Deutsche Alpenstrasse – en vakker reiserute

Kveldsstemning ved klosteret i Füssen.

Når det snakkes om Tyskland som reisemål er det ofte Rhin- og Moseldalen som blir trukket frem. Men Tyskland er så mye mer enn det. De bayerske Alpene for eksempel.

Bayern, den sørøstligste av Tysklands delstater har en vakker natur, spesielt i sør mot Østerrike der vi finner høye fjell og et frodig landskap. I dette området går en veirute som ble etablert på 30-tallet når bilturismen var i sin spede begynnelse. Ruten som går på nordsiden av Alpene fra Bodensee i vest til Königssee i øst fikk navnet Deutsche Alpenstrasse. I dag er dette en veirute som kjøres av titusener av turister. Både med privatbil og overnatting på dedikerte hoteller, eller med bobil eller campingvogn med overnatting på campingplasser og stellplasser. Ruten er ca 450 km, og går på gode veier via en rekke flotte byer og historiske steder. Det anbefales å ta seg god tid på denne ruten. Kanskje gå noen fjellturer, besøke et utall av slott og muséer eller rett og slett nyte den tyske gjestfriheten.

Turistvei
I denne artikkelen vil jeg lose dere gjennom ruten fra vest til øst og starter i Lindau, en koselig by som ligger dels på fastland og dels på en øy ute i Bodensee. Byen ble først nevnt i skrifter fra 882, så dette er en svært gammel by. Bodensee danner grense mellom Tyskland, Sveits og Østerrike, så om du kjører rundt sjøen får du med deg tre land. Med en liten avstikker kan du besøke Liechtenstein også. Det ligger en campingplass litt sør for byen, rett ved grensen mot Østerrike. Derfra er det grei sykkelavstand inn til byen. Det anbefales å ta turen ut på øya og kanskje nyte et godt måltid på en av byens restauranter.

Lindau ved Bodensee er utgangspunkt om du starter vestfra. En idyllisk by som ligger delvis ute på en øy.

Vintersportssted og mer
Når vi starter på turen østover kjører vi inn i Allgäu-regionen. For oss nordmenn som er interessert i vintersport er dette kjente trakter. Oberstdorf har vært arena for mange norske triumfer gjennom tidene, og kan være verdt et besøk. Byen blir en liten avstikker på 12-15 km fra ruten vår, men er det fint vær kan det være fint med en slik avstikker kombinert med en tur med gondolbanen opp til Nebelhorn, 2224 moh. En fantastisk panoramautsikt.
Tilbake på ruten kommer vi straks til Oberjoch-passet. Dette er en handelsrute som ble brukt helt tilbake i middelalderen. Hovedsakelig som transport av salt fra saltgruvene lengre øst i Bayern. I skrifter fra 1662 står det at i løpet av året ble det fraktet 15.850 tønner med salt (hver på ca 280 kg) over dette passet. Hele 300 hester gikk over passet hver dag. Dagens vei ble bygd i 1895 og svinger seg opp de 300 høydemetrene i hele 106 svinger. Dette er en av de få delene av Deutsche Alpenstrasse som ikke er anbefalt for campingvogner. Med bobil går det greit å kjøre, og har du ikke alt for stor vogn bør også det gå greit.

Deutsche Alpenstrasse slynger seg av gårde i vakker natur. Veistandarden er god.

Grenseby
Neste større by vi kommer til er Füssen, Bayerns høyest beliggende by. En gammel grenseby med et kloster der biskopen krevde inn skatt fra de reisende. Klosteret er i dag bymuseum, og vel verdt et besøk. En rusletur i den gamle byen er alltid trivelig, og med flere gode spisesteder er det ingen grunn til å dra sulten derfra. Landskapet rundt Füssen er veldig vakkert med store flate jordbruksområder omkranset av høye fjell. Derfor var det et yndet sted for de kongelige og andre velstående å oppholde seg i området. Kong Maxmillian II oppholdt seg mye på Schloss Hohenschwangau, like øst for byen. Men selv om det er et flott slott blekner det mot det hans sønn, Kong Ludwig II lot bygge like bortenfor. Ludwig som tilbrakte mye av oppveksten på Hohenschwangau, ble kronet til konge bare 18 år gammel etter at faren døde brått i 1864.

Neuschwanstein ligger som et eventyrslott på en høyde nord for Füssen, nede til høyre skimter vi Hohenschwangau der Kong Ludwig vokste opp.

Eventyrkongen
Ludwig II ble kalt ”eventyrkongen” fordi han på mange måter levde i sin egen fantasiverden. Han brukte store summer på å bygge slott, og ett av dem var Neuschwanstein som ble bygd på ruinene av en gammel borg. Hans pengebruk og manglende interesse for sine kongelige plikter ble etter hvert et problem for Bayern, og bare 40 år gammel ble han erklært sinnssyk og fjernet fra tronen. Han hadde da satt hele formuen over styr, og pådratt seg en gjeld på 14 millioner mark. Noen dager senere ble han funnet død under mystiske og uavklarte omstendigheter. Da hadde han bodd bare 177 dager på Neuschwanstein, og rakk aldri å se det helt ferdig. Etter hans død ble slottet åpnet for publikum slik at folket selv kunne se hvordan kongen forvaltet sine midler. Schloss Neuschwanstein er nå en av Tysklands mest besøkte turistattraksjon med ca 1,3 millioner besøkende hvert år. Slottet har også stått modell til slottene i Walt Disneys univers.

Pasjonsspillet i Oberammergau spilles foran et stort publikum. Foto: Kienberger.

Pasjonsspillbyen
Fra Füssen går turen videre i en bue mot nord og øst. En av byene vi kommer til er Oberammergau, en by med en spesiell tradisjon. I 1633 herjet en byllepest i regionen, og en stor del av befolkningen døde. Innbyggerne i Oberammergau ba til Gud om at hvis de ble spart skulle de lage og fremføre et pasjonsspill til ære for Jesus liv og død. Etter dette gikk pesten tilbake, og innbyggerne holdt det de lovde. Et Pasjonsspill som omhandler Jesus siste måneder ble skrevet, basert på gamle skrifter. Det ble første gang fremført i 1634, og fremføres i dag hvert tiende år. Neste gang blir i 2020, og det er forestillinger gjennom hele sommeren. I 2010 ble det gjennomført 102 forestillinger og hver forestilling varte i fem timer, inkludert matpause. Hele produksjonen krever ca 2000 personer, og bortsett fra et par innleide profesjonelle aktører er alle innbyggere i Oberammergau. De fleste mannlige aktørene lar hår og skjegg gro frem til spillet, så man kan godt se på innbyggerne at tiden for spill nærmer seg. Spillet fremføres i et stort amfi med skyvbart tak, slik at når været tillater det spilles det under åpen himmel. Amfiet har plass for 4700 tilskuere, og er fullt ved hver forestilling. Billetter selges som regel i pakker inkludert overnatting på hotellene i området, og har stor økonomisk betydning for byen. Oberammergau er også kjent for sine rike treskjærertradisjoner, ofte figurer med religiøst tilsnitt. Byen har flere utsalg av slik vakkert håndverk.

Linderhof er det eneste slottet Kong Ludwig rakk å se ferdig.

Wagner
Om du ikke besøkte slottet Neuschwanstein kan du nå ta en avstikker til Linderhof. Det minste slottet som Kong Ludwig bygde, og det eneste han rakk å se ferdig. Han bodde der de siste årene av sitt korte liv, før det siste halve året ble tilbrakt på Neuschwanstein. Linderhof er bygd med inspirasjon fra Versailles, slottet til ”Solkongen” Ludvig XIV, dog i mindre målestokk. Slottet er omkranset av et flott parkanlegg, der spesielt området foran slottet er rikt utsmykket. Det er bygd rundt et basseng med en fontene som får vanntrykk fra langt oppe i åsen bak slottet. Når vannet settes på hver halve time står vannsøylen inntil 22 meter til værs. Men det mest spektakulære ved Linderhof er Venusgrotten som ligger bak slottet. Grotten er kunstig bygd, og er et resultat av Ludwigs fascinasjon for komponisten Richard Wagner. Han satte opp flere av Wagners operaer inne i grotten med fullt kor og orkester. Som regel med kun kongen som tilhører. Enten i en båt på den anlagte innsjøen, eller i en egen losje på motsatt side av scenen.

I Venusgrotten satte kongen opp flere av Wagners opera. Kor og orkester på scenen til høyre, mens kongen satt enten i båten ute på innsjøen, eller i losjen til venstre i bildet.

Olympiaby
Noen kilometer lengre sør kommer vi til Garmisch-Partenkirchen, nok et kjent navn for de som er interessert i vintersport. Dette er egentlig to byer som har vokst sammen, og derfor det todelte navnet. Vinter-OL ble arrangert her i 1936, og hvert år arrangeres det tradisjonelle nyttårshopprennet som mange nordmenn følger på TV-skjermen. Et besøk på Olympiastadion med hoppbakkene er obligatorisk når man er her. Ta gjerne også en tur med den lille gondolbanen rett ved. En fin tur med utsikt over byen mens du nyter et lite måltid med øl og pølse. Vil du ha mer spektakulær utsikt kjører du litt utenfor byen og tar toget eller gondolbanen opp på Zugspitze, Tysklands høyeste fjell 2962 moh. Inne i byen (eller byene) kan du rusle i gatene og se på de flotte veggmaleriene som pryder mange av husene. Disse har gjerne motiver som viser noe om dem som bor i husene. Tradisjonene holdes godt ved like i Garmisch-Partenkirchen, og du kan ofte møte på lokale folk i tradisjonelle drakter. På Gasthof Fraundorfer kan du få servert god bayersk tradisjonskost, ledsaget av trekkspillmusikk, jodling og den tradisjonelle dansen Schuhplattlern.

I den lille gondolbanen som går opp bak hoppbakken kan du nyte et tradisjonsrikt måltid med Weisswürst, Brezel og Weissbier på turen opp.

Innsjøer
Videre fra Garmisch-Partenkirchen kommer vi til noen flotte innsjøer, Walchensee og Kochelsee. Mellom disse to er det en høydeforskjell på 240 meter, og mellom sjøene er det et kraftverk som utnytter høydeforskjellen mellom disse to sjøene. Et naturskjønt område som er vel verdt en stopp. Veien mellom de to sjøene ble i tidligere tider brukt til bil-og motorsykkelrace. I dag er den 9 km lange veistrekningen med 14 svinger populær blant både bil-og motorsykkelentusiaster. Spesielt i helgene på sommeren kan man møte mange flotte kjøretøy på denne ruten.

Gasthof Fraundorfer er ett av mange hus i Bayern som er rikt dekorert.

Den tradisjonelle dansen Schuhplattlern er en del av underholdningen inne på Fraundorfer.

Kloster
Nord for disse sjøene finner vi det gamle klosteret Benediktbeuern. Siden år 739 har det vært kloster her, og det er fortsatt i drift både som kloster og teologisk høyskole. Klosteret er åpent for besøkende og det er guidet omvisning hver ettermiddag. Deretter kommer vi til Bad Tölz, en gammel by som deles i to av elven Isar. På østsiden ligger den pittoreske gamlebyen, med smale gater, flott dekorerte hus og livlige butikker og markeder. På våren i Mai-Juni arrangeres en stor hage- og rosefestival, og i November arrangeres Leonhardifahrt, en prosesjon med rikt dekorerte hester og vogner.

Karikaturmuseum
Fra Bad Tölz går veien langs bredden av Isar før den igjen svinger nord- og østover mot flere vakre insjøer. En av dem er Tegernsee. Spesielt interessant for nordmenn er Olaf Gulbransson Museum som ligger i byen Tegernsee. Gulbransson er spesielt kjent for sine karikaturer og bokillustrasjoner, og er regnet som Norges beste karikaturtegner. 30 år gammel flyttet han til Tyskland i 1902 og ble boende der ved Tegernsee til sin død i 1958. Det er lett å forstå at Gulbransson trivdes her. Et naturskjønt område med vann omkranset av høye fjell, absolutt verdt et lite opphold. Kombiner gjerne med en båttur på sjøen, eller en fottur i høyden.

Campingplass ved foten av Zugspitze.

Gondolbane
Videre på vår ferd på Deutsche Alpenstrasse kjører vi gjennom den vakre Inntal som har navnet sitt etter elven Inn som passerer gjennom dalen på sin vei fra de St Moritz i Sveits, via Innsbruck og til den renner ut i Donau ved Passau. Deretter nærmer vi oss Chiemsee, Bayerns største innsjø. Før man kommer til sjøen kan det anbefales en tur med Kampenwandseilbahn, en gondolbane som tar deg opp til et platå ca 1500 moh. Derfra har du en nydelig panoramautsikt over Alpene og Chiemsee. Dette er et perfekt utgangspunkt for en fottur, eller du kan nyte et godt måltid på restauranten på toppen.

Fra Kampenwandseilbahn har du god utsikt over Chiemsee, med Kong Ludwigs uferdige Versailles-kopi på den store øya.

Versailles-kopi
I Chiemsee finner vi øya Herreninsel, som rommer det som kunne bli tidligere nevnte kong Ludwigs mest spektakulære slott. Siden det ikke var mulig å bygge en kopi av Versailles ved Linderhof bestemte han seg for å bygge det på eiendommen til et tidligere kloster på denne øya. På grunn av kongens tidlige død ble aldri prosjektet fullført. Bare hovedbygget, Neues Schloss, ble oppført i tillegg til en del av parkanlegget. Neues Schloss overgår på flere måter forbildet i Versailles. Ikke bare er det større, men på grunn av at det er bygd 200 år senere er det også mer moderne med blant annet innlagt vann. Kun 20 av de totalt 70 rom i slottet ble ferdigstilt og står nå som et monument over en eksentrisk konge.

Kortspillgevinst
Noen kilometer sør for Chiemsee kommer vi til Reit im Winkl. Også et kjent navn for dem som følger med på skisport. Området ligger tett på grensen til Østerrike, og historien forteller at Reit im Winkl ble uteglemt når grensene ble strukket etter Napoleonskrigene i 1815. For å bestemme hvilket rike dette ”ingenmannsland” skulle tilhøre møttes kongene av Tyrol, Bayern og Salzburg. De ble enige om å avgjøre det med kortspill, og kongen av Bayern vant spillet med ruterknekten. Derfor kan man flere steder i byen se ruterknekten som et symbol. Også dette området er velegnet for utflukter, enten til fots eller på sykkel. Ved Seegatterl litt øst for byen kan du parkere på en stellplass like ved gondolbanen som tar deg opp til Winklmoos Alm som er et flott utgangspunkt for turer. Fra Reit im Winkl er det også kurant å besøke andre kjente steder som Kitzbühel, Grossglockner og Zell am See. Videre østover på ruten passerer du Ruhpolding og Inzell, også kjente vintersportsteder.

Selv om det er mange høye fjell i Alpene er det også mange gode muligheter for sykling. Har du ikke med egen sykkel er det mange som driver med utleie, også av el-sykler.

Endestasjonen
Da nærmer vi oss Königssee som er endestasjon for Deutsche Alpenstrasse, men først må vi innom Berchtesgaden, et svært spesielt sted med en mørk historie. Obersahlsberg med Kehlsteinhaus var nazistenes hovedkvarter under verdenskrigen. Før vi avslutter kan vi også ta en runde på Rossfeld Panoramastrasse. En rundtur på 15,4 km med en høydeforskjell på ca 1100 meter. Det er flere utsiktspunkter langs veien med utsikt i flere retninger. Veien er bomvei, og det koster 8 Euro. Veien er bred og fin, men med inntil 13% stigning er det ikke anbefalt med campingvogn på slep. På 60-tallet ble det ofte arrangert bil-og motorsykkelrace på veien, og hver høst arrangeres det nå et historisk paradeløp her.

Campingidyll
Fra Berchtesgaden til Königssee er det ca 5 km, og det ligger en campingplass like før du kommer til sjøen. For øvrig har jeg ikke tatt for meg flere andre campingplasser eller stellplasser, men det er mange av dem langs ruten. Slik sett er det ikke vanskelig å finne et sted å overnatte der det passer deg og ditt tempo. Jeg anbefaler å laste ned appen Campercontact på din smarttelefon eller nettbrett, der finner du det meste av info om aktuelle plasser. På nettsiden www.deutsche-alpenstrasse.de finner du ytterligere info om ruten. Det er selvsagt også mulig å kjøre motsatt vei av det jeg har beskrevet her, eller bare kjøre deler av ruten. God tur!

Det er vanskelig å forestille seg hvordan nazistene kunne pønske ut sine grusomheter i slike vakre omgivelser som her på Kehlsteinhaus.

Artikkelen ble første gang publisert i juni 2017. Enkelte opplysninger kan derfor ha blitt endret.

Tekst og foto: Olav Barhaugen, BoCM

Artikkelen er tidligere publisert i Bobil- og Caravanmagasinet
Del dette med andre:

  4 comments for “Deutsche Alpenstrasse – en vakker reiserute

  1. En spennede og interessant tur, men hvordan er den kjøremessig for stor bobil med boggi? Har kjørt i alpene med motorsykkel, og på flere fjelloverganger tenkte jeg at dette ville bli tøft med bobil. Hvilken oppfatning har dere som har kjørt denne ruta?
    Min bil veier ca. 4.500 kg, og har 3 liter motor på 180hk.

    • Jeg har kjørt mange av disse veiene med turbuss på 18 ton, også boggibuss på 24 ton, så det går greit, men var obs på å kjøre på gir på vei nedover igjen så du ikke kjører varm bremsene det er nemlig livsfarlig. Opp til Berchtesgade er det ei lite strekke som har hele 24% stigning nemlig og det er relativt heftig, spesielt når du skal nedover, men Ørneredet er jo en plass som er veldig kjent da. Et salig parkeringskaos der og en må bruke lokal spesialbuss for å komme opp det siste stykket.
      En får kjøpt infobok på norsk i kiosken der ved bussholdeplassen.

  2. For en del år siden kjørte jeg det meste av denne ruten med 6,12 campingvogn med boggi, uten vanskeligheter av noe slag.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *