En snarvei i kø

Denne køen kan være en snarvei. Foto: Knut Randem.

Kø, kø og atter kø. A7 fra nord mot Hamburg og veiene mot byen fra sør kan by på mange og lange timer i kø. Også ut av byen. Du vet aldri når de dukker opp. Men det finnes en vei utenom.

Hamburg kan ofte være en mareritt. Det vil si at nå for tiden er det kanskje ikke selve byen som er verst å komme gjennom, men heller nordover og kanskje sør for byen er stedene køene tetter seg til nå. Hvem har ikke brukt noen timer i kø mellom Hamburg og Flensburg?

Det finnes et alternativ; Ferga over Elben fra Glücstadt til Wischhafen. På våre reportasjereiser til messa i Düsseldorf har det falt seg slik at vi har passert Hamburg rundt midnatt. Da har vi sjelden hatt problemer med kø. I år hadde vi valgt en annen reiserute og ville kommet til Hamburg rundt kl 17. Det kunne bli problematisk.

Fergene over Elben er enkle og snur kjapt inne i havna. Foto: Knut Randem.

Ferga over Elben
For første gang ville vi prøve ferga over Elben. Vi hadde likevel tenkt å gjøre litt jobb nordvest i Tyskland.

Men det er heller ikke alltid køfritt denne veien. Det hadde vi sjekket. Ferga skulle etter våre undersøkelser ha en trafikktopp mellom kl 11 og kl 16 og vi hadde hørt om folk som hadde ventet i opptil fire timer for å komme over. Før og etter skulle det være enklere.

Vårt første forsøk var en onsdag kveld i slutten av august med ankomst fra østsiden (Glückstadt) til fergeleiet like før kl 18. Da var det nesten en kilometer kø fram til bryggekanten. Kl 19 var vi om bord. På den andre siden var det imidlertid ingen kø. Alle som ventet for transport østover fra Wischhafen-siden kom om bord i ferga vi ankom med. Null ventetid altså. Ferga bruker en halvtime over elva.

Fergene er enkle og du kan sitte i bilen under overfarten. Foto: Knut Randem.

På tilbaketuren, nesten to uker senere, valgte vi å teste ferga en gang til. Da kom vi til Wischhafen ca kl 14 og måtte vente halvannen time for å komme om bord. Fra vårt utgangspunkt ble det likevel en klar besparelse framfor å kjøre nedom Hamburg. I tillegg kunne vi møtt en uforutsigelig kø mot eller ut av Hamburg.

Hvor lurt det er å ta ferga avhenger først og fremst av hvor du skal videre eller kommer fra. Skal du til eller fra områdene nord for Hamburg – for eksempel Stade, Cuxhaven eller Bremerhaven så tåler du å stå litt i kø for spart kjørelengde. Du kan jo lage mat og spise mens du venter. Bare vær forberedt på å flytte deg et par hundre meter framover hver gang en ferge er innom. Du står nemlig i kø på vanlig landevei.

Overraskende billig
Vår bobil holder seg under 8 meter. For den betalte vi 13 Euro. I tillegg betaler du 3 Euro per person i bilen. Prisen er det altså lite å si på.

Ferga går etter tidtabellen hver halvtime og hvert tjuende minutt ved stor trafikk. Vårt inntrykk var at de kom enda tettere. Utpå kvelden blir det etter tidtabellen lenger mellom fergene.

Fergene er enkle. Du kan sitte i bilen på det åpne dekket, stå på dekket eller gå ned i salongen som oftest har åpent for servering.

Dette nederlandske paret hadde erfaring med ferga og hadde planlagt en overnatting på bobilplassen i Glückstadt med tidlig avreise. Foto: Knut Randem.

Bobilplasser på begge sider av ferga
I Glückstadt er det en bobilplass i havna. Du kan skimte den i sørenden av byen når du står på fergekaia eller kommer inn med ferga. Her er det 16 plasser med strøm for 10 euro. Søppelhåndtering var ellers eneste fasilitet. Her møtte vi et nederlandsk par som koste seg i sola på bryggekanten og planla en tidlig avgang over Elben neste morgen. Det er tett mellom plassene her, men de trøstet seg med at det kun var for en natt. Bobilplassen er tett på byen og bare fem minutter unna. Adressen er Am Hafen 53.

Gratis bobilplass på vestsiden av Elben. Foto: Knut Randem.

På vestsiden er det en gratis bobilplass bare et par hundre meter fra ferga. Selvfølgelig uten fasiliteter. Den ligger også langt fra byen så dette er kun for nødovernatting om du kommer for seint til siste ferge. Første ferge går veldig tidlig, men siste ferge går rundt kl 22-23. På begge fergeleiene er det toaletter og et kiosktilbud, men du skal jo ha avansert en del i køen før det kan benyttes.

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

Les også: Fergeselskapets hjemmeside med tidtabell (ekstern lenke)

Del dette med andre:

  5 comments for “En snarvei i kø

  1. Emil B.
    12. september 2018 at 00:33

    Hvis man kommer A-7 fra Lübeck og skal sørvestover så er denne ferja et godt alternativ. Denne har vi brukt i flere år når vi ha kjørt til Portugal.

    • Emil B.
      12. september 2018 at 08:49

      Flensburg var det jeg mente.

  2. Bjørn Huseby
    12. september 2018 at 22:10

    Men det kan være lang ferjekø der også. Men ett fint avbrekk på turen er det jo.

  3. Øyvind Hval
    13. september 2018 at 09:41

    Hvis det passer med en overnatting, er bobilplassen i
    Brokdorf, 9km unna et godt alternativ. Her er også en bra (hotell) restaurant 200 meter unna.
    Er man ved fergen kl 8 om morgenen er det ikke kø.

  4. Vidar Andersen
    16. september 2018 at 20:42

    Kjørt flere ganger fra Hirtshals ved 13-tiden, til Gluckstadt. Fergen over og overnatting i Wischhafen. Passer utmerket på tur til Mosel

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *