Markedet for el-sykler er i utvikling, og det er kanskje de sammenleggbare modellene som er mest aktuelle for oss bobilister? De tar liten plass og kan stues inn i en litt romslig garasje. Da slipper du å ha flere sykler hengende bak på bilen.
På Caravanmessen i høst lanserte MaxFritid tre modeller hvorav den ene er sammenleggbar. Nå lanserer også DCT en sammenleggbar el-sykkel. Prisen fra begge leverandørene ligger på +/- 10.000 kroner.
El-sykkelen DCT lanserer i år kan kjøre opptil 40 km mellom hver lading. Hvor langt den i praksis kan kjøre avhenger av terreng, vær og hvor mye du tråkker selv. Det er nemlig slik at du i praksis får et puff i ryggen når du bruker en el-sykkel. Og når du går tom for strøm blir det bare litt tyngre å tråkke. Du lader den opp i løpet av natta.
Når du lar el-motoren styre farten, går det i mellom 5 og 25 km/time med en driftseffekt på 250 watt.. DCTs modell har tre gir du kan benytte når du tråkker og du bør ha en vekt under 130 kg om du skal sykle på den.
Sykkelen er bygget i aluminium og har 10 års garanti.
Dersom du synes det er litt råflott å kjøpe en sykkel med el-motor eller er litt «friskere» i bena, finner du sammenleggbare sykler fra flere ulike leverandører til under to tusenlapper. De ”manuelle” syklene har ofte flere gir enn el-syklene.
Det jeg syns er viktig er vekta på sykkelen. Hvor tung er den totalt. 😀
De fleste elektriske syklene veier ca 20 kg med batteriet. Vi har selv slike i bilen og er kjempefornøyd. Suser opp bakkene.
(redigert av admin)
har dere en side som det går å se på Hvem selger disse og hva er prisen på sammenleggbar sykkel
Det finnes mange leverandører, men vi har ingen oversikt. Prøv et par av annonsørene på bobilverden.no så finner du nok noe…
Hvorfor redigerte du bort at Marit Berget Brenneng solgte sammenleggbare sykkler til 8500.- fritt levert?
De fleste vil vel ha de til billigst mulig pris, og ikke måtte betale 1500.- + frakt mere på MAX FRITID…Eller er dere sponset av Max Fritid og får prosenter av kjøp derfra?
Det er helt umulig å drifte dette nettstedet med venstre hånd. Det betyr at vi bruker utrolig mye arbeidstid på konseptet. Derfor må vi selge annonser. Når leverandører tar snarveien via kommentarfeltet snylter de på det arbeidet vi gjør og undergraver livsvilkårene for nettstedet.
Vi bedriver seriøs journalistikk og har tatt inn pressemeldinger om nyheter – uansett om leverandøren har vært annonsører eller ikke. Men da gjør vi en nyhetsvurdering av stoffet. Om en leverandør er litt billigere enn en annen får de formidle det via egne annonser. Det er ingen nyhet at det konkurreres på pris.
Toolfarm.no selger sammenleggbare elsykler.