Er framtidens bobil hybrid med 4×4?

Betjeningspanelet gir viktige opplysninger om rekkevidde og lading. Illustrasjon: AL-KO.

AL-KO har nylig presentert en studie som viser mulighetene for å kombinere elektrisk drift og dieselmotor. Løsningen gir til og med mulighet for 4×4 og valg mellom for- og bakhjulsdrift.

Sammen med firmaet Huber Automotive AG har chassisleverandøren AL-KO presentert en studie for et framtidig nyttekjøretøy; Hybrid Power Chassis. Studien ble nylig for første gang presentert på bilmessen i Hannover.

Dette kan også peke mot nye muligheter for utviklingen av bobiler i framtiden. Hybridsystemet med plug-in-teknologi kan kombinere utslippsfri kjøring i byområder og bruk av forbrenningsmotoren på lengre turer. AL-KO oppgir at løsningen kan benyttes på kjøretøy opp til 5 tonn.

Med elektrisk drift på bakhjulene kan AL-KOs nye chassis oppfylle strenge miljøkrav. Illustrasjon: AL-KO.

Elektrisk bakhjulsdrift
Det spesielle med AL-KOs løsning er at den elektriske driften ligger på bakakselen mens forbrenningsmotoren driver forhjulene. Driften av motorene har flere muligheter og AL-KO forteller at løsningene kan tilpasses kundenes (les: bobilpåbyggers) behov. For bobilprodusentene er det som regel praktisk med forhjulsdrift, men her kommer elektrisk bakhjulsdrift integrert i chassiset uten at det behøver å komme i veien for byggingen av bodelen.

I det som kalles hybrid modus kombineres elektrisk drift (E-Drive) og forbrenningsmotoren. I denne kjøremodusen tilfredsstilles EUs nye WLTP-målestandard, som i Norge er utsatt til 2020.

I elektrisk modus kjøres bilen på ren elektrisitet med drift på bakakselen. Maksimal hastighet er da 90 km/t. Rekkevidden kan da være over 100 km, oppgir AL-KO.
I det tredje automatiserte kjøremoduset forlenges batteriets rekkevidde med ekstra elektrisk energi.

En tilleggsfunksjon er at det kan kobles inn firehjulsdrift dersom det er behov for drift på alle hjul for eksempel ved vanskelige kjøreforhold.

Sparer 30 prosent drivstoff
På lange turer kan forbrenningsmotoren benyttes uten begrensninger, men den kan også kombineres med E-drive. Dersom de to driftsmåtene kombineres har AL-KO i sin studie målt en drivstoffbesparelse på 30 prosent.

AL-KOs Hybrid Power Chassis ble presentert for nyttekjøretøy. Det er de bobilene bygges på. Illustrasjon: AL-KO.

AL-KO oppgir at chassiset har en innebygd lader med en kapasitet på 7kW. Dette skal muliggjøre kort ladetid og tilstrekkelig strøm. Det skal også være mulig å bruke den elektriske energien til andre funksjoner i bilen.

AL-KOs Hybrid Power Chassis skal kunne benyttes på både Fiat, Mercedes Benz og VW.

Presentasjonen av AL-KOs nye chassis kommer samtidig med at EU er i sluttdiskusjoner om hvor stor reduksjon det skal være i utslipp fram mot 2030 og delmålene for denne utviklingen.

Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no
Kilde: AL-KOs pressemateriell

Les også: EU: CO2-utslippene fra biler skal dramatisk ned
Les også: Alternativt drivstoff rykker stadig nærmere…
Les også: Avgiftsjokket utsatt et år?
Les også: Sterkere allianser med Mercedes-Benz og nye Sprinter

Del dette med andre:

  7 comments for “Er framtidens bobil hybrid med 4×4?

  1. Hybrid og 4×4 burde alt vært et standard alternativ.
    Merkelig at ingen produsenter har kommet med dette før.

    • Vi har ennå ikke sett antydning til at dette kommer i nær framtid. Så langt vi erfarer blir dette chassiset tilbudt til bobilbyggerne neste år. Om noen velger å ta det i bruk er også usikkert.

    • Vi venter også i spenning, men har så langt ikke sett noen bobilprodusent ta i bruk konseptet. AL-KO skal på Caravan salon i slutten av neste uke igjen promotere løsningen. Om de har noen nyheter da, skal vi skrive om det.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *