Forbered bobilen for langturen

Ronny Fiskvik i RSA Bil AS Trondheim gir gode råd om service og vedlikehold. Foto: Knut Randem.

Godt vedlikehold av bobilen er et godt utgangspunkt for en vellykket tur. Lenger du skal, viktigere er det å ha redskapen i orden. Vi har bedt en spesialist komme med sine anbefalinger til løpende service og vedlikehold av bobilen.

Ronny Fiskvik er avsvarlig for ettermarkedet hos RSA Bil AS i Trondheim. Da tar han selvfølgelig utgangspunkt i de anbefalinger som gjelder for bobiler bygget på Fiat.

Et viktig utgangspunkt for Fiskvik er at servicene tas på merkeverksted. Da vil flere av disse anbefalingene inngå i servicepunktene. Han påpeker også at merkeverkstedet er det eneste stedet som har tilgang til kostnadsfrie kampanjer fabrikken har iverksatt.
– Det er for dumt å få havari på tur for noe du kunne fått gratis i forkant, sier han.

Dette betyr også at hans klare råd er å følge det fabrikkanbefalte serviceprogrammet for din bil.
Motoroljen er viktig for driftssikkerheten. Selv om det kan være et serviceintervall hvert annet år er det likevel viktig at motoroljen skiftes hvert år. Det kommer av de klimatiske variasjonene og temperatursvingningene vi har i Norge. Da kan vi få kondens i oljen og det kan skade motoren.

– Bytte av bremsevæske er også med i det fabrikkanbefalte serviceprogrammet og skal skiftes hvert annet år. Den tar opp kondens og partikler. Da blir kokepunktet lavere og bremseeffekten mindre. Det kan utgjøre en forskjell i en kritisk situasjon, forteller han.

Smør bremser på biler kjørt om vinteren
Dersom bobilen er kjørt på vinterstid anbefaler Fiskvik at det utføres årlig smøring av bremsene. Det er saltet som setter seg i bremsene og gjør at de kan sette seg fast ved korte kjørelengder og gi bremsesvikt.
– Dette er et særnorsk fenomen og er derfor ikke med i det ordinære serviceprogrammet. Om ikke verkstedet spør om de skal gjøre dette for deg, så ta initiativet selv.

Klimaanlegget svekkes over tid. Dette omfattes ikke av serviceprogrammet, men Fiskvik anbefaler at du tar en A/C-rens hvert annet år. Smuss setter seg i klimaanleggets fordamper og kan medføre bakterievekst. Fiskvik forteller at dette koster om lag kr 1500 å få utført på verksted.

Men A/C-anlegget trenger også etterfylling hvert tredje år. Da bør også lekkasjer tettes. Blir det for lite gass i klimaanlegget vil det få nedsatt effekt, sier Fiskvik. Han anslår prisen for en slik service til kr 1200.

Sjekk dekkene og pass på registerreima
Før sommerturen er det også viktig å sjekke mønsterdybden på sommerdekkene. Kravet er 1,6 mm. Når dekkene er fire, fem år gamle vil gummien hardne og bremselengden øke, sier Fiskvik. Dersom du har skjevslitte dekk bør du snarest ta en forstillingskontroll.

Og så var det registerreima. Den skal du ikke bare passe på før langturen. Her skal du passe på at den skiftes til de tider som er oppgitt for din bil.
– På Fiat med Euro 4, 5 og 6 motorer skal registerreima skiftes innen fire år eller tidligere om bilen har gått 96 000 kilometer. For eldre biler må du sjekke serviceheftet, sier Fiskvik.
– Er du i tvil om ditt intervall, ring til merkeverkstedet. De gir klare svar.
Fiskvik anbefaler også at du skifter vannpumpa samtidig som registerreima skiftes. Vannpumpa har lengre skiftesyklus, men når den skiftes må du også skifte registerreima. Derfor anbefaler Fiskvik at du skifter begge deler samtidig. Unntaket er om du kjører mindre enn 40 000 km på fire år. Da kan du vente til neste gang med å skifte vannpumpa.
– Passer du ikke på dette, kan du få et dyrt motorhavari på drømmeturen, avslutter Fiskvik.

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

  11 comments for “Forbered bobilen for langturen

  1. På «mitt» merkeverksted i Tyskland skiftes ikke vannpumpen ved første skifte av registerreim. Vannpumpen sjekkes ,og er den i orden uten merkbare feil eller skader, gjøres ikke noe mer. Må den skiftes, koster dette 50 euro. Iveco som bygger Fiat sine 2.3 l Multijet motorer sier selv i sine serviceinstrukser at skifte av vannpumpe skal skje ved annet hvert skifte av registerreim. For en bil som kjører mye kan dette bli så mye som 2 x 96.000 km = 192.000 km ved første gangs skifte. Hvorfor i all verden anbefaler norske verksteder å skifte vannpumpen allerede ved 40.000 – 50.000 km når behovet ikke er til stede? Kan det være fordi vannpumpen i Norge koster kr. 4.400 å skifte mens det i Tyskland koster 50 euro for en kontroll som gjør samme nytten? Mange av disse verkstedanbefalingene som etter hvert kommer fra bilbransjen synes å være basert på «for sikkerhets skyld» samt «føre var» prinsippet, og ikke behov. Kan Ronny Fiskvik begrunne på en faglig forsvarlig måte hvorfor han anbefaler skifte ved hvert reimskifte, og hvorfor dette koster kr. 4000 mer i Norge enn i Tyskland. Kan han i tillegg også opplyse, gjerne gjennom sin bransjeforening, hvor mange motorhavarier som har forkommet fordi vannpumpen ikke ble skiftet samtidig med registerreimen, så har han i hvert fall ne å henge antagelsene og synsingen på.

    • Takk for svar. I min servicemanual til Fiat Ducato 2,3 l Multijet, 150 HK, 2014 modell står det nokså klart i oversikten når det er nødvendig å skifte vannpumpe, og det er 2. hvert reimskifte eller 192.000 km, avhengig av hva som kommer først. Vannpumpens tilstand sjekkes/kontrolleres ved hvert reimskifte, men blir ikke skiftet hvis det ikke er nødvendig. Den skiftes ikke «for sikkerhets skyld» eller etter «føre var» prinsippet, men kun ved et faglig begrunnet behov. Det er dette jeg savner hos norske bilverksteder, og da spesielt merkeverkstedene som burde vite best av alle hvorfor ting gjøres og faglig begrunne dette. Når merkeverksteder overgår motorprodusentens anvisninger om hva som skal og må gjøres ved bestemte intervaller begynner jeg å lure på seriøsiteten. Det er derfor jeg har brukt «mitt» tyske verksted til de tre foregående servicene, og nå i morgen, til skifte av registerreim til en fast pris i overkant av 500 euro

      • Hei igjen Knut,
        Det er riktig at vi sjekker vannpumpe tilstand for lekkasje ved hvert registerreim skifte for lekkasje, noe jeg definerte under som skjønn. Vi bytter ikke hvis den er ok, men vi ønsker fokus på at tilstand kan medføre skifte.
        Skiftintervallet du henviser til, anbefales uansett om det er lekkasje eller ikke.

  2. Hei Knut.
    Grunnen til at norske verksteder opplyser om skifte av vannpumpe samtidig som registerreim, er at det fleste ikke vet at også vannpumpe har et skiftintervall.
    Vi syntes det er riktig å opplyse at dette ikke skal gjøres helt ukritisk i forhold der 4 års intervallet inntreffer før kilometerintervallet.
    Derfor nevnte vi som eksempel noe som enkelt skulle forklare forskjellen. Skjønnet på kilometer går selvfølgelig høyere.

  3. Tror vel at herr Fiskvik, som de fleste andre i bransjen, kun snakker for sin «syke mor» i dette tilfellet. Det handler vel i første omgang om å trekke flest mulig kunder inn på verkstedet, noe som jo er en viktig oppgave for en ettermarkedssjef på et bilverksted/forhandler, og gjerne utføre ekstrajobber som egentlig ikke er nødvendig, men «for sikkerhets skyld» som Eskeland nevner i sitt innlegg over. Et annet irritasjonsmoment på disse 2,3 Multijet motorene fra Fiat/Iveco,( og andre merker ) er dette hysteriske maset om å bytte registerrem i «tide og utide» . Bobiler som kjører 5-6000 km pr sesong, og som lagres inne , kanskje i oppvarmede lokaler om vinteren, har altså kjørt 20-25000 km når anbefalingen om bytte av regreim kommer fra verkstedet/forhandleren. Har selv studert slike remmer som er skiftet etter 4-5 år og 20-30000 km, og det er normalt ikke mulig å finne noe med reimen som tilsier at bytte var nødvendig. Når dette er sagt, er det selvsagt grunner for at fabrikken går ut ned slike anbefalinger, da gummireimer naturlig nok eldes, slik at reimen blir hardere og marginalt svakere, samt at OM den skulle ryke, vil det i enkelte tilfeller kunne bli en svært kostbar reparasjon, med ventil og topplokkskader.
    Men, med den kvaliteten som de siste års utgaver av regreimer har fått, sier selv motorfabrikantene,(noe motvillig) at selv etter 4-5 år og 20-30000km er det «overkill» og bortkastede penger å bytte reima. En visuell kontroll kanskje, men ikke bytte. Skjønner dog at mange vil være på den «sikre siden» mht. motorgaranti og hypotetisk store kostnader, og prisen for et slikt bytte utgjør vel maks. kr 2000.- pr år ved bytte hvert 5 år, som er det anbefalte fra Iveco/Fiat når det gjelder bobiler med stort sett «light duty» bruk.
    Mvh
    Bil/motoringeniør og bobileier.

  4. Hei Tore,
    Som merkeverksted for Fiat er vi pålagt å opplyse om fabrikkens anbefalinger for service- og skifteintervall. I tillegg kommenterte vi eksempel hvor lave kilometer gjør at årsintervall går foran km-intervall,da svært mange bobiler kjører lave årlige kilometer.
    Skjønnsbetraktningen rundt dette er nevnt i mitt forrige innlegg.

  5. Er det stor forskjell på kvalitet på reg.reimer? Jeg har en WV Transporter 2010 mod. Spurte hos Møller om reg. reim skifte da den var 4 år og gått ca100000km. Fikk til svar at det ikke var før 220000km hva med antall år før skift spurte jeg , ingen bestemt fikk jeg til svar. Må være en bra produsent eller er det fra samme produsent til mange bilmerker? Eller hvorfor er det så stor forskjell på skift av reg. reim ?

    • Så etter i serviceboka og der står det skift v/210000km, står faktisk ikke noe om antall år før skift, kun kontroll av reim hver 2. år i land med støvete veier. Så det må være ei bra reim iforhold til den Fiat bruker, eller??

      • Som jeg har nevnt over…bilfabrikanten ønsker selvsagt å skape merverdi for sine forhandlere, og stiller krav om div. utskiftinger av ymse komponenter for å øke trafikken hos forhandlerne. Er med på å øke bunnlinja hos alle; fabrikant og forhandler/verksted pga økning av jobber/delesalg. Dette er velkjent for oss som har jobbet i bilbransjen i mange år, men dette skjer selvsagt i de fleste andre tilsvarende bransjer. Til Åge: tror neppe at kvaliteten på regreimer er noe bedre hos VW , men de har kanskje en annen mer kundevennlig policy vedr. akkurat dette..? Og, et krav om kontroll hvert 2 år, som en sikkerhet.

  6. Grunnen til at dette med skifte av vannpumpe samtidig med regreimskifte er så «populært» hos verkstedene, er at jobben med reimskifte krever omtrent samme timer som et skifte av vannpumpe men egentlig er samme jobben. Pumpa koster bare noen hundrelapper og er lett å skifte når alt er klargjort for reimskifte. Ei vannpumpe har ingen livsgrense slik som registerreima, så detta er bare noe bilverkstedene har finni ut for å tjene mere penger. Skru ut ca 4-5 skruer og det samma tilbake tar maks 15. minutter!

  7. Pussig at denne meldingen dukket opp akkurat i dag like før jeg skulle bestille service i Sverige for skifte av registerreim, vannpumpe og bremsevæske.
    Jeg har nå fått trygghet for skiftintervaller mht kjørelengde og antall år. Dett gjorde at jeg kunne utsette med ett år skifte av registerreim og vente til min 2. gangs skift av registerreim eller kjørte 192.000 km før skifte av vannpumpe.

    Vår bil har gått ca 50.000 km og vil ha gått ca 60.000 ved skift av registerreim neste år. Det virker da snodig at det ift garanti skal være nødvendig å skifte vannpumpe også når den har en «restlevetid» på 132.000 km? En vannpumpe eldes vel ikke som en registerreim?

    Grunne til at jeg etterspør service i Sverige er selvsagt vesentlig lavere pris enn her hjemme.
    Men, jeg skjønner at det er enda billigere i Tyskland bortsett fra vesentlig større reisekostnader som spiser opp dennne vinninga, med mindre du skal den veien likevel.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *