Elektrisk bobil klar for lansering

På reiselivsmessa CMT i Stuttgart blir det verdenspremiere på en helelektrisk bobil – Iridium. Dette er ingen utviklingsstudie, men en modell klar for bestilling på messa.

Helelektriske Iridium fra WOF har et påbygg fra Maurer. Foto: Pressemelding.

Det forteller Christian Klaiber. Han er leder for et initiativ, som på norsk kan oversettes til «framtidens mobilitet».
– Iridium er et viktig skritt mot en bærekraftig og framtidsrettet reise- og campingopplevelse. Iridium er den første elektrisk drevne bobilen, hevder han i en pressemelding.

Konseptet for Iridium E-mobil har sitt utspring i Schwaben, området rundt Stuttgart, og firmaet WOF Wohnmobil Outlet Factory. WOF selger for øvrig bobilmerkene Bela, Mooveo og Bavaria.

Påbygget produseres av sveitsiske Maurer Fahrzeugbau AG, som er kjent for sine eksklusive bobiler under eget navn.

I pressemeldingen opplyses det at det egenutviklede batterisystemet lades opp ved oppbremsing. Det er ellers sparsomt med tekniske opplysninger i den utsendte pressemeldingen.

På spørsmål fra Bobilverden.no svarer pressemedarbeider Ludwig-Michael Cremer at Iridium i grunnversjonen er bygget for å kjøre minimum 200 km uten ekstern lading. Dersom kunden ønsker en utvidet batteribank på bekostning av lasteevnen, vil de også kunne levere det. Dermed kan kjørelengden i det minste teoretisk økes utover de 200 kilometrene.

Batteriene i Iridium kan lades eksternt fra vanlige stikkontakter (22kW/h) eller hurtigladere med inntil 50 kW/h, forteller Cremer.

Bobilverden.no besøker CMT-messa og vil komme tilbake med flere detaljer om Iridium dersom vi ser at dette er et interessant steg mot framtidens teknologi.

Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

  2 comments for “Elektrisk bobil klar for lansering

  1. Brynjar iversen
    6. desember 2018 at 20:42

    Dette er regelrett STØTENDE!

    • Thore E. Stubberud
      7. desember 2018 at 09:13

      Ja, og 20 mil da, latterlig. Det er jo ikke uvanlig med dagsetapper på 30 – 40 mil.
      Nei, vent, ikke lenge før det kommer endringer som vil være konkurrerende med el. løsningene.
      Nå, når vi nå vet at en stor el.bil har forurenset like mye før den er satt ut i trafikken, som over 500.000 km med en Mercedes Benz 2.0 Diesel. Dette i følge Tyske ADAC, må en spørre seg hvem som blir holdt for narr.
      Mot lokalt svevestøv bør man kanskje begynne med veirenhold. Men dagens vei-akademikere har kanskje ikke lært hva vask kan bety.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *