Foreslår dramatisk avgiftsøkning for nye bobiler

Skal bodelen i bobilen ha samme engangsavgift som en vanlig personbil? Foto: Knut Randem.

Venstre har gjennom flere år signalisert at de ikke er begeistret for bobiler. Siden 2014 har Venstre i sitt forslag til statsbudsjett hvert år inkludert betydelige avgiftsøkninger for bobiler. Så langt har det ikke blitt noe av, men i år prøver partiet å pakke avgiftsøkningen inn på en litt annen måte.

Campingbiler, som bobiler kalles i statsbudsjettet og avgiftsregelverket, har en engangsavgift på 22 prosent av en personbil. Avgiftsregelverket har tatt høyde for at en bobil i prinsippet er en ribbet bil påmontert en campingvogn. Dermed er avgiftsgrunnlaget satt lavere for å legge avgiften på bilen og ikke boenheten.

De aktuelle postene Venstre foreslår å endre i statsbudsjettet er en generell økning av CO2-komponenten i engangsavgiften med 10 prosent for biler med mellom 131 og 200 g/km i CO2-utslipp og 25 prosent for utslipp over 200 g/km.
Nedre knekkpunkt i CO2-komponenten vil partiet senke fra 85 til 70 g/km.
Partiet vil øke NOx-komponenten i engangsavgiften med 150 kr/g.

Det var de generelle forslagene, som også vil påvirke bobiler. Men bobiler (campingbiler) er også nevnt spesifikt i to budsjettposter:
Venstre vil heve CO2-komponenten i engangsavgiften for avgiftsgruppe C, campingbil, til samme nivå som for andre personbiler. De vil også ilegge samme NOx-komponent i engangsavgiften for varebiler (gruppe b) og campingbiler (gruppe c) som for personbiler generelt.

Samlet utgjør disse økningene i engangsavgiften en avgiftsøkning på nesten 1,5 milliarder i følge Venstres eget forslag. De to postene som spesifikt peker på bobiler utgjør alene en avgiftsøkning på 300 millioner kroner.

Venstre skal nå i forhandlinger med regjeringen om budsjettet for neste år.

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

Les også: – Kan rasere caravanbransjen

Del dette med andre:

  21 comments for “Foreslår dramatisk avgiftsøkning for nye bobiler

    • Holder ikke med verken Venstre eller mgd. Men når jeg kjøper en ny lastebil (som alle er avhengige av ) slipper ikke jeg unna avgifter. Er det viktigere med at en Bobil slipper avgifter enn at folk skal få varer. ps. liker bobil jeg og

  1. Stemmer man på dustepartier så får man som fortjent, dustepolitikk. Alt som kan se ut til å bli populært blir som regel sterkt avgiftsbelagt, sånn er regelen, stort sett uten unntak. Stem fram Venstre, Mdg og Tildels KrF så får vi akkurat som fortjent, siden bobilfolket ser ut til å være forholdsvis bra organisert er løsningen organiserte aksjoner på valgdagene, både i kommunene og til stortingsvalget. Og aksjoner som vil lykkes tar også forarbeidet alvorlig i lengre tid før valg , husk påvirkningstiden og neste valgkamp starter opp idet dørene til valglokalet stenges.

  2. Husk at Grande er statministeren her i Norge!
    Hun styrer faktiskt hele landet,at vi godtar dette er meg en gåte.
    Hun gjør livet til oss menneske så vannskelig at vi må reise oss NÅ!
    Starte et parti,makten til folket!

  3. Vi må slutte å bruke begrepet bobil og gå over til å si og skrive rullestove.

    Dette må ikke betraktes som biler man kan bo i, men som boliger som kan rulle.

    Ordet bil tenner skattekåtskapen i de fleste politikere, ser de en bolig så er det heller motsatt.

  4. Venstre er et dusteparti uten sidestykke. Det at folk stemmer på et parti som vil rasere velferden i Norge er for meg helt uforståelig. Er det ingen av Venstrestemmerne som ser at de vil skifte ut det Norske folt til fordel for lykkejegere og pålegger oss innfødte avgifter for å finansiere dette. Forbaska kjerring,

  5. Det er etter hvert blit helt umulig og forholde seg til det som er ! Alt skal legges om og forandres fordyres ! Bare en ting som er sikkert har du i overflod så får du mer og er du blandt de som ha så du klarer deg eller mindre så kan du vere sikker på at det blir enda mindre og rutte med !

  6. Jeg tror at vi og neste generasjoner må venne oss til en omstilling i en mer miljøvennlig retning. Men at medesinen kun skal være avgifter som havner den store kassa uten at pengene går til øremerkede miljørettede tiltak blir en nokså håpløs politikk som bare setter folks sinn i kok. Hvis avgiftene vil rasere en hel bransje må vi i det kunne forlange at offentligheten yter noe tilbake. Slik det er nå blir det helt uforsigbart med små vippepartier som pønsker ut alskens krumspring for å få gjennom en sak som de ser mulighet til å presse i gjennom. Resultatet blir en avgifts-og miljøpolitikk uten politisk styring. I saker som har betydning for mange generasjoner skulle det vært strengere krav en simpelt flertall. Vi kan ikke ha jo-jo politikk på slikeområder..

  7. Jeg er også positiv til å heve sperregrensen. Den burde vært 6%. I tillegg mangler det norske lovverk en anledning til å skrive ut nyvalg hvis de partier som ble valgt ikke klarer å bli enige om en styringsdyktig regjering. Den muligheten har de fleste land omkring oss.

  8. Dette er jo hvis vi kjøper nye biler.Da er det vell best å kjøpe brukt biler.Dvs att da blir det lite nybiler på vegene.Jeg trudde det burde verre omvendt.Mange bedrifter vil også gå dukken.

  9. Føler at du ikke er normal lenger bare for at du har en bobil,det skal bli mye morro med De 4 bandittene fremover.
    Skei Grande kan alt om bil sier hun!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *