Etablerer egen fabrikk for bybobiler

Har du lyst på en fargerik bobil? Da kan Sunlight Cliff by på rødt. Dette er den mer påkostede modellen som kommer i 2019-sesongen. Foto: Sven Furuly.

Bobilene fra Sunlight kommer i flere ulike serier, men mest av alt har dette merket hatt stor suksess med sine kompakte van-baserte modeller. Det er slett ikke vanskelig å forstå hvorfor disse skaper begeistring blant kunder over hele Europa.

Delintegrerte, Integrerte, Alkove, Van. Betegnelsene er mange og variantene enda flere. Det er lett å bli forvirret når man begynner å se på bobil-brosjyrer. Etter hvert lærer man seg å skille på de ulike begrepene, og snart forstår man også innviklede koder for innredningsløsninger og modellbetegnelser som røper bilens lengde.
Sunlight bobilene følger også dette systemet, og ved hjelp av bokstavene ”T” (delintegrert heter på tysk ”Teilintegriert”), ”I” for integrert og ”A” for Alkove har man knekt koden for de ulike variantene. Sunlight bobilene finner vi i lengder fra knappe 6 meter til like under 7,5 meter. Den viktigste nyheten på 2019-programmet er den kompakte I69s med sin lengde under 7 meter. Et nytt baderom og mulighet for å bestille senkeseng som tilvalg øker både komfort og fleksibilitet på denne modellen.

I løpet av året åpner Hymer sin nye fabrikk for bybobiler her i Isny. Som bildet indikerer er det i dag bare påbygg til Dethleffs og Sunlight som bygges her. Foto: Knut Randem.

Fra Italia
De ulike bobilene fra Sunlight er alle produsert i Isny, syd i Tyskland. Et unntak har imidlertid vært de van-baserte utgavne. Grunnen til dette handler om produksjonsmetodene. Delintegrerte og integrerte modeller bygges opp på henholdsvis chassis og førerhytte, eller bare et chassis med drivlinje, etter samme prinsipp som en campingvogn, mens de van-baserte modellene handler om innredning av en ferdig produsert varebil. Som så mange andre bobil-produsenter har også Sunlight fått produsert sine Cliff van-modeller ved en spesialfabrikk i Italia. Nå har imidlertid Hymer Group investert i en helt ny fabrikk for ferdigstillelse av vans, og produksjonen flyttes til Isny i Tyskland i løpet av 2018. Dette skaper ikke bare 180 nye arbeidsplasser i dette området, men gir også full kontroll, kortere ledetider og en produksjonskapasitet på inntil 8000 biler årlig.

Nytt i 2019: En mer påkostet Sunlight Cliff. Foto: Sven Furuly

Påkostet
Sunlight Cliff leveres i tre ulike lengder, basert på kassevogner med tre ulike chassislengder. Den minste modellen, Cliff 540, har en lengde på 5,41 meter, mellommodellen heter Cliff 600 og er på 5,99 meter, mens den lengste er Cliff 640 på 6,36 meter. Innredningsprinsippene er det samme for alle modeller og dermed er det i første rekke plass og komfort som øker med bilens lengde. Nytt for 2019 er en spesialmodell i fargen ”Tiziano” rød. Her er innredningen noe mer påkostet slik at standardnivået er høyt, samtidig som det også er åpning for å oppgradere ytterligere med komfortpakker eller chassispakker.

Kjøleskapet er plassert i enden av kjøkkenbenken. Foto: Sven Furuly.

Komfortable
Kjøreegenskapene til denne bobiltypen er gode, og de aller fleste førere vil føle seg svært komfortabel bak rattet. De kompakte målene og den gode oversikten over bilen gjør den lett å kjøre på smale veier, den er fin å rygge og de korteste utgavene er naturligvis også lette å parkere. Om ikke en rød bobil faller helt i smak – den vekker jo en smule oppsikt – kan spesialmodellen også leveres i lys grå farge.

Innstegsmodeller
En nyhet for 2019 er også serien ”Campervan Entry”. Her snakker vi om innstegsmodeller der det er gjort flere grep for å holde prisen lav. Standardfargen er hvit, det er ingen dekor på bilen og man må betale ekstra for å fargene sølvgrå eller mørk grå. Men bruksegenskapene er like høye. Også her sitter kjøleskapdøren i kjøkkensiden mot døråpningen, garderobeskap er plassert mot badet og det er fast dør til dusjnisje. Lamellbunn mellom sengene gjør at disse lett kan fjernes og bilen omgjøres til varebil om det skulle være behov for det. Størrelsen og smidigheten gjør at en slik bobil faktisk kan fungere som familiens ”nummer to” bil i blant. Kanskje noe å tenke på, med en grunnpris på 519 000 kroner?

Tekst og foto: Sven Furuly for Bobilverden.no
og Bobil- og CaravanMagasinet

Bobilverden.no samarbeider med Bobil- og CaravanMagasinet om å dekke presentasjonen av nye modeller hos en rekke produsenter. Dette samarbeidet gjør at vi kan dekke flere nyheter enn vi ellers ville hatt mulighet til.
Del dette med andre:

  1 comment for “Etablerer egen fabrikk for bybobiler

  1. Anne Mari Gramstad
    21. august 2018 at 19:55

    Ja takk

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *