Fastmontert gasstank i bobilen og alternativene

Robert Milewski vurderer hvordan installasjonen skal løses. Foto: Yngvar Halvorsen.

Robert Milewski vurderer hvordan installasjonen skal løses. Foto: Yngvar Halvorsen.

De fleste har i dag en eller flere ti eller elleve kilos gassflasker som de bytter eller får fylt opp når de er tomme. Men de norske flaskene kan ikke fylles i utlandet. Da kan gasstank være et alternativ.

Rundt om i Europa er det ikke enhetlig koblingssystem på flaskene slik at det er vanskelig for oss i Norge med norske systemer å få fylt eller byttet gassflasker utenfor Norge.
Dette har jeg opplevd selv og nå når sesongen er over ville jeg gjerne gjøre noe med dette. Jeg kontaktet eier og daglig leder Oscar Schiøtz i Vestfold Autogass på Barkåker for å høre litt om hvilke muligheter man har.

De har bygget om porter og verkstedet slik at det er mulig å ta inn de fleste størrelser av bobiler. Schiøtz mener at ettermontering av gasstanker i bobiler er interessant for mange og har ansatt Robert Milewski, som har over tolv års erfaring i montering av gass i biler.
Både verkstedet og Milewski er autorisert av biltilsynet for å kunne gjøre dette. Det er en trygghet for oss som er kunder at de vet hva som skal gjøres når det monteres tanker og koblinger i bobilene våre.

Jeg har med meg bobilen og har tenkt å ha en flaske som jeg kan fylle med LPG gass på bensinstasjonene og så vil jeg gjerne beholde min 10 kilo komposittflaske som reserve. Hvilke muligheter har jeg da og hva vil det koste?

Kombiventilen som styrer hvilken flaske som skal brukes. Foto: Yngvar Halvorsen.

Kombiventilen som styrer hvilken flaske som skal brukes. Foto: Yngvar Halvorsen.

Grunn til at jeg vil ha en fast flaske og fylle LPG gas fra stasjonene er at prisene på gassen er mye lavere og tilgjengeligheten er bedre da det hele tiden kommer nye fyllestasjoner. Muligheten for å sette på adapter som passer i de enkelte europeiske land er også viktig for oss når vi er på ferie.

Gassskapet mitt har plass til to flasker og Milewski anbefaler at vi setter inn en stålflaske til venstre. Den settes fast og komposittflasken jeg har fra før settes til høyre der det er mulig å ta den ut. Mellom disse settes det en kombiventil på bakveggen der jeg kan velge hvilken flaske jeg vil bruke eller at begge står tilkoblet. Han vil skifte regulatoren, som jeg har på komposittflaska, med en annen som passer bedre til opplegget. Denne har samme kobling slik at jeg kan skifte flaske når jeg vil.

Her blir påfyllingsstussen montert. Foto: Yngvar Halvorsen.

Her blir påfyllingsstussen montert. Foto: Yngvar Halvorsen.

Påfyllingen settes fast på flaskekraven slik at jeg må lukke opp døra når jeg fyller. Utstyret er innstilt slik at fyllingen stopper automatisk når tanken er 80 prosent full.
Med fittings, tank, regulatorer, arbeid og kontroll av systemet vil dette koste litt over 8000,- inkludert moms.

På toppen av en slik stålflaske sitter det et manometer. Da dette kan være vanskelig å se er det mulig å montere en sender over instrumentet og en indikator inne i bobilen som hele tiden viser hvor mye gass som er igjen.
Vil man ha mere gass eller en annen type gasstank kan det monteres en stor tank under bilen. Det er flere bobilister som gjør dette. Tankene kommer i flere fasonger og størrelser slik at det er mulig å tilpasse dette til de fleste bobiler. Det finnes tanker som kan settes inn der reservehjulet ligger, både utvendig og innvendig.

Det er mange former på gasstanker. Her viser Oskar Schiøtz en type. Foto: Yngvar Halvorsen.

Det er mange former på gasstanker. Her viser Oskar Schiøtz en type. Foto: Yngvar Halvorsen.

Monterer man elektrisk styrte ventiler kan man slå gass av og på samt kontrollere gassmengden som er igjen på styringspaneler inne i bilen. Påfyllingen kan felles inn i siden på bilen der det er mest praktisk.

Har du en NX5 gassalarm i bilen kan denne kobles til gasstanken slik at den stenger for gassen om den detekterer lekkasje.

Oskar Schiøtz forteller om regler for slike gassanlegg eller gassflasker i bobil generelt:
– Det gis to års garanti på installasjonen.
– Gasstanker har ti års garanti fra produksjonsdato
– Etter ti år skal tanken trykkprøves, eventuelt skiftes. Om trykktesten holder, er tanken godkjent for kun to nye år.
– I henhold til kjøretøyforskriftene skal det foretas funksjonstest av anlegget hvert femte år. Kontrollen skal utføres av autorisert gassverksted.
– Gasslanger skal sjekkes jevnlig og byttes ved behov
– Regulatorer inneholder gummimembran og bør byttes hvert femte år.

Det er mye elektronisk styringsutstyr som kan monteres i bilene i forbindelse med montering av tanker for gass. Det er blant annet mulig å montere en gassdrevet strømgenerator som sitter under bilen og leverer opp til fem kilowatt. For biler som skal ha tanken hengende under kan det også levers tanker som er galvanisert utvendig for å beskytte disse mot rust.

Vestfold Autogass bruker gassutstyr fra Gastech og tanker fra Stako, Bormech og Irene. Det er italienerne som er de største på produksjon av gassutstyr og leverandører til de fleste land i Europa.

Leserbidrag: Yngvar Halvorsen for Bobilverden

Le mer om temaet her.

Denne galvaniserte tanken er montert under en Concord. Foto: Yngvar Halvorsen.

Denne galvaniserte tanken er montert under en Concord. Foto: Yngvar Halvorsen.

Del dette med andre:

  1 comment for “Fastmontert gasstank i bobilen og alternativene

  1. Har en Aura Mobil integra 835 2006 mod. Hvor stor fast gasstank kan jeg ha på denne, hva vil dette tilsvare i stålflasker og hva blir prisen sånn omtrent?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *