Er det lønnsomt med privatimport av bobil?

Mange hevder det er svært lønnsomt med kjøp av bobil i Tyskland, og så importere den til Norge selv eller ved hjelp av den tyske forhandleren. Vi hører om store summer i besparelse, men lønner privatimport seg når det kommer til bunnlinjen?

Om en bobil blir billigere å kjøpe i Tyskland eller Norge er avhengig av flere forhold. Foto: Knut Randem.

Om en bobil blir billigere å kjøpe i Tyskland eller Norge er avhengig av flere forhold. Foto: Knut Randem.

Bobilverden har ikke kapasitet til å gjøre en bred undersøkelse som inkluderer flere merker og prisklasser. Eksempelet vi har benyttet i denne artikkelen baserer seg derfor på redaktørens egne erfaringer ved innkjøp av en Hymer B 674 SL. Dette er en bil som registreres for 4500 kg i Norge.

For å få et godt overblikk over tilgjengelige modeller ble aktuelle modeller saumfart på verdens største bobilmesse – Caravan Salon i Düsseldorf i september 2013.
Hymers stand fylte en hel hall på messa og standen var bemannet med både Hymers egne folk og tyske forhandlere. Som skandinavisktalende ble vi koblet med en nordtysk forhandler, som har spesialisert seg på salg til Skandinavia. Den danske medarbeideren hadde da nettopp avsluttet et salg til et eldre norsk par, som hadde kjøpt samme bil ”med full pakke” med tilleggsutstyr.
Sammen gikk vi gjennom den bobilen vi hadde sett oss ut og hvilket tilleggsutstyr vi ønsket oss. Han ga oss også en grei tommelfingerregel for hvordan vi skulle regne om de tyske prisene til priser når bilen står i Norge på norske papirer.
– Gang med ti, så får dere omtrent den prisen det blir etter toll, mva og avgifter, fortalte han. Det har vi da også gjort i det etterfølgende.

Dette er bobilen i regnestykket. Foto: Knut Randem.

Dette er bobilen i regnestykket. Foto: Knut Randem.

Norway Line
Som yrkesaktive med begrenset feriemuligheter var det ingen aktuell problemstilling å handle i Tyskland og å reise til Tyskland for å gjøre alle servicer og reklamasjonsreparasjoner. Det måtte vært mye å spare for at det skulle blitt aktuelt.

Den norske importøren har laget en pakkeløsning til sine Hymer-modeller. Den kalles Norway Line og inkluderer en del utstyr du må kjøpe løst i Tyskland. Trolig har den norske importøren fått bedre priser på dette utstyret, men vi kan heller ikke garantere at vi har fått med oss alt det norske utstyret i sammenligningen under.

Vår Hymer med Norway Line-pakka inneholder 3 liters motor, automatgir, elektrisk persienne i frontruta, ekstra bodelsbatteri, ekstra stikkontakter, konverter til 220v, stekeovn og pump-out-tank til toalett.
Med dette utstyret montert i bobilen skiller den norske og den tyske prisen med kr 76000 i tysk favør når leveringsomkostninger tas med.
I tillegg bestilte vi markise, solcellepanel, radio DAB+, ryggekamera, stoff-skinnkombinasjon i salong, Bi-Xenon-lys, tv og tv-antenne. Med dette ferdigmontert blir den norske prisen 1.250.000 kroner og den tyske prisen1.215.000 kroner – en forskjell på 35.000 i tysk favør.
Elektrisk senkeseng og 120 liter dieseltank er også med i den norske pakka, men ble ikke priset av den tyske selgeren fordi det ikke var noe vi var interessert i. Det har vi altså fått på kjøpet i Norge. Det er derfor heller ikke med i regnestykket over.

Vi hadde også fått tilbud fra den tyske forhandleren på aluminiumsfelger for kr 35000, en vanvittig pris og noe norske forhandlere sikkert er i stand til å håndtere lokalt til helt andre priser. Vi har valgt å ordne det selv, og da kommer det på anslagsvis 5000 kroner. Da er det ikke mye igjen av prisdifferansen, som kanskje også vil vippe i norsk favør.

Den tyske forhandleren oppga sine priser i euro. Den norske forhandleren hadde etter kontrakten rett til å øke sin pris med økende europris, men har valgt å se bort fra det til tross for at euroen har økt med over 30 øre siden kontrakten ble underskrevet. Vi vet selvfølgelig ikke om den tyske forhandleren ville gitt en tilsvarende ”euro-rabatt”.

Vår norske forhandler tok den gamle bobilen i innbytte til en pris vi ikke var helt fornøyde med, men vi fikk ikke noe mer ut av markedet selv. Forhandleren solgte innbyttebobilen med en margin på 50.000 kroner, så prisen var nok likevel korrekt. Fordi innbyttebilen ble solgt før ny bobil hentes ut, får vi 1 prosent rabatt på nybobilen. Forhold knyttet til innbyttebobilen er ikke tatt med i regnestykkene her.

Denne artikkelen er basert på personlige erfaringer og ikke et bredt utvalg av modeller og typer. Vi har likevel forsøkt å være så objektive vi har kunnet.

Vi kom ut med omtrent den samme prisen i Norge og Tyskland. Totalen heller faktisk i norsk favør. Det vi først og fremst har lært oss gjennom denne sammenligningen er at bobilen bør importeres så strippet som mulig dersom du skal spare så mye som mulig. Tilleggsutstyret er veldig ofte rimeligere i Norge – sammenlignet med en komplett leveranse gjennom en tysk forhandler.

Norske forhandlere har et umodent forhold til privatimporterte bobiler. Svært mange nekter å ta i dem. Det bør de ikke gjøre. De kan tjene mye på å montere tilleggsutstyr og utføre service og reparasjoner. Det kan også gi mulighet for nye bobilsalg.
Kundene bør på sin side være svært nøye med å gjøre de riktige sammenligningene. Det er når du henger på ekstrautstyret eventuelle besparelser ryker.

Del dette med andre:

  26 comments for “Er det lønnsomt med privatimport av bobil?

  1. Selv ville jeg ikke ta i en «importert» bil med ildtang.
    I utgangspunktet tror jeg ikke på alle som sier at de tjener så mye på egenimport.
    Og jeg ville aldri importere selv fordi jeg liker tanken på at min forhandler tar meg imot med åpne armer når jeg har problemer.
    Jeg ønsker heller ikke å sitte med garantiansvar for en importert bil etter at jeg har solgt den til neste mann.
    Hva slags samfunn skal vi overlevere til våre etterkommere? Må våre barn reise til Tyskland for å kjøpe brød og melk? Lite poeng å drive næringsliv om kundene velger Tyskland av egoistiske hensyn.

    • Det er vel ikke egoistisk og ta inn bobil selv! Dette forteller mer om grådighetskulturen norske myndigheter har! Har ikke noe med egoisme og gjøre!

    • Det kan da ikke vere noe problem å impotere bobil privat. Det er i mange tilfelle lommeboken som teller. Har impotert bobil og det ble mye billiger en å kjøpe hjemme.
      Det er heller ikke noe problem å ta en kjøre tur til Tyskland ang.service.

      Otto

  2. Det meste her stemmer sikkert sett med forhandler øyne. Har selv bare erfaring med 2 bobilkjøp. Første en ett år gammel Hymer fra forhandler i Berlin. Samme bil stod ti en merpris av kr 135000,- hos lokal Hymerforhandler i Norge. Etter 10 år ble den byttet mot en nyere men stadig brukt bil fra forhandler i Norge. Pris på bil var ok, men kom ikke og fortell at alle forhandlere er så veldig seriøse. Har hatt utgifter tilsvarende besparelen fra første bil nå etter to år med den nyere bilen. Ekspertuttalelser til tross om at store fuktskader MÅ ha vært tilstede da jeg kjøpte bilen, null vilje til å komme i møt på noen som helst måte. Etter den erfaringen er jeg overhode ikke i tvil om at jeg gjør en bedre handel hos Matner Caravan Berlin enn det jeg har gjort hos denne norske forhanderen. Nå skal det vel også tilføyes: Min forhandler er forhåpentligvis enestående.

  3. Takk for en god og grundig reportasje som imøtegår mange uttalelser om kjempebesparelser ved privatimport. Jeg føler at disse beretningene er som fiskehistorier – besparelsen blir større og større for hver gang det fortelles om det. Savner nok litt edruelighet og objektivitet i disse fortellingene.

    En annen viktig ting ved privat import av ny bil er at du som privatperson blir regnet som importør og ved videresalg før det er gått 5 år vil ny eier ikke ha noen som helst garanti her i Norge utover det du som privatperson hefter ved !

    Mange verksteder ser dessverre ikke potensialet i salg og montering av ekstrautstyr på importerte biler, men så er dette kanskje ikke så stort marked som mange tror ? Og når det gjelder garantireparasjoner på importert bil utført i Norge så vil en norsk forhandler kunne kreve dette dekket av den tyske forhandler / fabrikk, men til tyske verkstedpriser som ofte er det halve av de norske lønningene… Da er det ofte ikke så interessant å ta på seg jobber som man strengt tatt ikke er forpliktet til å gjøre.

  4. Kjøpte ett år gammel bil for ett år siden. Undersøkte først i Norge. Bilen kostet 640.000,- i Norge. Undersøkte samme type bil med samme utstyr i Tyskland. Denne ville komme på ca 550.000,- ferdig i Norge. Tok med dette til forhandleren i Norge og sa jeg var villig til å betale 590.000,- for den norske bilen. Da ble det «norsk» bil fra Mohagen bil. Så langt er vi veldig fornøyd. Ikke vær redd for å spille med åpne kort. Men husk at verdien av å handle i Norge ikke bare må måles i penger.

  5. Det er mange av oss som ikke vurdere eller ikke har råd til en bobil til over en million, eller 600000,- for den saks skyld. Vi trenger ikke tenke på garanti utført i Norge eller Tyskland
    Tar man 400000,- og vurderer en brukt bobil i Norge og Tyskland med de avgifter som skal til så får man mye mer for pengene i Tyskland. Ta et par uke ferie og lei en bobil i Tyskland og dra rundt til et par tre forhandlere i Nord-Tyskland og sjekk hva de kan levere så finner du fort ut at det vil lønne seg.

  6. Har kjøpt en bil i Norge og var ikke fornøyd med service hos denne forhandleren og heller ikke hos forhandler av samme merke på hjemplassen min, han var ikke fornøyd med at jeg ikke hadde handlet der. Grunnen til det var at tilbudet fra han var 50000 kr over det jeg fikk nøyaktig samme bil og utstyr fra annen Norsk forhandler.
    Har importert 2 biler fra Tyskland og har spart en hel del men det aller viktigste er at det er mye bedre service og oppfølging fra de 2 Tyske forhandleren jeg har handlet fra.
    Når det gjelder ekstrautstyr så er det jeg har fått montert MYE billigere i Tyskland enn i Norge, kan nevne 10 tonns retarder som de skulle ha 67000 kr for ferdig montert i Norge i Tyskland kom den på 37000 kr inklusive moms til Norge og for en service.
    Så jeg kommer til å kjøpe neste bil i Tyskland og selv om jeg ikke skulle spare så mye penger på det.
    Service og oppfølging er viktig for meg og hvis jeg kan spare noen kroner i tilegg så enda bedre.

  7. Har kjøpt en Detlhef Esprite med alde vinterpakke og alt utstyr med den største motoren i Tyskland for under 700 tusen ferdig reg i Norge. Slå den Norsk forhandler. Verden et blitt mindre.

  8. En melding til alle som ikke tørr å kjøpe bobil i Tysland.

    Har kjøpt tre stk biler og spart mange hundretusen.

    Siste bil var en Carthago som jeg sparte 256000,- i forhold til den billigste norske forhandler. Spurte tre stk norske forhandlere to ga pris den siste hadde gadd ikke å svare på min henvendelse.

    Ringte norsk forhandler å spurte om de ønsket å gi ett nytt tilbud men det var de ikke.

    Norsk forhandler hadde i utgangspunktet gitt rabatt på 96200.- i sitt første tilbud.

    Totalpris ble 1215000.-

    Har hatt reklamasjon på en lås og en lader dette ble sendt Express fra Tysland og hadde dette efter to dager uten omkostninger.

    Har venner som har bestilt samme deler fra norske leverandører men det har tatt ukevis.

    Ha en fin sommer

  9. Til deg som tror at det ikke er store penger å svare på privatimport les dette! Selv var jeg i 2013 på jakt etter ny Hymer bobil med Mercedes V6 motor og stor lastekapisitet. Innhentet skriftlige tilbud uten innbytte hos Norsk forhandler, og gjorde det samme til forhandler i Tyskland. Viktig å sammenligne eksakt samme bil, for å få rett prisbilde.
    Jeg kjøpte en ny Hymer B 680 Starline S. Dette er en bil med masse utstyr som standar, og det nevnes alde varme, V6 på 190 hk, 7 trinnsautomat +++++++.
    Bilen kostet 94700.- Euro netto hos Tysk forhandler.Jeg hentet selv og betalte i Norge, norsk moms og avgifter, ferdig registrert kr. 1079720,- I forhold til Norsk forhandler sparte jeg 220000.- ( i tillegg monterte jeg utstyr og sparte enda mer) Når du kjøper i Tyskland så be om deres beste pris, og alle servicer tar jeg allikevel der på vei nedover i Europa. Garantier på bil og bodel er det samme som i Norge. Importør i Norge tar seg for godt betalt! Å importere selv, var helt uproblematisk.

  10. Synes at denne artikkelen er vel tendensiøs ( på oppdrag fra norsk forhandler eller importør ?? ) og stemmer veldig dårlig med mine egne erfaringer som privat importør av 2 stk NYE Hymer bobiler fra Tyskland.
    I 2011, kjøpte jeg en ny Hymer bobil hos den forhandleren Geir Hausken nevner i Berlin. Forhandleren monterte markise,ryggekamera og 2 stk Alu 11kg gassflasker med aut. koplings ventil og krasj sensor.
    Jeg fikk bilen utlevert uten tysk moms, og sendte tollkvittering til forh. etter at bilen var fortollet i Norge.
    Totalprisen for denne bilen ble ca kr 150.000 rimeligere enn tilsvarende 2 biler hos forhandler. Disse bilene var i tillegg demokjørt, og 2010 modeller begge to,og uten ekstrautstyr. Om tilsvarende utstyr skulle vært montert på disse bilene, ville prisforskjellen blitt ca 170.000. Denne store forskjellen skyldes naturligvis også at jeg fikk rabatt på bilen og utstyret i Tyskland, noe som er rimelig normalt når man kjøper uten innbytte.
    Bil nummer to ble kjøpt i Bielefeldt i 2013, og besparelsen på denne Hymer bilen, ble ca kr 200.000 sammenlignet med tilbud fra Norsk forhandler på samme modell, med det samme ekstrautstyret montert.
    Også på denne bilen ble det gitt rabatt både på ekstrautstyret og bilen.
    Konlusjon: Man kan utvilsomt spare store beløp på egenimport av bobil fra Tyskland, om man gjør en grundig research på forhånd og bruker litt tid på å «prute» prisen i Tyskland. Med god kjennskap til det tyske språk, fikk jeg mange gode tilbud fra flere forhandlere i Tyskland. Når det gjelder garanti, så har Fiat en 2 års «eurogaranti» og det er ingen problem å ta garantiarbeid hos Fiat i Norge.
    Hymer gir også en tilsvarende garanti på bodelen, som importør i Norge ( Kroken ) er forpliktet til å følge. ( selv om de ikke gjør dette med glede…) Dette har jeg skriftlig fra Hymer AG i Tyskland.

    • Det er et svært fornæmende spørsmål du stiller. Bobilverden redigeres etter journalistiske prinsipper. Vår kritikk av norske forhandlere burde gjort det spørsmålet overflødig.

      Det var ikke uventet at de som driver med privatimport skulle reagere på denne artikkelen. Skulle vi derfor la være å skrive den? Selvfølgelig ikke.
      Det står klart og tydelig i artikkelen at den er basert på et konkret tilbud gitt på en messe. Dette er sammenlignet med et tilsvarende kjøp i Norge. Det står også at vi ikke har kapasitet til å gjøre en bred undersøkelse.
      Vi trekker ikke i tvil at det er mulig å handle billigere utstyr i Tyskland. Men dersom vi har fått noen til å være prisbevisste og ta det samme regnestykket, ja da er artikkelen vellykket.
      «Alle» vet at det er billigere å handle på Systembolaget i Sverige enn på Polet i Norge, men det er også varer som er dyrere der eller varer det ikke er verd å ta turen for å handle. Slik er det kanskje også med privatimport av bobil? «Alle» vet at det lønner seg. Det var derfor vi ble så overrasket da vi gjorde denne sammenligningen – selv om vi ikke har noe grunnlag for å si at den gjelder andre bobiler.

      Vi synes i grunnen denne debatten kan gå mellom de som har erfaringer å dele, uten vår innblanding. Men grove insinuasjoner finner vi oss ikke i.

    • Tore; At du har det skriftelig at norsk importør skal sørge for å reparere bilen din for evt. feil betyr ikke det samme som at du får det gjort i år. Importøren er nemlig opptatt hele denne sommeren med å fikse min bil som han solgte til meg mens du var i Tyskland og hentet din.

  11. Det lønner seg å importere selv! For meg!

    Importerte selv to måneder gammel bil, listepris i Norge 1000000 før ekstrautstyr, vår bil har utstyr for 100000.
    Den kom på 780.000 ferdig tollet.
    Vår tyske forhandler kan bilen og utfører reparasjoner og service på strak arm. Noe vi ut fra erfaring har opplevd at Norske forhandlere ikke alltid gjør!
    Har kjøpt tre nye campingvogner i Norge, erfaringen er mildt sagt blandet…..

    Til deg som lurer:
    Sjekk mobile.de og finn.no regn ut toll på importkalkulatoren, du googler ordet og finner den. Det er enkelt!

    Lykke til, ikke la det påvirke av av svartmalinga! 🙂

  12. Opp gjennom åra har jeg hatt mang en bil og vogn. De fleste av dem har vært befengt med feil og mangler. Sånn er det bare. Alltid noe som er feil. (Bortsett fra hos de som hardnakket ikke vil innrømme det da).

    I disse dager står ferieturer for døra. Mang en bobilist oppdager feil med sine biler. Med sine importerte biler dukker eierne opp i døråpningen på verksteder i Norge. Nå er det krise!

    Dette er folk som med åpne øyer reiste til Tyskland for å handle for å spare penger. Dette av flere grunner. Noen sier rett ut at de ikke er villig til å se på at vår lokale forhandler tjener penger. Dem om det.

    Men at voksne menn kan få seg til å omtale våre norske forhandlere i negative vendinger fordi de ikke har kapasitet til å reparere bilene deres er for meg uforståelig. Først forventer de at de skal få bilen «gratis» – deretter forventer de at «deres bil må repareres først». Dette burde vært en del av kalkylen deres. At de faktisk ikke står først i køen hos forhandlerne her hjemme. Det står voksne menn som med tårer i øyekroken innser at sommeren ikke blir som planlagt.

    Noen velger å selge bilen. Etter at de solgte bilen så oppdager de samme at de fortsatt har garantiansvaret for bilen de ikke lenger eier. De er ansvarlige for at ny eier går en problemfri sommer i møte. Hadde de tenkt på det?

    Nå er det også dukket opp en ny variant. Du tror du kjøper bilen din av et norsk firma som du tror importerer bilen din. Virkeligheten er at de formidler bilen, men det er du selv som står på papiret som importør. Da er det du selv som har garantiansvaret i Norge.

    Jodda; Kalkulatoren sier at de tjente noen kroner på importen. Var det verd det?

  13. Importerte en ny Rimor Koala i 2012. Norsk pris 550,- ferdig importert 450,-. Masse jobb, og litt gøy også. Utslagsgivende var hvilken kvalitet vi fikk i Norge til samme pris. Det var ikke stort. Enkelt valg!

  14. Ser det er mange meninger om kjøp av bobil i Norge kontra Tyskland. Har import 2 bobiler frå Tyskland for ca 14-15 år siden.Ingen problemer da forhandlere var meget seriøse. Dengang sparte eg ca 50000-75000. SÅ over til endel importører/forhandlere i Norge. Har sjølv hatt deltidsjobb hos en forhandler/ importør på verkstedsiden. Vedk. er en av NORGES STØRSTE IMPORTØRER av fleire merker. NÅ er arbeidsforholdet slutt da eg er penjonist. JEG VILLE ALDRI KJØPT ny bil hos de av fleire grunner .1.Erfaing tilsier fokus ikkje er rettet mot kunden.2. Bestilling av deler. Leveringstid 3 uker til det uendelig.3. Når bilen er levert er kunden glemt. NÅ ER TIDEN MODEN FOR NORSKE FORHANDLERE Å INNSE AT DE ER AVHENGIG AV KUNDER.DEER DEN BESTE REKLAMEN. OLE.

  15. Spennende å se at det er mange med lønnsomme importer. Kan noen skrive eller sende ( mons a moves . no) noen konkrete forhandler navn som anbefales til gode nykjøp?

  16. Forsøkte å ringe Mysen Caravan nå nettopp, etter et par forsøk har jeg gitt opp, får beskjed på svarer om å prøve senere… norsk service

  17. At det lønner seg å importere selv er et faktum. Grunnen er enkel; det er et høyere kostnadsnivå i norge. Forhandlerne må ha mer for å lønne seg og sine, samt beatle alle særnorske avgifter.
    Slik er det bare…
    Så hvis du får angst av tanken på å måtte reparere selv, eller vente lenger enn vanlig på reparasjon på norsk verksted, bla opp 100.000,- til 200.000,- ekstra da vel! Ikke noe problem det heller. Valget er ditt.
    Caravanbransjen er altfor konservativ mener nå jeg. Importerte en Audi for 10 år siden og meldte meg hos min lokale forhandler. Regnet med kald skulder, men maken til mottakelse. Reg rødmet.. De sørget for å fa tak i meg som ettermarkedskunde i stede for å suttre.
    Bilbransjen har lært for lenge siden hvordan ettermarkedet skal håndteres.

  18. Kjøp i utlandet er på eget ansvar.
    Garantien er fabrikk garanti som du som importør må stå for selv og få utført på de verksteder som er i Norge.
    Er det en sak som tvilsomt er garanti må du legge ut kostnaden selv og vente på om fabrikken godkjenner eller ikke.
    Att du sparer 50.000.- på en bil til 1.000.000.- er ikke så rart.
    Leveringskost og bagatell reklamasjon som en Norsk forhandler må sette av sparer jo du som importerer selv, men da må du ta ansvaret selv.
    Og sammenligne 2 mnd gammel bil mot en ny er ikke riktig.
    En brukt bil taper seg med en gang du begynner å bruke den for da er den ikke ny lenger og bør ligge 10% under en ny.
    Spesifikasjoner og den trygghet med Norsk forhandler bør veie i + for oss normen.
    Jeg er ikke fohandler bare så det er sagt, men har litt erfaring.

  19. Det er helt riktig at det lønner seg å importere selv.
    Kjøpte ny Hymer på messa i Dusseldorf i 2013. har dermed hatt gratis bil i 5 år. Selger nå privat og har bestillt ny Dethleffs Esprite på messa i høst. På denne sparer jeg kun 220tusen nkr. Det er veldig enkelt å regne ut moms og avgifter, du finner alt på nettet hos skatteetaten.no eller toll.no
    Og når det gjelder garanti rep. er det ingen problemer hos Fiat forhandleren her i byen, meget god service. de sender bare regningen til fabrikken. Som jo også importørene av bobiler i norge kan gjøre, men dessverre nekter.
    kjøp i tyskland helt topp service.

  20. Bobilkjøp utenlands / innenlands og merkevarer .

    Med mer enn 40 års erfaring I salg av kapitalvarer, import og prosjekter kan jeg ikke la være å kommentere noen drøye påstander som fremkommer.

    1. Merkevarer kan du kjøpte hvor som helst I verden, der forhandlerne er
    forpliktet til å yte service selv om de ikke selv har solgt objektet.

    NB:
    For mange år siden når jeg solgte til landbruket, entreprenører og St Vegvesen ble det importet betydelig med traktorer fra England av merke Ford, Ferguson mm. Forhandlerne I Norge likte dette dårlig, der de sa nei til og yte service og at de ikke satte disse kundene først, men bakerst I køen.
    Da dette ble kjent I markedet, fikk forhandlerne brev og instruks, at om de ikke ytet service på deres produkter, ville de miste retten til å være forhandler umiddelbart. ( DET SKULLE BARE MANGLE)

    Konkurranse er SUNT om ikke det ligger utenforliggende og derav mafiametoder som derimot gjør det u – sunt !

    Vi bør uansett ikke legge opp til en slik markedsstruktur som Mr Trump legger opp til, for da skaper vi et ubalansert marked som INGEN er tjent med. Markedene I dag er mye mer synlige og opp I dagen på grunn av IT og derav direkte informasjoner over hele kloden. Vi må lære oss en NY lekse, for den vi er oppvokst med viser seg er utgått og or gammel.

    Advarsel:
    Vær uansett forsiktig med annonser på nettet, der kan du gå fem på å bli lurt, selv om det ser forlokkende ut. Jeg tapte Kr 50 000 på forksuddsbetaling, men fikk ingen Bobil til Norge grunnet ren svindel. Politiet ville ikke ta I mort anmeldelsen en gang da det var for Polen.

    • Vi har gjort sterke forbehold i artikkelen så ditt utsagn om «drøye påstander» faller på sin egen urimelighet. Artikkelen bør leses som en oppfordring til å regne gjennom alle kostnader. Vi oppdaget nemlig at alt tilbehøret var så dyrt at det langt på vei oppveide for innsparingen på basisbilen. Vår sammenligning gjelder en konkret bil med autentiske tilbud. Vi er også overbevist om at det eldre paret vi omtaler betalte mer for sin bobil gjennom den tyske forhandleren enn de ville gjort i Norge. Vi trekker ikke opp annen moral enn: Regn med alle kostnader og sammenlign. Så kan du vurdere om besparelsen er verdt bryet.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *