Et mirakel for dieselbiler?

På testbilene hang teknologien på utsiden. Foto: Bosch.

Bosch melder at de har greid å redusere utslippene av NOx fra dieselmotorer ned til en tiendedel av kravene som kommer i 2020. Er det for godt til å være sant?

– Vi vil avslutte debatten om diesel, sa administrerende direktør Volkmar Denner da han nylig holdt sin årlige pressekonferanse.
– Bosch har utviklet en løsning for kosteffektiv reduksjon av NOx i diselkjøretøy. Den nye teknologien kan hjelpe bilprodusentene å redusere utslippene så mye at de allerede nå kan krype under kravene som kommer i framtiden.

Boschs utviklere har raffinert eksisterende teknologi. Nye komponenter og kostnader skal ikke være nødvendig.
Denner sa at med denne teknologien flytter de grensene for hva som er teknisk mulig. Med deres nye teknologi er utslippene lave og forblir innenfor økonomiske grenser.

Volkmar Denner presenterte oppsiktsvekkende dieselteknologi på sin årlige pressekonferanse. Her med en testbil. Foto: Bosch.

Siden 2017 har EU-reglene krevd at nye personbiler skal avgi maksimum 168 milligram nitrogenoksid per kilometer. For en kombinasjon av kjøring i by og motorvei blir kravene senket til 120 gram fra 2020. I følge Bosch kan de allerede nå et rekordnivå på 13 milligram per kilometer med standardiserte reiser. Selv når testparametrene gjøres spesielt utfordrende har testkjøretøyene ikke gått over 40 milligram per kilometer.

I følge pressemeldingen har Bosch fått det tekniske gjennombruddet de siste månedene. En kombinasjon av avansert injeksjonsteknologi, nyutviklet luftanlegg og intelligent temperaturstyring skal gi de lave verdiene. Samtidig beholder dieselen sin gunstige CO2-verdi og dermed også den globale klimafordelen diesel har. (Ampnet/jri)

Dersom resultatene er så god og rimelige som Bosch hevder, blir det svært spennende å se hvordan bilprodusentene nyttiggjør seg av teknologien. Dersom teknologien tas i bruk og virker slik den er beskrevet, vil det få store positive konsekvenser for bruk av diesel i framtiden.

Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no

PS
NOx forurenser lokalt mens CO2 er avgjørende for det globale klimaet.

Del dette med andre:

  2 comments for “Et mirakel for dieselbiler?

  1. Gunnar J
    4. mai 2018 at 00:15

    Sitat:
    ‘Dersom teknologien tas i bruk og virker slik den er beskrevet, vil det få store positive konsekvenser for bruk av diesel i framtiden.’

    Ja, teknologien går fremover, og bedre vil det bli.
    Men er det noen som har en millimeter tro på at alle bom- og særavgifter som når er knyttet mot dieseldrevne kjøretøy kommer til å bli redusert av den grunn?

    • Lennart Grönfelt
      7. mai 2018 at 08:45

      Det är väl som vanligt bilisterna får betala oavsett hur bra tekniken blir. Det är dags att politikerna tar körkort för att förstå hur det är, istället för att sitta i baksätet och sova

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *