Du er fornøyd med bobilen!

Seniorrådgiver Anders G. Hovde (t.h.) i TNS-Gallup presenterer resultater generalsekretær Geir Holm i NCB har grunn til å være fornøyd med. Foto: Knut Randem.

Nå er det bevist. Du er veldig godt fornøyd med bobilen din. Du er godt fornøyd med forhandleren du har kjøpt den av og verden er i grunnen ganske grei. Her får du forklaringen på disse påstandene.

Ikke bare er bobileiere fornøyde. De er også mer fornøyde med bobilen og bobilforhandleren enn personbileiere er med sine biler og forhandlere. Dette kommer fram i en spørreundersøkelse gjennomført av TNS-Gallup for Norges Caravanbransjeforbund (NCB).

Undersøkelsen er en oppfølging av studien som ble gjort i 2016. Denne gangen ble den utvidet med spørsmål om kundetilfredshet. Et representativt utvalg ble trukket ut gjennom motorvognregisteret.

680 personer besvarte spørsmålene TNS stilte.

NCB er fornøyd
Det er seniorrådgiver Anders G. Hovde i TNS-Gallup (Kantar) som forklarer hvor fornøyde bobileierne er.
40 prosent kjøper bobilen ny. Over halvparten kjøper bobilen hos et NCB-medlem. NCB og generalsekretær Geir Holm er derfor godt fornøyd med tallene Hovde legger fram:

I svarene har bobileierne gitt 1 til 5 poeng på ulike spørsmål hvor 5 poeng er topp. Poengene regnes om til en index som går fra null til 150. I personbilmarkedet er den gjennomsnittlige poengsummen for hvor fornøyde kundene er med merkevareforhandleren 93 poeng. Mercedes-Benz regnes som en tydelig referanse med 91 poeng. Blant bobilistene er fornøydheten med forhandlerne enda høyere. Hele 96 poeng scorer forhandlerne i kundenes øyne.

På scalaen fra 1 til 5 ga bobilistene i snitt 4,01 poeng til forhandlerne. På spørsmål om de ønsker å kjøpe bobil hos denne forhandleren igjen, ga respondentene 3,68 poeng. Dette regnes som svært gode tall, sier Hovde.

Kvinner mer fornøyd enn menn
TNS har også sett på tilfredshet med ulike elementer i kundeforholdet. Det viser seg at kvinner gjennomgående er mer fornøyde enn menn.
For begge kjønn var måten oppgjøret for bobilen foregikk på det som scoret høyest. Deretter fulgte måten bobilen ble overlevert på.

I den andre enden av skalaen var selgers ettermarkedstjenester på bodel og selgers oppfølging/kontakt etter kjøpet med hhv 3,6 og 3,47 poeng. Dette er to tett beslektede eller overlappende elementer. Selv om tallene regnes som gode er det tydelig hvor bobilforhandlerne kan bli bedre.
Hovde påpeker imidlertid at det er sjelden å se score på over 4 og 5 på en slik skala når det omfatter både nye og brukte biler.

Merkelojalitet
I personbilmarkedet ligger nybiltilfredsheten og lojaliteten i snitt på 98 med nevnte Mercedes-Benz på 103 poeng på en scalaen som går fra null til 150.
For nye bobiler er den tilsvarende poengsummen for tilfredshet 111 poeng. De som har handlet brukt bobil er enda mer fornøyde, 113 poeng.

Det viktigste elementet ved kjøp av en ny bobil er den generelle byggekvaliteten i bodelen. Nyttelast havner kanskje noe overraskende i motsatt ende av skalaen. Drivstofforbruk og toalett havner nest nederst på skalaen for viktighet. Derimot scorer sittekomfort og kvalitet på innredningen i bodelen høyt. Deretter kommer vedlikehold og driftssikkerhet foran planløsning, trafikksikkerhet, kjøkkeninnredning, liggekomfort, kjøreegenskaper, oppbevaringsmuligheter, dusj, akselrasjon, støyisolering, muligheter for fargevalg og motorkraft.

Bodelen er viktigst for tilfredshet og lojalitet for de som kjøpte bobilen ny, sier Hovde.

Også for brukt bobil havner nyttelast nederst på viktighetsskalaen mens vedlikehold og driftssikkerhet har rykket opp til toppen av lista.

I undersøkelsen er det også spurt om deltakernes preferanser for merker. Svarene er altså ikke markedsandelen, men personenes inntrykk av merkene. Her scorer Hymer best med Carthago, Dethleffs, Bürstner, Adria, Challenger, Rapido, Kabe, Frankia, Eura Mobil, Knaus, Concorde og Hobby på de neste plassene. Hymers topposisjon deles av både kvinner og menn, unge og gamle.

Generelt godt fornøyd
Kundene mellom 45 og 59 år og kvinner er mest fornøyde ved en totalvurdering av både chassis og påbygg. De eldre er ikke like fornøyde og de yngre er enda mindre fornøyde, men fortsatt godt over 4 på skalaen. Det er menn over 60 år som er mest tilbøyelige til å velge et annet merke ved neste kjøp, men merkelojaliteten er generelt høy – også blant disse.

Undersøkelsen viser også at eldre kjøperne blir, kortere vei ønsker de til forhandleren. Yngre kjøpere reiser gjerne langt for å få prisen ned. Det er også de eldste som foretrekker forhandlerkjeder med mange utsalg og servicepunkter.
Et annet markant trekk er at kundene mellom 45 og 59 år legger mest vekt på at bobilen skal være vinterutrustet.

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

  4 comments for “Du er fornøyd med bobilen!

  1. Eldar Sindre Stavseth
    12. oktober 2017 at 15:10

    Jeg er overhode ikke fornøyd verken med bil eller forhandler Vest Caravan.Medlemmer burde advares mot dette firmaet.

  2. Knut Eskeland
    12. oktober 2017 at 18:39

    Undersøkelsen sier heller ikke at alle er fornøyde, men at de over halvparten som har kjøpt bobilen hos et NCB medlem er godt fornøyde. Når snittet er 4 poeng av fem, er dette en rimelig høg score, men hvor mange innrømmer at de har kjøpt katta i sekken?

    • 13. oktober 2017 at 03:25

      Enig

    • Redaksjonen
      13. oktober 2017 at 12:13

      Her trekker du konklusjonene litt raskt. Det er ingen kobling i undersøkelsen mellom hvor bilen er kjøpt og hvor fornøyde kjøperne er. Fra annen statistikk vet vi at NCB-medlemmene har høy andel av nybil-salget, men er langt svakere på brukte bobiler der mye omsettes privat.
      I undersøkelsen er respondentene bedt om å svare på hvor fornøyde eller misfornøyde de er på en skala fra 1 til 5. Gjennomsnittstallet viser derfor den gjennomsnitlige «fornøydheten». Hadde alle vært fornøyde, hadde gjennomsnittstallet vært 5, så det er helt klart at noen trekker ned. Likevel scores det høyt – i snitt!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *