En perle utenfor motorveiens larm

De beste perlene ligger som regel et stykke fra motorveiene. Stille og fredelig i solid avstand fra A7, men ikke for langt unna ligger byen Goslar – et av verdens kulturarvsteder.

Kaiserringhaus i Goslar. Foto: Knut Randem.

Kaiserworth i Goslar. Foto: Knut Randem.

Sammen med Rammelsberggruvene og Øvre Harz vannreguleringssystem er gamlebyen i Goslar ført opp på Unescos liste over verdens kulturarv.

Goslar ligger i den tyske delstaten Niedersachsen omtrent midt mellom Hildesheim og Göttingen langs A7 og så om lag 25 km rett østover. En avstikker som tar deg en halvtime hver vei. Det er den verd.

Goslar ble grunnlagt i 922 av Henrik I. Hundre år senere bygget Henrik II et keiserpalass her fordi det lå en sølvgruve i Rammelsberg like ved. Myntene fra gruva ble viktige og byen likeså i det tysk-romerske riket. Byen var fri riksstad, men under trettiårskrigen ble byen inntatt av svenske tropper. Vi skal ikke ta hele historien, men i 1992 ble den historiske gamlebyen og sølvgruvene ført opp på verdensarvlisten.

Byporten med tårn. Foto: Knut Randem.

Bymurene og byporten med praktfulle tårn er fortsatt inntakt og gateløpene oser av historie med de gamle husene godt bevart. Litt forstyrrende var det å finne butikkjeden Karstad i en nyere bygning midt i byen, men det må ha vært før myndighetene tok til vettet og innførte krav til byggestil i de tilfellene det var nødvendig å bygge nytt.

En levende by med mange besøkende. Foto: Knut Randem.

Goslar er en absolutt levende by. Her bor og arbeider folk, men mange kommer også inn fra andre deler av byen. Det er også mange turister her på dagbesøk. Vårt besøk i Goslar var i slutten av august og byen hadde definitivt puls, men en ting manglet den.

Byen Goslar kan godt egne seg for et dagstopp før du kjører videre. Den mangler nemlig en god bobilplass. Flere oppslagsverk viser til en gratis bobilplass i Schützenalle 1 på GPS-posisjon N 51° 54’29.124 og Ø 10° 26’23.46. Dette viste seg å være en grusplass uten fasiliteter av noe slag. Den er heller ikke reservert eksklusivt for bobiler. Den er strategisk plassert bare 200 meter fra den gamle hovedporten inn i gamlebyen. Parkeringsplassen Füllekuhle i Bertha von Suttner Strasse og en parkeringsplass på Hildesheimer Strasse skal være tilsvarende alternativer på den andre siden av byen.

Goslar er godt bevart. Foto: Knut Randem.

Her kan du få både vått og tørt. Foto: Knut Randem.

Vi valgte isteden å følge skiltene til campingplassen Sennhütte, som i følge skiltene ligger 3,5 km fra gamlebyen. Det ble tidlig klart at det ikke ville bli aktuelt å sykle på de svingete veiene inn til byen om kvelden. Her var det nemlig ingen veilys. Vi har hørt andre som reiste litt lenger for å bo på campingplassen i Harz. Det går buss på strekningen, men vi valgte å holde oss på campingplassen om kvelden og bruke bobilplassen til et dagsbesøk den påfølgende dagen. Campingplassene er for øvrig helårsåpne.

Om du vil ha med deg alle de tre Unesco-attraksjonene kan det være en god idé å flytte seg fra den ene til den andre dagen. Mellom Goslar og Harz er det 44 km og en kjørtur på 45 minutter. Vi var på vei hjem fra Caravan salon i Düsseldorf så vi nøyde oss med gamlebyen i Goslar som en avstikker. Sølvgruvene og Harz får vi eventuelt ta en annen gang.

Fra Goslars julemarked. Foto: Quelle Goslar marketing gmbh. Fotograf Stefan Schiefer.

Juleby
Ettersom dette skrives i adventstiden kan vi også ta med at gamlebyen i Goslar forvandles til et julemarked med 80 boder og en juleskog i hele desember. I Rammelsberg skal det endog være et eget julemarked hvor høydepunktet er den tredje adventshelgen med julmarked over og under bakken – opplyst med levende lys.

Er du på disse kanter og har mer tid, kan vi anbefale et besøk i Quedlinburg, Tysklands første hovedstad (lenke under). Den ligger bare 6-7 mil unna.

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

Les også: Tysklands første hovedstad

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *