulle hit, men ville først bevise at jeg kunne salg, sier Odd.
Noen år senere pantsatte han alt han hadde og vel så det for å kjøpe 51 prosent av aksjene i Askjems. Da onkelen i 2002-03 ble syk overtok Odd som daglig leder. Han hadde da åtte medarbeidere.

Bygger og bygger
Det var i 2007 byggevirksomheten og utvidelsene startet for alvor. Den store salgshallen med plass til 150 enheter ble bygget i tilknytning til det første bygget. Til sammen ble det da 6700 kvm med utstilling, butikk, verksted og kontorer.
– Målsettingen var at vi skulle kunne ha innendørs messe hele året.

Bobilhotellet gir også god plass til oppstilling og parkering rundt huset. Foto: Knut Randem.

I 2014 startet byggingen av bobilhotellet. Etter et år med forsøk på å tegne kontrakter hadde han 32 avtaler. Alt for lite til å bruke 50 millioner på en utbygging, sier han i dag.
– Men vi tok sjansen. Det er tydelig at bobilfolk vil se det de kjøper, så da bobilhotellet sto klart ble det ganske snart fullt, forteller Odd.

Han var imidlertid forsiktig og bygget første etasje med ekstra takhøyde slik at den kunne leies ut til lager eller annet dersom interessen for bobilhotellet ble for liten. Han benyttet en tilsvarende taktikk da utstillingshallen ble bygget noen år tidligere. Der ble det forberedt en alternativ hovedinngang i tilfelle deler av hallen måtte leies ut til andre.

Så stor suksess ble bobilhotellet at de ganske snart kjøpte et ekstra bygg syv minutter fra salgslokalet for vinteropplag med plass til 110 enheter. Fra i år starter de en egen virksomhet her med kommisjonssalg av bobiler i sommerhalvåret. Da har de en kapasitet på inntil 50 enheter utstilt under tak.

En viktig del av tanken om et bobilhotell var synergiene det kunne skape. I et eiendomsperspektiv er det ikke lønnsomt å bygge hus for oppbevaring av bobiler. Men om kundene i bobilhotellet kunne få servicearbeider og reparasjoner utført gjennom vinteren ville det være en stor fordel for hele virksomheten og sikre arbeid til de ansatte gjennom vinteren.

– Bobilhotellet trekker også nye kunder. Mange bor slik til at de ikke kan ha bobilen stående utenfor der de bor. Slike kunder er avhengige av at vi kan tilby plass til dem. Vi har derfor reservert et antall plasser til nye kunder, forteller Odd.

Det nye verkstedet ble åpnet i fjor. Foto: Knut Randem.

Nytt verksted
For et drøyt år siden sto et nytt verksted klart i en ny bygning på tomta. Der er det 11 arbeidsplasser og en egen arbeidsplass for en møbelsnekker. Totalt kan nå 21 enheter stå på verksted samtidig. I denne delen av Askjems er det nå 17 mekanikere pluss kundemottakere.
– Vi har også godkjenning for å være merkeverksted for Fiat, men har foreløpig valgt å samarbeide med et annet firma om den type jobber.

– Da vi skulle planlegge det nye verkstedet reiste fem av oss til Sverige for å lære av andre. Vi måtte jo spørre noen som ikke fryktet å få oss som konkurrenter for å få gode svar. Vi fikk mange tips og råd om bygg og utstyr, som er tatt til følge i det nye verkstedet.
På verkstedet har mekanikerne fått lov til å spesialisere seg på ulike arbeidsområder. Ingen kan greie å være spesialist på alt, mener Odd Askjem.

Det er ikke mye som synes, men det nye delelageret er syv meter høyt og datastyrt, forteller Odd Askjem. Foto: Knut Randem.

I år har delelageret flyttet inn i det nye kundesenteret. Et syv meter høyt, automatisert lager gjør det enkelt å rotere fram ønsket del.

Odd Askjem har åpenbart en sterk trang til å være størst og flinkest. Økonomisk sett har Askjems gjennom mange år vært Norges største enkeltstående forhandler. I fjor var omsetningen i Sem 335 millioner kroner. Norges største flaggstang utenfor er en mer kuriøs rekord med et flagg på 50 kvm. Det brukes flittig i jubileumsåret.

I 2017 introduserte Odd Askjem pick-up-points. Foto: Askjems.

De senere årene har Odd Askjem introdusert flere nyvinninger. Pick-up-point er et av dem og ble lansert for et par år siden. De skulle sikre at kunder i en sirkel på to timers avstand ikke skulle reise mer enn 20 minutter for å kunne levere bobilen til service. Avtaler med verksteder gjør det mulig. Enten repareres bildelen på bilverkstedet der den blir levert eller så henter Askjems bobilen og kjører den til Sem for å reparere den der.

– Vi har 42 prosent av Norges befolkning innen to timers kjøring fra Sem. Det holder for oss. Vi har et godt uformelt nettverk i hele landet og er i stand til å skaffe vår kunder hjelp selv om de er på langtur. Vi gjør ditto tjenester for de vi samarbeider med, men ellers har vi mer enn nok med egne kunder i sommerhalvåret, sier Odd.

Alle som kjøper bobil eller campingvogn hos Askjems i jubileumsåret får et lodd i trekningen av denne Sunlight Cliff til en verdi av 700 000 kroner. Foto: Knut Randem.

Jubelår
Jubileumsåret markeres først og fremst i april med langåpne dager med pølser og kaffe til alle som kommer innom – når det ikke er påskefridager. Alle som skriver kontrakt på bobil eller campingvogn i år får dessuten et lodd på en Sunlight Cliff bybobil til en verdi av 700 000 kroner. Det gir en vinnersjanse på 1:600, langt bedre enn Lotto, sier Odd Askjem. 18. desember kommer politiet for å foreta trekningen.

Og akkurat tidsnok til jubileumsmåneden kunne Odd lansere sin egen serie med campingmøbler der ”Odd” er selveste godstolen.

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *